Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen i Religion

Anbefalte innlegg

Har eksamen på torsdag, og jeg trenger all hjelp jeg kan få!

Buddhisme og sammenligning av ulike religionsstiftere:

1. Sammenlign Buddha, Jesus og Muhammed med hovedvekt på hva disse personene har betydd for religionene de representerer.

2. Drøft påstanden; Buddhisme er den best egnede religionen i dagens multikulturelle samfunn.

3. Drøft kort Dalai Lamas tolerante holdning med for eksempel kristendommen eller islam.

Håper virkelig noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde nettopp muntlig eksamen i religion som lignet veldig på første punkt. Jeg sammenlignet muhammed og buddhas roller i sine religioner, men jesus ble og trukket inn i spørsmålsdelen.

Husk på å definere tydelig hvilken rolle de spiller i sine religioner. Det er det viktigste. Sammenlign dem. Vis tydelig hva som skiller dem fra hverandre.

Ellers er ikke dette så vanskelig. Les litt om de forskjellige personene, og finn ut hva slags rolle de har i religionen sin. Deretter sammenligner du.

Det viktigste med muhammed er at han var den siste store profet og guds sendebud, som forkynte guds lov. I tillegg var han et forbilde for all muslimer gjennom tekstene i Hadith.

Viktigste med Buddha er at han selv skapte grunnlaget for Buddhismen, det var han som fant ut en metode om hvordan man skal oppnå nirvana. Han var også først ute med konseptet om ikke-lidelse. Han har virkelig skapt religionen på egen hånd, mens Muhammed var en brikke i et større spill.

Jesus sin rolle er at han var messias, han skulle redde verden fra menneskets synder. Han er ikke bare en profet som forkynner, men han er gud i egen person. Han oppfyller profetiene som sto i gamle testamente.

Du kunne ikke fått et bedre tema. Det her er enkelt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje snakke litt om munkane sine fredlege demonstrasjonar mot kinesiske styresmakter? Tibetansk buddhisme har ein del lokale tradisjoner innblanda i buddhismen, men noko meir spesifikt om Dalai Lama si holdning til andre religionar trur eg ikkje du finn i RLE-boka..

Ellers så synes eg du er heldig med eksamensvarianten, har sjølv lest heile boka sidan mandag og har ikkje fått oppgåve endå. :)

Lykke til! :)

Endret av kazzkizz
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Noe av det viktigste er vel at buddhisme ikke tror på en Gud, men er mer filosofisk og mediterende.

Man betrakter de andre religionenes profeter som "nedstegne mestere" som har vist seg på jorden, og tror gjerne også at disse er reinkarnerte av hverandre... Eller blander jeg med New Age nå?

Buddhisme blir iallfall sett på som en ganske snill religion, siden den ikke har startet noen religionskriger. Men vi ser jo at der det er flere buddhister som har flyttet til Vesten, ønsker de å ta vare på sin tro og utøve den mest mulig likt som i hjemlandet. Husker det var en dokumentar om thailandske kvinner som hadde giftet seg og flyttet til ei lita bygd i Sogn (eller lignende). Etter hvert fikk de en stor statue fraktet fra Thailand, og de fikk sitt eget møtested (tempel).

Lenke til kommentar

MENNESKEVERD.

Menneskeverdet kan begrunnes på ulike måter. Gjør rede for sentrale begrunnelser for menneskeverdet i Islam, Kristendommen, Hinduismen, og livssynshumanismen.

I svaret ditt skal du sette disse begrunnelsene inn i religionens eller livssynets helhetssyn.

Det er viktig at innlegget du skal fremføre, innholder svar på alle punktene.

Kan noen hjelpe meg med denne?

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...