Martinabc Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Hei, har fått en oppgave som jeg sliter litt med å fortolke. "Religioners og livssyns betydning i et pluralistisk samfunn. Belys emnet ut fra de krav som møter enkeltmennesket i dagens mangfoldige samfunn." Hva tror dere det er ment med dette? Skal man ta et spesifikt samfunn, som F.eks Norge, og fortelle hvordan betydning det har her? Hvordan krav tror dere dette vil være snakk om? Vise aksept mot andre religioner og livssyn? Endret 16. juni 2009 av HeilMartin Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Du kan ta utgangspunkt i et spesifikt samfunn, men jeg tror d viktigste er å peke på hvordan personer med ulike virkelighetsoppfatninger (religioner og livssyn) må samarbeide om lover, regler og normer i alle mangfoldige samfunn, og hvilke krav som settes til enkeltpersoners opptreden i forhold til hverandre, uansett religion og livssyn. Pek på utfordringer og ulikheter. Lenke til kommentar
Martinabc Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 Takker, gjorde det litt klarere. Men tar man et spesifikt samfunn vil det være litt enklere å komme fram til noe, tror jeg hvertfall. Jeg tenker å skrive om hvordan religioner som f.eks Islam på noen måter setter religion over Norges lover. Særlig da tvangsekteskap, likestilling etc. Har du noen forslag til noen utfordringer? Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Jeg tenker å skrive om hvordan religioner som f.eks Islam på noen måter setter religion over Norges lover. Særlig da tvangsekteskap, likestilling etc. Jeg ville vært forsiktig med det, da dette kun gjelder en liten del av muslimene. Da ville jeg heller sagt noe om hvordan det at noen (hvis det er noen i det heletatt) få setter religion over loven påvirker resten av samfunnet, og hvordan det går ut over alle muslimer. Lenke til kommentar
Jeunesse Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Jeg tenker å skrive om hvordan religioner som f.eks Islam på noen måter setter religion over Norges lover. Særlig da tvangsekteskap, likestilling etc. Jeg ville vært forsiktig med det, da dette kun gjelder en liten del av muslimene. Da ville jeg heller sagt noe om hvordan det at noen (hvis det er noen i det heletatt) få setter religion over loven påvirker resten av samfunnet, og hvordan det går ut over alle muslimer. Du beveger deg på utrykt grunn ja, og blander kultur og religion... Tvangsekteskap er ikke lov i følge islam (arrangert ekteskap ja, men ikke tvangsekteskap) også likestilling kan bli skummelt, siden manns/kvinnesynet er ulikt, koranen sier menn og kvinner er likeverdt, men har ulike roller, som er komplimentær til hverandre, tilsammen utgjør menn og kvinner en helhet... Så det handler ikke bare om at kvinner er underlegne mannen, men et amfunnssystem hvor menn og kvinner har ulike roller...f.eks. er det ikke gitt i koranen at kvinner skal gå med burka o.l. Kulturen er en annen sak.. men dette er religion, du må fokusere på det religiøse... Lenke til kommentar
Martinabc Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 Takk for svar. Har du noen ideer på religiøse saker som enkeltindividet møter i et pluralistisk samfunn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå