Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nedsatt i lønn?

+azo

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå håper jeg det er noen som kan hjelpe meg her. Jeg har da blitt satt ned i lønn ved min jobb på en Statiol Stasjon. På denne stasjonen har jeg jobbet i ca. 1 år, under 130kr timen + 50% i helgene.

For 3 måneder siden byttet stasjonen eier/arbeidsgiver, og vi ble "fortalt" at vi ikke kommer til å beholde den lønna vi hadde med vår gamle eier/arbeidsgiver, og jeg har snart jobbet 4 måneder for den nye arbeidsgiveren min. Uten å skrive noe ny kontrakt, eller betingelser. Jeg har bokstavligtalt ikke skrevet under på noe som helst. Jeg antar jeg fortsatt går under min gamle kontrakt i og med at jeg verken har blitt sakt opp, eller tilbydd ny kontrakt.

Har arbeidsgiveren min "lov" til å sette meg ned til 120kr timen, og 15% overtids tillegg?

Er det noen som kjenner til rettighetene mine når det gjelder slike ting som dette?

En ting til. Vi ble fortalt på et kort personal møte blant andre emner at vi ikke kom til å beholde den gamle lønna vår. Men verken hvor mye eller når vi ble satt ned. Vi fikk ingen lønnsslipper før nå, etter 3 måneder med mas.

Men før jeg noe som helst tør å konfrontere arbeidsgiveren min sammen med andre kollega'er så må jeg ha litt bakgrunn, og vite hva jeg har krav på.

Takk på forhånd.

- Azo

Endret av +Azo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Negative endringer ifht til arbeidskontrakt kan kun gjøres via endringsoppsigelse: http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta....html?tid=48301

Ny arbeidsgiver er pliktig til å gi tilsvarende vilkår til ansatte ved virksomhetsoverdragelse

:

Kapittel 16. Arbeidstakernes rettigheter ved virksomhetsoverdragelse

§ 16-2. Lønns- og arbeidsvilkår

(1) Tidligere arbeidsgivers rettigheter og plikter som følger av arbeidsavtale eller arbeidsforhold som foreligger på det tidspunkt overdragelsen finner sted, overføres til den nye arbeidsgiver. Krav etter første punktum kan fortsatt gjøres gjeldende overfor den tidligere arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Jeg tiltrer noxons lovvalg, med en modifikasjon: Det er ikke 'tilsvarende' rettigheter det er snakk om, men de samme rettighetene. Jeg problematiserer ikke hvorvidt det faktisk *er* en virksomhetsoverdragelse, da jeg ikke har noen holdepunkter for å tro at det ikke er det.

Slik endring må, som noxon nevner, skje via endringsoppsigelse hvis du ikke samtykker. For at endringsoppsigelse skal være lovlig må den skje i de samme former som alle andre oppsigelser, og det må foreligge en saklig grunn. Nedsettelse av samtlige arbeidstakeres lønn helt uten videre har jeg store vansker med å se en prima facie saklig grunn for.

Lenke til kommentar
Jeg tiltrer noxons lovvalg, med en modifikasjon: Det er ikke 'tilsvarende' rettigheter det er snakk om, men de samme rettighetene. Jeg problematiserer ikke hvorvidt det faktisk *er* en virksomhetsoverdragelse, da jeg ikke har noen holdepunkter for å tro at det ikke er det.

Slik endring må, som noxon nevner, skje via endringsoppsigelse hvis du ikke samtykker. For at endringsoppsigelse skal være lovlig må den skje i de samme former som alle andre oppsigelser, og det må foreligge en saklig grunn. Nedsettelse av samtlige arbeidstakeres lønn helt uten videre har jeg store vansker med å se en prima facie saklig grunn for.

Du sier at slik endring må skje gjennom endringsoppsigelse om jeg ikke samtykker. Må arbeidsgiveren ha underskrift av meg for å kunne gå rundt endringsoppsigelse da? Da vi først fikk vite vi ikke kom til å beholde den gamle lønna, protesterte jeg ikke, men forventet i det minste tilbud om ny kontrakt, eller skriftlig beskrivelse om hvorfor, og hva den nye lønna blir.

Beklager om jeg spør mye, og leser lite. Men kan ikke si meg ærlig om jeg sier at jeg forstår alt dette.

- Azo

Endret av +Azo
Lenke til kommentar

Arbeidskontrakt skal inngås skriftlig. Av skriftlighetskravet til original kontrakt følger det også at endringer til kontrakten også må inngås skriftlig (dog skulkes det svært ofte mot dette).

Den eneste måten arbeidsgiver kan unngå kravet om endringsoppsigelse er ved samtykke fra deg. Ditt fravær av protester er ikke et samtykke (med mindre du ikke har sagt noe over lengre tid -- da kan man se på det som en viss form for aksept), og arbeidsgiver må derfor komme med endringsoppsigelse.

Lenke til kommentar
Arbeidskontrakt skal inngås skriftlig. Av skriftlighetskravet til original kontrakt følger det også at endringer til kontrakten også må inngås skriftlig (dog skulkes det svært ofte mot dette).

Den eneste måten arbeidsgiver kan unngå kravet om endringsoppsigelse er ved samtykke fra deg. Ditt fravær av protester er ikke et samtykke (med mindre du ikke har sagt noe over lengre tid -- da kan man se på det som en viss form for aksept), og arbeidsgiver må derfor komme med endringsoppsigelse.

Ok. Da forstår jeg. Det er vel rundt 1-2 måneder siden vi fikk beskjed om at vi ikke kom til å beholde den gamle lønna vår. Men grunnen til at vi ikke har sagt noe, er nettopp fordi vi ikke fikk lønnings slipp før 3 måneder med arbeid for den nye arbeidsgiveren. Vi har spurt etter flere ganger, men fikk ikke vite hvilken lønn vi fikk før knapt noen uker siden.

Vi har ikke fått noe tilbud om ny kontrakt, eller endringsoppsigelse. Da kan hun strengt tatt ikke endre på lønna vår.

Tusen takk for all hjelp. Nå har jeg noe skikkelig grunnlag å gå frem med.

Lenke til kommentar

Fortell oss hvordan det går da!

Det at dere ikke har arbeidskontrakt er jo ganske utrolig, men jeg har jobbet mest i kommune/Stat så er kanskje litt bortskjemt på den fronten.

I bygg/anlegg er det progressiv prosentvis økning av overtidsbetaling, hvordan det er i butikk/service (handel/kontor?) vet jeg ikke, men det vet vel fagforeningene?

Lenke til kommentar
Fortell oss hvordan det går da!

Det at dere ikke har arbeidskontrakt er jo ganske utrolig, men jeg har jobbet mest i kommune/Stat så er kanskje litt bortskjemt på den fronten.

I bygg/anlegg er det progressiv prosentvis økning av overtidsbetaling, hvordan det er i butikk/service (handel/kontor?) vet jeg ikke, men det vet vel fagforeningene?

Det skal jeg. Men om jeg forsto riktig så har jeg jo arbeidskontrakt. Om bedriften skifter arbeidsgiver/eier overføres kontraktene automatisk?

Lenke til kommentar

Bare for å pirke - men TS beskriver også en overtidssats, denne på 15%...er det da snakk om etter 8/9 timers arbeid en dag?

Hvis så kan ikke den være lavere enn 40% jf. aml §10-6 (11)

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

Eller er det snakk om godtgjørelse for ubekvemarbeidstid?

edit: holdt på med forsikring for lenge når du omtaler andre som forsikringstaker :p

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hallo igjen. Beklager jeg ikke har svart på denne tråden i de siste månedene. Det har ikke skjedd noe som helst faktisk. Jeg konfronterte sjefen min med det dere ga meg her i denne tråden, og sjefen sa hun skulle ta kontakt med sin kontaktperson ang. kontraktene vår. Dette var i sommer ferien, og jeg har enda ikke hørt noe.

Jeg og mine medarbeidere har snakket med LO osv. og vi skal nå i personal møte med sjefen senere i dag. Vi har bedt om personal møte siden Mai, og hun fortsetter å snike seg unna. Hun vil ikke ha noe personal møte, men nå for første gang har hun spurt hver enkelt av oss om vi vil ha et individuelt møte med hun. Men vi er lei av at hun ikke tar dette seriøst, i og med at det er flere personer involvert her. Så sjefen tror hun skal ha møte med en av mine medarbeidere senere i dag, men vi har valgt å møte opp utfor (alle dette gjelder) å gå samlet inn og kreve personal møte.

Vi fikk besked av LO at vi skulle summere opp antall timer vi har jobbet etter overdragelsen og legge dette opp til sjefen & at hun skal innen en uke måtte sette pengene inn.

Så får vi se hvordan dette går da.

Lenke til kommentar

I tillegg til kravet på utbetaling av det dere har fått for lite i lønn, har dere krav på forsinkelsesrenter fra tidspunktet da de enkelte lønnsutbetalingene forfalt. Forsinkelsesrenten var 10 % fra 1. januar til 1. juli, deretter ble den 8,25 %.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...