Inaktivbruker_101125 Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Hei, jeg har altså eksamensoppgave om Canada. På veiledningen ble jeg anbefalt å ta med ting som er typisk for landet. Jeg tenkte "ishockey" med en gang, da innebærer det hockeykølle og puck, men er det noe annet som kan appelere til emnet? Tenker da på objekter. Takk så mye! Endret 16. juni 2009 av The Prophet Lenke til kommentar
blured Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Hvilket fag er det snakk om egentlig? Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Hvilket fag er det snakk om egentlig? Det har vel ikke så mye å si da jeg egentlig er kun ute etter typiske (objekter) som kjennetegner Canada godt. Men, det er engelsk det er snakk om Lenke til kommentar
blured Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Nja, hadde det vært snakk om matteeksamen for 10klasse så hadde det f.eks. ikke vært så veldig naturlig å trekke inn styresett. Det er vel også alltid greit å ha hvilket fag man skal opp i, i bakhodet. Du viser f.eks. høyere kompetanse ved å ta opp typiske "ting" med Canada som ikke er det helt enkleste å snakke om. Men må innrømme at jeg ikke har så veldig peiling på Canada. Jeg vet at de produserer ekstremt mye tømmer, er det landet med størst oljeforekomster igjen (?), at de er det nest største landet i verden og at de har to offisielle språk. Det er vel også det landet med flest våpen pr innbygger (veldig usikker her men). De har vel endel interessant historie i forhold til kolonisering og forholdet til USA og infødte. Jeg vet at landet stiller seg nøytralt i de fleste utenrikspolitiske spørsmål, til tross for at de samarbeider (militært) med USA på mange områder. Canada er vel også det landet med de helt klart største forekomstene av ferskvann. I tillegg til ishockey så har de jo curling. Forresten: http://en.wikipedia.org/wiki/Index_of_Cana...elated_articles. Kanskje finner du noe her. Endret 16. juni 2009 av macros. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Flott svar du kom med. Den var ikke dum du, takk skal du ha! Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Masse skog, utbredt jernbane. De låser (nesten) aldri dørene sine, allikevel er det mindre innbrudd enn i USA. Har en fransktalende stat hvor fransk og engelsk er sidestilte språk, jeg antar at du kjenner til quebec. Du kan ta opp styresettet, hvordan demokratiet blir utført i Canada til forskjell fra USA evt. england etc. Hvordan valg foregår og hvordan de stemmer (partier/president/whatsoever). Hvordan politikken deres er iht. internasjonale spm.. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Takk for svar Tee_c, men jeg er ute etter objekter egentlig. Men du nevnte ting som jeg ikke hadde tenkt over, så posten din var til nytte for meg uansett. Lenke til kommentar
MPC Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Er historie viktig? Da kan du jo ta med 7 års krigen, krigen i 1812 og slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå