Gå til innhold

Lage Poengtavle - logiske porter

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å lage en enkel poengtavle til en privat gymsal.

Hvordan bør jeg da gå frem? Har kun hatt grunnleggende digitalteknikk på høgskolen, har hatt om flip flopper, tellere osv, men alt var teoretisk. Hvor kan jeg kjøpe slike chipper? Og hva er prisen på det?

Tenker meg at det bare trenger å være to knapper for pluss, to for minus og en for reset, og fire 7-seg display. Ingen klokke eller slikt.

Er det et enkelt prosjekt, eller lønner det seg å kjøpe en ferdig poengtavle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da tavla må være av en viss størrelse er du avhengig av at lyskildene er sterke nok. Dette krever drivkraft. Enten relestyrt eller med en form for kraftelektronikk.

Tror det største problemet vil være å få tak i passende 7-segment skjermer som du sier.

Lenke til kommentar

Jepp, Elfa er stort sett de eneste som selger slikt i norge til privatpersoner.

7-segment display er vanligvis bare 8 LED i en pakke, med felles anode eller katode. De drives ikke av en 4-bits binær verdi slik du har tegnet opp, bortsett fra noen sære alt-i-ett løsninger. Jeg tviler også på om de har display i den størrelsen du trenger. Dette problemet må du nesten løse først.

Fint at de fortsatt lærer bort digitalteknikk, men å bygge dette av separate porter gikk av moten sånn omtrent på 80-tallet et gang. Dette kan løses mye enklere med en mikrokontroller (hvis du ikke er redd for å måtte programmere litt). Ta f.eks en titt på Arduino.

Endret av Hideki
Lenke til kommentar

Holder knappen på en mikrokontroller her.

Sett sammen med 74HCT4511BE. Dette er en driverkrets som oversetter fra BCD (binary coded decimal) til 7-segment LED. Du kan da sende ut tallet binært fra mikrokontrolleren (4 datalinjer pr display), og dise driverene oversetter direkte til 7-segment. Disse driverene klarer å drive rundt 10mA pr utgang. Trenger du mer strøm kobler du til noen transistorer på utgangene.

Elfa artikelnr for denne driverkretsen er: 73-476-10

Edit: Litt feil med artikkelnummer, aldri stol på elfas datablader. Det finnes et lass med 4511 enheter.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Hm.. Programering er egentlig hovedfaget mitt, så kanskje jeg skulle gjort det.

Men vi lærer ikke om programering av slike komponenter før neste år, så jeg tror jeg gjør det på 'gamlemåten' i første omgang, og så gjør vi det igjen etterpå, med både pluss og minus (Går vel det?)

Lenke til kommentar

Klart det går - alt er mulig! :yes:

Men det blir veldig mange kretser med din løsning. Hvordan har du tenkt å montere dem og koble dem sammen?

Det er kjanskje like greit å bygge hele greia på et stort breadboard før du evt. forsøker å lage et kretskort til alt sammen.

Lenke til kommentar

Hvis breadboard er det samme som det vi kaller for en trainer så skal jeg gjøre det først. Har noen eldgamle brett på høyskolen jeg skal prøve på.

Men har problemer med å kjøpe fra ELKA.. Hva skal jeg skrive på "Din Referanse" når jeg er privatperson?

Og kan noen sjekke om dette er riktige, og riktig mengde, komponenter for kretsen?

73-568-35

73-569-83

73-572-47

Trenger 4 And-porter, 4 or, og 16 jk flip-flopper. Tror and og or er greie, men er litt usikker på flip-floppen. Den viser J og ikke K som innganger. Betyr det at den inverserer det jeg sender inn på K inngangen?

Og, må jeg lage en egen binær til 7-segment dekompiler eller finnes det slike komponenter? (Er det det den BCD gjør?.. eller?)

edit: Ja, var vist det. Den skal jeg ha ;)

Tror jeg kommer til å lage 7-segmentene slik SparkFun lagde dem.

Takker

Endret av Fluesoppen
Lenke til kommentar

Datablad med sannhetstabell for vippen du har valgt:

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/sn74hc109.pdf

Så kan du studere selv.

(Merk: Databladet kommer fra TI, du har valgt en vippe som er produsert av NTE, ellers skal de være like da de har samme modellnummer)

Ang løsning fra SparkFun:

Each stick uses about 30mA @ 12V

Dvs du trenger en transistor som kan skru av og på hvert lys. Driverkretsene klarer ikke levere nok strøm. Jeg ville brukt FET transistorer, men bipolare er også mulig.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Det vil vel ikke ha noe å si om den er negativ eller positiv triggered? Vi skal jo kun sende et signal fra en bryter, altså vil vel begge virke? (Skjønt, med en negativ vil du jo ikke få noe signal uten at du slipper bryteren?)

Ser også at på den fra TI så er PRE og CLR invertert, mens på ELKA sin så er den ikke invertert. Er det riktig?

Vi tar løsningene med lyset senere. Må først få kretsen til å virke som forventet.

edit: Og hva med referanse når jeg skal kjøpe?

Endret av Fluesoppen
Lenke til kommentar
Det vil vel ikke ha noe å si om den er negativ eller positiv triggered? Vi skal jo kun sende et signal fra en bryter, altså vil vel begge virke? (Skjønt, med en negativ vil du jo ikke få noe signal uten at du slipper bryteren?)

Ser også at på den fra TI så er PRE og CLR invertert, mens på ELKA sin så er den ikke invertert. Er det riktig?

Vi tar løsningene med lyset senere. Må først få kretsen til å virke som forventet.

edit: Og hva med referanse når jeg skal kjøpe?

De er invertert på den fra ELFA også, en liten runding på inngangene betyr invertering.

Referanse mener jeg å huske ikke er nødvendig. Men bare skriv navnet ditt eller noe i den duren.

Dersom du tar med noen 75-067-85 kan du teste kretsen direkte ;)

Lenke til kommentar

Hva med å bare kjøpe en arduino og gjøre det med. dette er ekstremt mye lettere enn med JK-vipper (tungvindt og gammeldags). Og det kan vel fort bli billigere også.

Du får f.eks en arduino til 279 sek her: http://electrokit.se/ og hvis du skulle være så uheldig å brenne microkontrolleren så er det bare og kjøpe en ny ATmega328 med Arduino Bootloader for $5,50 på http://www.sparkfun.com/commerce/product_i...roducts_id=9217

Alt du trenger for å lære og programmere en slik arduino er og se på denne siden http://arduino.cc/en/Tutorial/HomePage

Bare å gå gjennom eksemplene så kan du det meste for å kunne programmere nesten hva som helst på denne, og vil du lære enda mer så er det bare og slå opp på interfacing with hardware eller på forumet dems.

Arduino er en billig og enkel inngang til microkontrollere (og pga boothloaderen kan du bruke ren C programmering og slippe og beskymre deg for registere, ol. som du må på andre microkontrollere som f.eks AVR)

Forresten på referanse på elfa kan du skrive hva du vil. f.eks: Div. stasj til poengtavle

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...