Gå til innhold

Installere XP ved siden av Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Jepp, jeg skal synde litt ved å få Microsofts programvare på min pc. I det siste har jeg fått spillekløe i fingrene og wine har ikke vært spesielt medgjørlig i det siste. Jeg vil dermed installere XP, kanskje Windows 7 RC-en på samme fysiske harddisk som Ubuntu. Jeg trenger hjelp til å formatere harddisken og installere slik at Ubuntu starter automatisk med mindre jeg velger XP.

Noen tips eller link til guide?

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du har 2 forskjellige OS på dataen så kommer det opp en tekst hvor du må velge hvem av de du skal starte opp i. Kjører bare XP på min akuratt nå, men hadde ubuntu installert også og det gikk helt fint :p

Når det kommer til ubuntu formatering så må du vell bruke "linux command" (som jeg ikke husker hva heter :/), hvis ingen kan si deg dette her så er det vell ikke mange søka på google i guess? :) Om det ikke bare er så lett som å sette i f.eks XP cd'n og formatere defra?

Når du har formatert og skal installere OS så hadde jeg først innstalert XP(om det er det du vill ha), så hvis ud f.eks har 1Tb hardisk så kunne du lagd en partisjon til XP på 500 og senere når du laster ned og innstalerer ubuntu så lager du en partisjon til den på de andre 500Gb. Så når du starter opp dataen så kommer denne ruta med OS valg, trykk ubuntu så loader ubuntu/ eller omvendt :p

Endret av zibiri
Lenke til kommentar

Mulig det går med Windows 7, men jeg tror ikke det er så lett med XP. Tror Windows vil overskrive boote-fila(ne) til ubuntu. (legg merke til tror)

Om du skal endre størrelsen på partisjonen bør du uansett ta sikkerhetskopi, så om du har en ekstern HDD kan kopiere over det du vil beholde. Og innstallere først Windows, så linux.

Eventuelt om du hadde hatt en disk til så kan du koble fra den du bruker nå og installere Windows på den andre. Når du har installert Windows setter du BIOSen til å boote til disken med Ubuntu, derfra går du i en konfigurasjons-fil for GRUB og legger til Windows.

Lenke til kommentar

Det du også kan gjøre er å installere XP først, så laste ned Wubi og installere Ubuntu via dette. Da kan du selv velge hvor stor plass på disken ubuntu skal ta, og Wubi fikser det slik at du får valg ved oppstart om hva du vil kjøre :)

Er ikke helt sikker på hvor godt det fungerer med XP, men ser ingen grunn til at deg ikke skal gjøre det ( ? )

Lenke til kommentar
Det du også kan gjøre er å installere XP først, så laste ned Wubi og installere Ubuntu via dette. Da kan du selv velge hvor stor plass på disken ubuntu skal ta, og Wubi fikser det slik at du får valg ved oppstart om hva du vil kjøre :)

Er ikke helt sikker på hvor godt det fungerer med XP, men ser ingen grunn til at deg ikke skal gjøre det ( ? )

Da ville jeg heller ha installert XP i VirtualBox. Det er igen problem å installere Windows først, og etter det installere Ubuntu på en annen partisjon. Da vil Ubuntu finne XP og legge til i GRUB automatisk slik emnestarter ønsker. I Wubi vil det bli dårligere ytelse (noe det vil bli i VirtualBox også, men da kan emnestarter beholde den Ubuntu-installasjonen han har).

Lenke til kommentar

Jeg prøver guiden til HW, men første problem har allerede oppstått. Jeg har ingen CD/DVD-leser i pc-en, så jeg prøver å "brenne" isoen til en rykende fersk minnepenn. Unetbootin til Ubuntu finner ikke minnepennen, men jeg får "brent" isoen med unetbootin på en annen pc med XP. Jeg setter inn pennen, setter bios til å boote fra usb (noe som fungerer, var slik jeg installerte Ubuntu in the first place), men når den prøver å boote får jeg meldingen "BOOTMGR MISSING PRESS CTRL+ALT+DEL TO RESTART"

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Er det Windows XP eller Windows Vista du skal ha på minnepennen? Har du forsøkt med ubuntu sitt verktøy for å legge ISO-filer på minnepenn (system -> administrasjon -> USB startup Disk Creator).

Unetbootin anbefaler selv å bruke windowsversjonen fordi det er mye feil i linuxversjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...