Gå til innhold

Hva betyr dette skiltet?

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hei, jeg kom forbi et skilt her idag, og har kjørt forbi det før også. Men jeg er litt usikker på skiltets mening.

Håpte derfor noen av dere kunne hjelpe meg?

egetjk.jpg

Det øverste er greit: Det går barn og voksne, at man skal være ekstra på vakt for gående.

Så er det fartsgrense, 60 km/t maks.

Men så under står det et klokkeslett. 08-16. Altså fra 8 om morgenen til 4 om kvelden. Men hva er det klokkeslettet gjelder for? Fartsgrensen? Og at det da etter klokken fire er fart ut ifra om det er tettbygd strøk eller landevei? Eller står klokkeslettet for at det er gjerne da en kan møte på gående?

Veldig usikker på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100 kr. på at det er en skole eller barnehage i nærheten og at det er en viss sannsynlighet for at små barn går over veien i tidsperioden 08.00 til 16.00.

OG: at de bare har feilet med plasseringen av tidsperioden. Fartsgrensen er 60 km/h uansett, men du må bare være obs mellom 08.00-16.00

Endret av Tee_c
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Aha, ok :p Noen andre som mener noe annet? Synes det virker logisk, ettersom dette er ganske så nært sentrum.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Jeg følger med 1.mann på den, men utifra hva jeg kan huske fra tiden som teoristudent,

så gjelder underskilt skiltet over, ikke det på toppen, men det er ikke logisk her..

Dermed skal du nok være oppmerksom på at det går små og store der,

_spesielt_ mellom 08-16 ;)

Lenke til kommentar

Hadde et slikt skilt her før, og fikk bekreftet fra samtlige kjørelærere på kjøreskolen her borte at fartsgrensen bare gjelder innenfor det tidsrommet som er satt opp på underskiltet, altså mellom 8 og 16 på hverdager.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Har dere kjørt forbi nøyaktig det samme skiltet?

Jeg vet ikke om hvor trådstarter holder til i verden, men det er et helt likt skilt mellom Hurum og Holmsbu et sted, der grensa før og etter er 80 km/t. Der lærte jeg at 60-skiltet bare gjelder mellom kl 8 og 16.

Lenke til kommentar

Finnes mange slike rundt om, og de står som regel i nærheten av en skole el.

60 innen for tidsrom og 50/80 regelen ellers.

Årsaken er ganske åpenbar... For å redusere farten når det er mye skolebarn langs strekningen.

Endret av formann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er du sikker å at man kan tolke skiltet slik?

Jeg håper det, så kan man i det minste kjøre i 80 resten av døgnet...

Men er purken enig, når han stopper deg i 80?

Jeg sysnes det er rart at vi aldri lærte om slike kombinasjoner av fartsgrenser og underskilt på teorikurset.Det burde vi jo, hvis de virkelig finnes.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Men er du sikker å at man kan tolke skiltet slik?

Jeg håper det, så kan man i det minste kjøre i 80 resten av døgnet...

Men er purken enig, når han stopper deg i 80?

Ja, jeg er sikker.

Om du er så uheldig å møte en snut som ikke kan trafikkregler kan du bare nekte å vedta forelegget. Da blir saken henlagt temmelig fort.

Om du skulle ha dobbel uflaks og heller ikke politijuristen kan trafikkreglene havner saken i retten. Så med mindre du er redd for justismord i forbindelse med en trafikkforselse er du trygg :)

Men husk, uansett fartsgrense gjelder veitrafikkloven $6.

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret......osv.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...