Stian_ Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Hei, Har en pc i huset som nekter å samarbeide. Komponentene er følgende: Prosessor: Intel Core 2 Duo E6600 Hovedkort: Asus P5N-E SLI Skjermkort: 8800GTS Minne: Geil 2GB Når jeg prøver å starte den opp virker det som om komponentene får strøm i et brøkdels sekund før strømmen så kuttes. Det "rykker" i viftene, men skjer ikke noe mer. Etter å ha testet alle komponentene hver for seg konkluderte jeg med at verken hovedkortet eller prosessoren fungerer, og sendte disse inn til reparasjon hos Amentio. I går fikk jeg svar om at det ikke var funnet noe feil, og at jeg dermed må betale undersøkelsesgebyr. Jeg feilsøkte ved å bruke den "defekte" prosessoren i en pc jeg vet fungerer, og ved å bruke en fungerende prosessor på det "defekte" hovedkortet. Ingen av delene fungerte. Har dere noen forslag til hva jeg kan ha oversett? Hvorfor starter den ikke opp hos meg når Amentio konkluderer med at det ikke er noe feil? Er det eventuelt Amentio som forsøker å fraskrive seg ansvar? Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Jeg har også problemer med ett ASUS P5N hovedkort. Omtrent samme problem som deg. Men jeg får skrudd den på hvis jeg prøver nok ganger. Hvis jeg prøver å skru på pc'en av og på med "svenskeknappen" 10-15 ganger så fungerer den til slutt. Noen ganger må jeg faktisk gjøre dette opptil 40 ganger, og andre ganger kommer den etter 2-3 ganger. Jeg har lett overalt etter årsaken til hva problemet kan være. Endret diverse settings i BIOS, byttet bios batteri, oppdatert bios osv. Funker ikke uansett. Har googlet ASUS P5N hovedkortet, ser at det er veldig mange som har lignende problemer med det. Jeg har gitt opp det hovedkortet og venter bare på å få råd til ny pc. Blir bærbar neste gang. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Husk at emnetittelen skal beskrive trådens innhold og det skal komme klart frem av førsteinnlegget hva temaet for tråden er. Unngå overdreven bruk av store bokstaver og tegn. Emnetittel skal være på minimum tre ord. I henhold til retningslinjene er emnetittel endret til noe som lettere kan gi bedre tilbakemeldinger og/eller assistanse. Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Kan være PSUen din som gir deg problemer. Hvilken strømforsyning (PSU) har du?? Lenke til kommentar
Stian_ Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 PSU er en Thermaltake 550W, men denne fungerer helt fint på en annen PC, så jeg har utelukket denne som feilkilde. Det samme gjelder minne og skjermkort. Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg hadde tidligere en 350W ATX psu som fulgte med det gamle Chieftech kabinettet. Byttet den i en NorthQ 4775-400BULK, ATX 400W, 120mm, for å se om det løste problemet. Men samme problem fortsatt. 1 IDE disk Intel Pentium D 945 3.4GHz Socket Kingston DDR2 HyperX PC5400 1024MB CL4 Sapphire Radeon X1650 256MB DDR2 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Okay, da kan vi muligens utelukke 3 komponenter, så kanskje kun hovedkort gjenstår. Men har du sjekket spenning til minnnet ditt i BIOS? Geil skal ha mellom 1,8 - 2,3 V spenning. Og har du siste BIOS til hovedkortet ditt? Siste BIOS versjon er 1403 beta. Siste versjon som IKKE er beta er 1301. Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Okay, da kan vi muligens utelukke 3 komponenter, så kanskje kun hovedkort gjenstår. Men har du sjekket spenning til minnnet ditt i BIOS? Geil skal ha mellom 1,8 - 2,3 V spenning. Og har du siste BIOS til hovedkortet ditt? Siste BIOS versjon er 1403 beta. Siste versjon som IKKE er beta er 1301. Jeg drev å tenkte på spenningsproblematikk eller at det kunne ha noe med strømmen å gjøre. Blant annet derfor jeg byttet PSU. Men noe videre sjekk har jeg ikke kunnskaper til å gjøre. Hvordan får jeg sjekket spenning til minnet mitt i bios? Btw, jeg har også prøvd å bytte minnebrikke, uten at det hadde effekt. Både CPU og hovedkort har vært inne igjen hos komplett, ingen feil funnet. Jeg fikk likevel nytt hovedkort av samme type, som hadde samme problem. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Nå er jeg litt forvirret her. Hvem er det jeg skal hjelpe, trusefar eller Stian_? Eller er det jeg som svarer på feil post? Men la meg gjøre det litt enklere: Stian_, har du siste BIOS versjon til Asus P5N-E SLI HKet ditt? Som jeg sa kan siste BIOS versjon rette opp mange bugs på et hovedkort. trusefar, gjelder deg også, har du siste BIOS til ditt HK? Endret 19. juni 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Nå er jeg litt forvirret her. Hvem er det jeg skal hjelpe, trusefar eller Stian_? Eller er det jeg som svarer på feil post? Men la meg gjøre det litt enklere: Stian_, har du siste BIOS versjon til Asus P5N-E SLI HKet ditt? Som jeg sa kan siste BIOS versjon rette opp mange bugs på et hovedkort. trusefar, gjelder deg også, har du siste BIOS til ditt HK? Kan du ikke hjelpe begge to? Vi har begge problemer med dette hovedkortet:) Ja, jeg har forsøkt siste versjon (fra februar). Dette hadde ingen effekt. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Joda, skal prøve å hjelpe dere begge to, men først litt off topic: Kan ta tid før jeg svarer etter som jeg for tiden er i Bahrain på arbeid og har en elendig Internett tilkobling, sometimes works, sometimes not. La oss ta dette litt om litt da: Dere har begge samme HK virker det som. Regner med at dere har koblet til alle strøm kabler, og da mener jeg alle, 20/24 pins og 4 pins kontakten, ikke sant? Stian_, du har testet både CPU med annet HK, og HK med annen CPU, du fikk samme resultat. Ingen reaksjon. Regner med at du har sagt dette til Amentio da du sendte inn delene for sjekk. Hvis ikke klag igjen. Vær klar over en ting begge to at hvis det er feil på HK, så mener jeg at ikke så mye vil skje. Er det feil med CPU så bør BIOS i de fleste tilfeller gi beskjed ved noen pipelyder, hvis dere har en intern høytaler tilkoblet hovedkortet. Dere begge har et grønt LED lys på HK som er 5V standby lyset enten PCen er slått av eller er "på"? Så Stian_, da du prøvde CPUen din på et annet HK, kom det noen pipe lyder eller fikk du feil melding fra BIOS? trusefar, er litt mer i tvil med deg etter som du fikk PCen startet noen ganger etter ørten forsøk. Dette kan tyde på at det kan være en aller annen komponent som feiler. Det kan være PSU, løse kabler eller dårlig kontakt mellom kabler eller HK. Regner med at dere begge har sjekket og dobbel sjekket alle kabler etc, men gjør det igjen. Jeg har bygget mange PCer og har bommet av og til også. Med mange mener jeg rundt 20-25 PCer. Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Joda, skal prøve å hjelpe dere begge to, men først litt off topic: Kan ta tid før jeg svarer etter som jeg for tiden er i Bahrain på arbeid og har en elendig Internett tilkobling, sometimes works, sometimes not. La oss ta dette litt om litt da: Dere har begge samme HK virker det som. Regner med at dere har koblet til alle strøm kabler, og da mener jeg alle, 20/24 pins og 4 pins kontakten, ikke sant? Ja, både 20/24 pin kontakten og 4 pin kontakten er koblet til i min pc Vær klar over en ting begge to at hvis det er feil på HK, så mener jeg at ikke så mye vil skje. Er det feil med CPU så bør BIOS i de fleste tilfeller gi beskjed ved noen pipelyder, hvis dere har en intern høytaler tilkoblet hovedkortet. Dere begge har et grønt LED lys på HK som er 5V standby lyset enten PCen er slått av eller er "på"? Når det gjelder feilkoder i form av "pipelyder" fra hovedkortet så har jeg ikke fått dette. Det eneste som skjer når jeg skrur på pc er at viftene starter, du hører cd stasjonen og disken jobber litt. Og disk lampa lyser kontinuerlig. Deretter skjer det ingen ting. De gangene det fungerer skjer nøyaktig det samme, men umiddelbart etterpå får jeg "post-boot-beep" og logoen til hovedkortet dukker opp på skjermen. Det grønne LED lyset på HK lyser både når pc'en er av eller på. trusefar, er litt mer i tvil med deg etter som du fikk PCen startet noen ganger etter ørten forsøk. Dette kan tyde på at det kan være en aller annen komponent som feiler. Det kan være PSU, løse kabler eller dårlig kontakt mellom kabler eller HK. Regner med at dere begge har sjekket og dobbel sjekket alle kabler etc, men gjør det igjen. Jeg har bygget mange PCer og har bommet av og til også. Med mange mener jeg rundt 20-25 PCer. Jeg skal dobbeltsjekke absolutt alle kablene jeg kan finne i pc'en ikveld. Dersom du ikke hører noe mer har jeg ikke funnet noen løs kabel Hei, jeg svarte på spørsmålene dine inne i qoute'en Lenke til kommentar
Syntaxterror Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Noen som har noen flere forslag? Jeg har akkurat samme problemet. I går kveld fungerte den fint, men da jeg prøvde å starte opp i dag skjer det heller lite. Vifter får strøm i et lite sekund, men der stopper det. ASUS P5N32-E SLI, E6850, 8800GTX, Corsair 620W, 4GB OCZ PSU som har røket? Hovedkortet lyser og alle vifter får strøm. Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Noen som har noen flere forslag? Jeg har akkurat samme problemet. I går kveld fungerte den fint, men da jeg prøvde å starte opp i dag skjer det heller lite. Vifter får strøm i et lite sekund, men der stopper det. ASUS P5N32-E SLI, E6850, 8800GTX, Corsair 620W, 4GB OCZ PSU som har røket? Hovedkortet lyser og alle vifter får strøm. Har du prøvd å starte den på nytt flere ganger? Bruk "svenskeknappen" og start den på nytt. Prøv minst 50 ganger. Ja jeg vet det tar tid men det er interessant å vite om du har samme problem som meg. Hvis du får den til å gå etter en del omstart så kan det virke som vi har samme problem. Lenke til kommentar
Syntaxterror Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Det funket ikke. Problemet lå hos strømforsyningen. Byttet den ut, og nå er det liv i maskinen igjen. Lenke til kommentar
Syntaxterror Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Trur vi har samme problem, Trusefar. Nå skjer det samme med den nye strømforsyingen. Merkelige greier. "Svenskeknapp"-trikset funket en gang. Trykket omtrent 25-30 ganger før jeg fikk fart på den. Kan se ut som at problemet ligger i hovedkortet, men det lyser grønt og alle vifter etc fungerer? Her lukter det muffins. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Det grønne lyset du snakker om er 5V standby lys, og det forteller deg kun at 5V railen på PSUen virker. Selv om det lyser, kan 12V og 3,3V være død. Tvilsomt i ditt tilfelle etter som du har en ny PSU og viftene snurrer rundt normalt. Ser at både Stian_ og du Syntaxterror har Geforce 8800 kort. Vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men mistenkelige mange 8800 kort har gitt opp ånden i det siste. Grunn uviss. Hvilken PSU har du nå? Merkelig at dere skulle ha tilnærmet samme problem med Asus P5N32-SLI HK. Jeg har kun hatt Asus HK og har aldri hatt problemer med dem, men har alltid kjøpt HK med Intel chipset. Men det som slår meg igjen er at dette virker som et PSU problem, men kan også være HK. Sjekket om batteriet til BIOS er i orden? Lenke til kommentar
Syntaxterror Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) Min nåværende PSU er en Mist 650W. Den ble testet hos digital impuls, og er i følge dem i skjønneste orden. Kan ikke tenke meg at problemet ligger i skjermkortet. Selv om skjermkortet er ødelagt, ville jeg vel fått liv i resten av maskinen? Det begynner å lukte HK-problemer, men jeg syns det er utrolig merkelig at den nye PSUen fungerte ved første boot. En annen ting som kanskje (?) kan hjelpe i å identifisere problemkilden er at sikringen gikk flerfoldige ganger når jeg fikla med maskinen i sted. Hvis jeg satt i stikkontakten mens av/på-bryteren var på, så gikk sikringen. Dette er kanskje vanlig? Endret 26. juni 2009 av Syntaxterror Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 (endret) Etter det du sier, så er PSUen i orden, og det er nok riktig at PCen vil starte selv om skjermkort er herpa. Nei, det er ikke vanlig at sikringen skal gå uansett hva du gjør med PCen. Hvis det er sikringen til kontakten i veggen du snakker om, er det to ting som kan få den til å gå og det er overbeastning (tviler på det) eller en kortslutning i det du har tilkoblet, det vil si i PCen din eller noe annet som et tilkoblet samme stikk kontakten. Jeg har to PCen tilkblet samme strømkrets (sikring) med PSUer på tilsammen 1200 W uten probelmer. Har aldri opplevd det du beskriver. Så kanskje noe kortsluttet på hovedkortet etter første start med den nye PSUen. Kan virke slik etter som sikringen går hver gang nå hvis du prøver å starte PCen. Endret 27. juni 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 PC'en min fungerte utmerket første gang jeg startet den også. Men etter å ha installert windows på den, og når jeg skulle bruke den neste dag, så var problemene der. Merkelig nok har sikringen gått også hos meg, 4-5 ganger når jeg har forsøkt å skru på pc'en. Sikringen går på kursen til datarommet (som nå er barnerom btw, men pc står der fortsatt). Jeg har saumfart internett for å finne en mulig fix, men tror jeg bare kapitulerer og kjøper meg laptop. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå