tpetrine Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Hei. Jeg eier allerede min egen leilighet. Vurderer nå å kjøpe en leilighet til, men lurer på hvilke betraktninger jeg bør ha med i den vurderingen. Har vurdert å kjøpe tomt for videresalg, men er ikke så kjent med hva de ulike kommunene rundt om i landet har på kjøpsagendaen sin, når det gjelder tomt. Noen som har noen fornuftige råd å komme med? Som et alternativ er kjøp av leilighet. Da er målet utleievirksomhet. Spørsmålet er om jeg er likvid nok til å kunne betjene høye fellesutgifter på en større leilighet, fremfor å satse på en mindre leilighet med lave fellesutgifter. Hva vil det beste alternativet være? I den prisklassen jeg har tenkt meg er det i hovedsak snakk om andelsleiligheter, da selveierleiligheter gjerne befinner seg i det høyere økonomiske sjikt. Er boligmarkedet nå i en periode hvor det vil være smart å investere i eiendom? Tar i mot alt av råd. Endret 16. juni 2009 av tpetrine Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Heldigvis bor jeg i et borettslag som ikke godtar fremleie med mindre det finnes veldig god grunn. Noe av vitsen med andelsleiligheter i borettslag er at de som bor der eier sin borett. Jeg blir litt kvalm av at noen skal prøve å gjøre seg rike på det. Men det er kanskje bare meg? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Helt enig Mythos. Jeg mener at mye av de problemer vi er inne i nå iforhold til boligpriser etc. skyldes sånne tanker som trådstarters. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Om trådstarter ønsker å spekulere i eiendom så er det helt kurant, og har ikke hatt noe med å drive finanskrisen nevneverdig. Spekulanter er med å holde volatiliteten nede i markedet, ved at de kjøper når det er billig og selger når det er dyrt, med dertil prisutvikling ut fra tilbud/etterspørsel. Den delen av boligmarkedet som bidro til utløsning av finanskrisen var helt andre mekanismer enn spekulasjon, heller at eiendom ble det underliggende i strukturerte produkter og risikoen ble spredt uten kjennskap til hvor den lå. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Det du forutsetter der er at det er en sterk sammenheng mellom tilstandene i det norske boligmarkedet og finanskrisen. Jeg ser ikke sammenhengen, det er heller 2 separate situasjoner hvor finanskrisen forsterket fallet i norske boligpriser. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Jeg burde nok ha presisert at jeg der siktet til det amerikanske boligmarkedets innvirkning til en global finanskrise. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Spekulering er vel og bra i en økonomi. Det som ikke er bra er grådige dumme personer som gjør feilinvesteringer og roper på staten og media for å få hjelp til å dekke seg inn. Risiko og avkastning henger sammen. Lenke til kommentar
KS Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Heldigvis bor jeg i et borettslag som ikke godtar fremleie med mindre det finnes veldig god grunn. Dette er ikke relativt godt regulert i borettslagsloven, og det er små muligheter for at ditt borettslag har rett til å opperere med helt andre krav enn det som gjelder ellers. Når det er sagt; Når du foretar en investering, så må du vurdere hele spekteret av investeringsmuligheter. Hvis du allerede er investert i eiendom, er det da fornuftig risikospredning å investere enda mer i eiendom? Kanskje burde du se på andre aktivaklasser. Lenke til kommentar
tpetrine Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 TS her... Tenkte jeg skulle oppdatere tråden med å fortelle at jeg for en måned siden kjøpte min andre leilighet, og at jeg nå er utleier av to leiligheter Har flyttet sammen samboer. Og JA, jeg er en grådig bolighai :-) Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Og JA, jeg er en grådig bolighai :-) Så lenge du leier ut på en ren og ryddig måte så er leieprisen du tar en helt ærlig sak. *edit: og gratulerer med kjerringa! Endret 25. august 2010 av Fin Skjorte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå