Darthvulture Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Plutselig for noen få dager siden så fikk jeg opp feilmeldingen "coulndt find hard disc" uten at jeg på noen måte hadde tuklet inni selve pcen. Jeg regnte med at virus hadde spist opp systemfilene mine så jeg ga bare opp og bestemte meg for formatering og reinstallasjon av windows vista. Pcen har forøvrig fungert utmerket i nesten 2 år nå, frem til nå dette skjedde. Jeg kom meg inn i installasjonen, trykte format disc(C: disken) men så sier den (etter den egentlig har formatert) at den ikke kunne formatere. Jeg fortsetter videre med installasjonen på den nye C disken, men får opp feilmeldingen windows could not format a partition on disk0. the error occured while preparing the partition selected for installation. Eror code: 0x80070057 jeg prøvde å splitte partisjonen, men ikke det heller hjalp. Er det noen som har noen ideer om årsak og hvordan jeg kan fikse det? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Jeg lurer på om du må starte fra Vista DVD plate, velg Repair my computer (ned til venstre i Install Now bilde) velg Next i neste, velg Command prompt i neste, og skrive inn, commandoer som følger etter denne setningen, en linje om gangen og tast enter. Jeg antar at det er KUN en disk tilkoplet, derfor disk 0, så vær nøye med det. Diskpart select disk 0 clean exit. Etter du restarter PC-en, gå direkte i Bios og kontrollere om disken din, oppgis med riktig størrelse. Hvis ja, forsøk med , under installasjon å lage en liten partition og formate via advanserte handlinger. Hvis det går, så kan du utføre en gang til det clean via Command prompt, men skrive clean all isted. Sa vil disken renses grundig. Kjør da noe verktøy fra diskprodusent mot disken, hvis ikke det med clean all er nok. Det kan og være andre ting men starte der du. edit: extra merking for viktig detaljer (ellers det var den feilmeldningen som ga meg rettning for disk 0) men får opp feilmeldingen windows could not format a partition on disk0 Men ellers det er riktig å være nøye med det, og merknader deres er KUN til fordel, derfor må first commando i diskpart alltig være list disk og list volume, for å få oversikt. Endret 16. juni 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Hei du også. Gjør oss alle en tjeneste, les Øk sannsynligheten for at ditt problem blir løst før du poster en tråd her. Det er veldig vanskelig å hjelpe deg med mindre du forteller oss hvilken hardware du har, altså hovedkort, RAM, CPU, GPU, operativ system og så videre. Du har gitt oss OS, men dette er ikke nok da er mange faktorer som spiller inn. Blant annet hovedkort, RAM, BIOS versjon og så videre. Om du har innstallert noen programmer i det siste og så videre. Du kan prøve å starte fra Vista DVDen, velg installer, og så SLETT den partisjonen der du hadde Vista installert tidligere. OBS!! Du vil miste alle data da. Eller kan du prøve det som wiberos sier først. Endret 16. juni 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Jeg lurer på om du må starte fra Vista DVD plate, velg Repair my computer (ned til venstre i Install Now bilde) velg Next i neste, velg Command prompt i neste, og skrive inn, commandoer som følger etter denne setningen, en linje om gangen og tast enter. Jeg antar at det er KUN en disk tilkoplet, derfor disk 0, så vær nøye med det. Diskpart select disk 0 clean exit. Etter du restarter PC-en, gå direkte i Bios og kontrollere om disken din, oppgis med riktig størrelse. Hvis ja, forsøk med , under installasjon å lage en liten partition og formate via advanserte handlinger. Hvis det går, så kan du utføre en gang til det clean via Command prompt, men skrive clean all isted. Sa vil disken renses grundig. Kjør da noe verktøy fra diskprodusent mot disken, hvis ikke det med clean all er nok. Det kan og være andre ting men starte der du. her bør man være litt forsiktig da disk 0 er ikke alltid den disken som man vil installere på. man bør først undersøke om det er rett disk... forbehold om det er kun én disk i systemet da... Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 her bør man være litt forsiktig da disk 0 er ikke alltid den disken som man vil installere på. man bør først undersøke om det er rett disk... forbehold om det er kun én disk i systemet da... Helt enig. Vi mangler en god del opplysninger her. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Husk å være nøye med å plassere innlegg og tråder i korrekt kategori. Spør en moderator om du er i tvil. Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til korrekt eller mer passende kategori. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) ops sorry for sent svar, spilte fotballkamp føler det er så merkelig, jeg installerte ingenting nytt heller i det siste, og det fungerte jo i nesten 2 år. Jeg hadde problemer med at pcen restarta seg etter den ble skrudd av(shut down i windows) så jeg måtte jo holde inne slå av knappen etter den begynte å restarte seg. Jeg fikk også opp ofte feilmeldinger i oppstarten om at booting settingen var feil, men det var jo ingen store problemer som virkelig gjorde noe for meg. men greit her er hardware info: GPU: nvidia geforce 7800 gtx RAM: 2gb ddr3 corsair hovedkort: MSI M2n SLi cpu: amd athlon 4000+ (dual core) Sata 1: Western digital WDC WD 2500ks-00m Sata 2: Maxtor 6b300s0 Dvd-spiller/brenner: _NEC DVD _RW ND-3 OS: Windows Vista Ultimate x86 Har delt opp diskene i flere forskjellige partisjoner, har i tillegg også en ekstern harddisk som er av WD som er på 500gb, men den har ingenting med dette å gjøre. Men jeg kan seriøst ikke huske å ha installert noe, hvis i såfall så må det være windows update som har gått bak min rygg og som vanlig fucka ting opp med å oppdatere(selv om jeg ville har det genuint eller ei så fucker det bare alltid opp føler jeg...men oppdateringer må man ha så jeg gjør det jo etterhvert) Endret 16. juni 2009 av topvulture Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 får bare anta at der er harddisken som er defekt så jeg skaffer meg en ny en idag Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 sånnsett så passet denne tråden BEDRE på det egentlig forumet jeg la den på for dette har egentlig ikke så mye med vista å gjøre hvis harddisken ikke blir formatert, så moderator du har nok gjort en feil her... Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Har du fått ny disk? (uansett, før du kaster den, så kontrollere, eventuelt skifte kablene og. Data kabel, og elles prøve en annen strømtikopling. Er det noe ulyd? For at når du får feilmeldning om feil boot enhet, så er det ofte at disken faller av, og dermed blir neste disk satt som først boot.) Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 jeg får den vel om noen dager den nye disken, men nå tar jeg bare den nye, det er 1.5 tb så den andre ble litt liten i forhold xD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå