Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på standpunktkarakter i rettslære 1, har jeg en sak?


Anbefalte innlegg

Nå har det seg sånn at jeg fikk 4 i standpunkt i rettslære 1, går VG2, men denne karakteren blir jo satt på vitnemålet ut av 3. klasse. Skal forøvrig ha rettslære 2 til neste år med en annen lærer.

 

Jeg ble skuffet over 4'eren ettersom jeg har hatt 5 på hver eneste prøve etter jul, unntatt på den siste hvor jeg fikk 4.

Jeg har pratet med faglærer, og han begrunnet 4eren med at jeg hadde 4 til jul og at jeg fikk en noe svak 4er på slutten i 2. termin. (Den siste prøven var bare ren fakta, ikke praktikum)

 

Ifølge kunnskapsløfte skal jo kun det som er etter jul telle, så egentlig burde han ikke se på julekarakteren, eller?

 

Han mente også at han så på utviklingen når han satt st.punkt, det synes jeg er litt rart, ettersom jeg begynte på 4 før jul og dro opp 5+ to ganger senere..

 

Men noe jeg bestemt husker han sa før siste prøve var at den siste ikke talt så mye, og at man bare ville dette ned på 4 dersom man fikk 2-3... Nå betyr plutselig karakteren mye og gjorde at jeg falt ned på 4'eren pluss det med at jeg fikk 4 til jul.

 

Læreren er egentlig advokat, men kom å lærte oss pga dårlig med lærere i nettopp rettslære.

 

Jeg skal levere bøker på skolen i morgen, og skal da snakke med en av lærerene som har peiling på dette og få et klageskjema.

 

Har jeg sjanse for å få medhold i klagen min? Skriver den i morgen på en mer strukturert måte enn jeg har ramset opp her.

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har vel ihvertfall ingenting å tape på å klage.

Der tar du uendelig masse feil.

 

Dersom han klager pleier lærerne å samle alle prøvene dine og gå gjennom de en gang til for å se om karakterene stemmer overens med svarene dine. Dersom læreren din da har vært litt snill med karakterene på prøvene kan du faktisk gå enda mer ned enn 4-eren din. Dessuten teller også innsatsen din i timene en del.

 

Dersom du absolutt må klage så er det VELDIG viktig at du har HELT rett og garantert kommer til å gå opp.

Lenke til kommentar

Ja hvis situasjonen er som du beskriver den mener jeg absolutt du har grunnlag for å klage. sant nok er det slik at det er det nivået du ligger på til slutt som skal gi grunnlaget for karakteren, men om du har vært på en solid 5er hele semesteret synes jeg det var en merkelig avgjørelse å sette deg ned til 4.

 

Mange lærere sier julekarakteren teller som en prøvekarakter når de skal bestemme sommerkarakteren, men to 4'ere bør ikke sette deg ned når du helt klart viser at du fortjener bedre....

Lenke til kommentar

Absolut: Læreren har faktisk vært ganske streng med karakterene. Spesielt i starten, men også etter jul. Ei jente fikk 3- eller noe hos han, og viste prøven til en av rettslærelærerne, og fikk 5'er.

 

Så han har ikke vært snill med karakterene i klassen, det er helt sikkert.

 

Men ja, er jo en risk med å klage, men akkurat her tror jeg ikke at jeg vil få lavere karakter.

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar
Absolut: Læreren har faktisk vært ganske streng med karakterene. Spesielt i starten, men også etter jul. Ei jente fikk 3- eller noe hos han, og viste prøven til en av rettslærelærerne, og fikk 5'er.

 

Så han har ikke vært snill med karakterene i klassen, det er helt sikkert.

 

Men ja, er jo en risk med å klage, men akkurat her tror jeg ikke at jeg vil få lavere karakter.

Hmmm er du sikker på at klager behandles slik? for jeg har vansker med å tro det. Jeg klaget på en karakter i 1vg. og ble aldri bedt om å vise fram prøven, og jeg tror mange har kastet sine prøver, så det ville nok blitt vanskelig p gjennomføre.. Og dessuten er det ikke bare prøver som teller, ogsp hvordan du ter deg i klasserommet... jeg tror heller læreren blir bedt om å vurdere eleven på nytt, med bakgrunn i klagen.. Så tror ikkke det er en så stor risiko som Absolut vil ha det til.. Men jeg skal ikke si noe for sikker, du bør ta kontakt med skolen din og høre hvordan situasjonen er...

Lenke til kommentar
Du har vel ihvertfall ingenting å tape på å klage.

Der tar du uendelig masse feil.

 

Dersom han klager pleier lærerne å samle alle prøvene dine og gå gjennom de en gang til for å se om karakterene stemmer overens med svarene dine. Dersom læreren din da har vært litt snill med karakterene på prøvene kan du faktisk gå enda mer ned enn 4-eren din. Dessuten teller også innsatsen din i timene en del.

 

Dersom du absolutt må klage så er det VELDIG viktig at du har HELT rett og garantert kommer til å gå opp.

Sannsynligheten for at en person som vipper mellom 4 og 5 går ned til 3 på klage er vel heller liten.

Lenke til kommentar
Absolut: Læreren har faktisk vært ganske streng med karakterene. Spesielt i starten, men også etter jul. Ei jente fikk 3- eller noe hos han, og viste prøven til en av rettslærelærerne, og fikk 5'er.

 

Så han har ikke vært snill med karakterene i klassen, det er helt sikkert.

 

Men ja, er jo en risk med å klage, men akkurat her tror jeg ikke at jeg vil få lavere karakter.

Hmmm er du sikker på at klager behandles slik? for jeg har vansker med å tro det. Jeg klaget på en karakter i 1vg. og ble aldri bedt om å vise fram prøven, og jeg tror mange har kastet sine prøver, så det ville nok blitt vanskelig p gjennomføre.. Og dessuten er det ikke bare prøver som teller, ogsp hvordan du ter deg i klasserommet... jeg tror heller læreren blir bedt om å vurdere eleven på nytt, med bakgrunn i klagen.. Så tror ikkke det er en så stor risiko som Absolut vil ha det til.. Men jeg skal ikke si noe for sikker, du bør ta kontakt med skolen din og høre hvordan situasjonen er...

 

Nei, vet at klager ikke behandles slik, men det med hu jenta skjedde i starten av skoleåret. Ei jente var misfornøyd med karakteren og viste den til en annen lærer, og fikk da altså en mye høyere karakter.

 

Var forøvrig og snakket med avdelingslederen/annen rettslærer i dag, og han mente jeg hadde gode sjanser til å gå opp til 5.

 

Skriver klagen nå, og leverer på skolen i morgen. Så får vi se hvordan det går. :)

Håper feilen blir rettet opp i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...