Gå til innhold

Hvordan tolke benevnelsen f4-5.6 på objektiv

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er rimelig nybegynner på dette med fotografering. Har kjøpt meg ett Canon EOS 450D kamera som jeg er veldig fornøyd med. Har lyst å utvide kameraet med en ny telelinse. Men kommer litt til kort når det gjelder benevnelsen f. Hva betyr det når det står f4-5,6 feks? Hvordan skal jeg tolke disse forskjellige f tallene?

Er det og noen som kan anbefale ett godt objektiv med litt zoom? Har ikke tenkt å betale så mye da jeg er usikker på hvor ivrig jeg kommer til å bli. Har sett en Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS linse hos JapanPhoto til 2490 som frister. Men når jeg begynte å undersøke så dukker det opp Tamron linser og Sigma linser. Nå er jeg bare forvirret. Trenger gode råd også vedr IS og ikke. Har ikke planer om å kjøpe noe stativ ennå. da fotograferingen kommer til å bli for det meste foretatt på reiser og i "øyeblikket" bilder. Finnes det gode allround zoom linser som dere kan anbefale som har litt zoom også? Bare i tilfelle jeg trenger ett objektiv.

På forehand takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisan. Tallene viser største blenderåpning for objektivet - jo lavere tall, jo større blenderåpning. Tallene f4-5.6 på en zoom 55-250mm viser til at den har største blender f/4 ved 55mm og største blender 5.6 ved 250mm. "IS" betyr at den har bildestabilisering. IS er en god idé for å kunne ta gode håndholdte bilder med et objektiv som går opp til hele 250mm.

For begynnere er det ofte interessant med objektiv med stort zoomområde for å få fleksibilitet, mens mer "avanserte" brukere heller prioriterer god lysstyrke og god bildekvalitet.

Ellers anbefales det å lese i fotokompendiet og lommeguiden - sikkert også andre som har gode links. :)

Det er også gøy å lese anmeldelser av objektiver - The Digital Picture er et fint sted å begynne.

55-250 IS skulle være bra for pengene - det er et billig objektiv. Canons forskjellige 70-200 er merkbart bedre optisk, men er da også mye dyrere - en 70-200 f/4 med IS koster det flerdobbelte..

..Og velkommen! :)

Edit: Anmeldelse av EF-S 55-250 finner du her. :)

Edit II: Kikk også på forkortelser i navn på objektiver, som er sticky øverst i Objektiver, filtre, bilts og utstyr-forumet. :)

Edit III: Ja, også guiden om blender, lukker(tid), ISO og litt til.. Vel anbefalt en lesning! :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Heisan. Tallene viser største blenderåpning for objektivet - jo lavere tall, jo større blenderåpning. Tallene f4-5.6 på en zoom 55-250mm viser til at den har største blender f/4 ved 55mm og største blender 5.6 ved 250mm. "IS" betyr at den har bildestabilisering. IS er en god idé for å kunne ta gode håndholdte bilder med et objektiv som går opp til hele 250mm.

For begynnere er det ofte interessant med objektiv med stort zoomområde for å få fleksibilitet, mens mer "avanserte" brukere heller prioriterer god lysstyrke og god bildekvalitet.

Ellers anbefales det å lese i fotokompendiet og lommeguiden - sikkert også andre som har gode links. :)

Det er også gøy å lese anmeldelser av objektiver - The Digital Picture er et fint sted å begynne.

55-250 IS skulle være bra for pengene - det er et billig objektiv. Canons forskjellige 70-200 er merkbart bedre optisk, men er da også mye dyrere - en 70-200 f/4 med IS koster det flerdobbelte..

..Og velkommen! :)

Edit: Anmeldelse av EF-S 55-250 finner du her. :)

Edit II: Kikk også på forkortelser i navn på objektiver, som er sticky øverst i Objektiver, filtre, bilts og utstyr-forumet. :)

Edit III: Ja, også guiden om blender, lukker(tid), ISO og litt til.. Vel anbefalt en lesning! :)

Takk for svar.

Blir litt lesestoff fremover dette :yes: Har allerede lært mer her, enn det brukerveiledningen som fulgte med kameraet har lært meg.

Lenke til kommentar

Velbekomme. :)

Anbefalt lesestoff (i alle fall av meg):

"Bibelen": Digital fotografi i praksis av Magnar Fjørtoft. Glimrende bibel/oppslagsverk for de som ikke lar seg skremme av litt tekniske termer. Anbefales på det varmeste. Kongebok.

"Alternativ til kurs": Boken om digital fotografering av Scott Kelby. Finnes i bind I&II, og også etterhvert III. Boken som gir mange tips for nybegynnere om "hvordan", uten å nødvendigvis forklare "hvorfor". Syntes den ga meg mange interessante tips - og med bakgrunnsinformasjon fra Magnars bok kan man selv tenke "aha - det er selvfølgelig fordi..".

Scotts bøker finnes originalt på engelsk - i oversettelsene er den knastørre humoren ikke alltid oversatt helt riktig, selv om fotograferingen og teknikken forklares glimrende på norsk.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...