Gå til innhold

Opera lanserer Unite

Anbefalte innlegg

(...)

Personlig ser jeg klart behovet for å:

- Kunne distribuere/dele mange dokumenter "on the fly" uten å sette opp noe spesielt. Dette kan jeg også gjøre hvor som helst jeg har nettilgang.

- Kunne presentere et sidedesign ferdig kodet, uten å implementere det i publiseringsløsning, og allikevel få testet det grunnleggende i UI på en enkel måte.

Og ikke minst enkelt kunne styre hva og når det er tilgjengelig.

På hvilken måte skiller Unite seg fra den enkleste webserver med grunnleggende støtte for statisk HTML? Bortsett fra, kanskje en dynamisk DNS-tjeneste?

Det første jeg tenker på, er hvor mye som kan gå alvorlig galt når man kjører en webserver.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
msn har jo hatt fildeling, der man deler en hel mappe, eller bare drar filer over i en delt mappe, ganske lenge.

Der går filene direkte mellom brukerne (ja kommunikasjonen blir nok initiert via server, men selve flyttingen går direkte mener jeg).

MSN er jo et grusomt proprietært nettverk der fildeling og tjening av nettsider slett ikke er enkelt.

Dele via msn er forferdelig, både tregt og ustabilt. Og er man på et annet OS enn ms så tidobbler problemene seg

Det er forsåvidt greit det... fildeling på msn er ikke noe killerapplikasjon.

- Men msn blir brukt av "alle", opera blir brukt av "ingen".

- Opera vil ikke true nevneverdig usb-minnepinne, epost, og halvdårlige løsninger som msn for å dele filer.

- De hardbarka vil ikke bytte ut ftp, p2p med opera

- Om tanta mi gidder, så gir hun fort opp når hu skjønner at linja er drept og maskinen må stå på.

- Bare linuxnørds som bryr seg om at MS er evil propietære jævler som kun er ute etter penger og at opera er bedre fordi de er nøyaktig like evil, bare at de er sååååååååå kule. Opera er ikke hakket bedre enn MS. MS bidrar mer til open source enn det opera noen gang kommer til å gjøre.

Men vi får se...

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

Må si at det var veldig slakk artikkel, men håper dere kommer tilbake i løpet av de neste dagene med litt mer dybde om Unite, gjerne med litt kommentarer fra Opera. Har inntrykk av at de ikke er så veldig vanskelig å ha med å gjøre når det kommer til akkurat det.

Virker som det blir veldig enkelt å legge til egne funksjoner på Unite. I tilleg har nok opera ting på tapeten som de vil ha inn i. Ikke att jeg skjønner noe særlig av dette, men anbefaler folk som har litt peil på koding å sånt til å ta en titt på disse linkene:http://dev.opera.com/articles/view/opera-unite-developer-primer/ http://dev.opera.com/articles/view/markupe...mplate-library/ og http://dev.opera.com/libraries/unite/. Sistnenvte er info om dets application programming interface hva nå enn det er. Er spent på om man kan utvide Unite til å f.eks være en musikkstream tjeneste.

En annne ting jeg lurer på, vil unite fungere i et LAN uten internett? Vil trafikken kunne gå lokalt eller må den ut gjennom internett.

Si jeg vil sende noen bilder til familien min som bor på andre siden av kloden. 100 mbyte stor zip fil. Hvilke alternativer har man i dag? Man kan legge alle bildene på ett galleri(facebook, imgshare osv) Her kan alle laste ned bildene dine. I tilleg er det en tung prosess for deg å legge dem ut og for familien til å laste dem ned. Jeg kan bruke rapidshare eller noe slik, igjen samme problemet. Bildene må lastes opp til en server før noen kan laste dem ned og dette vil ta tid. Rapidshare og andre sider gir deg ikke noe megafart hvis du ikke er betalende kunde. I tilleg vil andre folk kunne få fatt på filene. Da er det bedre å bare sende mail til familyen, trykk på denne linken og du vil kunne laste ned bildene.

Ser at mange av dere klager på at maskinen må være på. Jeg har ingen stasjonær pc, men selv laptoppen min har kanskje 5 timer i uka hvor den ikke er tilkoblet nettet. Dette er på vei frem og tilbake til skolen.

BTW, den teaseren for Unite må være noe av det dårligste jeg har sett. Håper virkelig ikke opera har leid inn ett byrå til å ta for seg markedsføringen sin for da hadde jeg krevd pengene mine tilbake.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er aktuelt for dere andre, men for meg vil dette være nyttig i jobbsammenheng.

Sender en del bildefiler og slikt, som gjerne blir for tunge for mange mailbokser, særlig i kina.

Da blir det veldig greit å bruke dette, istedet for f.eks yousendit :)

Lenke til kommentar
Nå tar du helt av her. De har selvsagt ikke mistet bakkekontakt. Noe også aksjekursen viser. (kraftig opp i løpet av siste uke.) Hva du nekter å tro har ingen relevans for saken.

Og den gikk kraftig ned i dag etter at Unite ble lansert og stabiliserte seg litt opp igjen senere på dagen (2,66 % nedgang pr. nå)

Aksjonærene har tro på dette, fordi de tror at Unite vil få merkbar betydning for Opera-kundene.

Hvordan i all verden skulle en oppgang i forrige uke (som snudde i dag) kunne si noe om tro på et konkret konsept som ble lansert i dag? Bare tull.

Når det er sagt er ideen om Unite god og det skal testes ut litt. Som mange sier er all funksjonaliteten tilgjengelig fra før av gjennom ulike andre tjenester men det er vel første gang det er samlet på denne måten. De avgjørende spørsmålene blir brukervennligheten, både for avsender og mottaker, og ikke minst sikkerheten. Her må det leses litt.

Lenke til kommentar

Det her er helt sykt! Nå kan jeg bruke pcn min som server :D

Hvis for eksempel jeg har laga noe som jeg vil vise til mange, gir jeg de nå kun en link på et forum, uten å trenge å laste det opp til andres servere. Hvor digg er ikke det!

Altså hva betyr det her? JO, INGEN FIL STØRRELSE BEGRENSNING PÅ SERVEREN ELLER FILER DU VIL SENDE TIL ANDRE!

med msn har du ikke de samme mulighetene, dette er faktisk revolusjon :D

Lenke til kommentar
Skal jeg sende en fil til en kamerat nå, kan jeg bare dumpe den i en lokal mappe, og gi ham url-en. Da slipper jeg å bruke tid på opplasting før han kan laste ned.

Nå er det ikke tiden det tar å laste opp noe som er problemet, men tiden det tar å laste ned, og ikke minst: når ting skal lastes ned. Å laste opp noe på en server et sted er jo noe man gjør når man ikke er sikker på når vedkommende kommer til å laste det ned. Å sende noe til noen som er online akkurat der og da er jo det man bruker en IM-klient til (som f.eks. Skype, som har overlegen filoverføring, sammenlignet med MSN Chat).

Så nei, jeg ser ikke poenget. Noen andre sa det også tidligere i tråden: verden beveger seg mot å lagre mer og mer "in the cloud". Når Opera snakker (i den videoen sin) om at å stole på 3. parter er dumt så lo jeg høyt.

Det her er helt sykt! Nå kan jeg bruke pcn min som server inv_biggrin.gif

Hvis for eksempel jeg har laga noe som jeg vil vise til mange, gir jeg de nå kun en link på et forum, uten å trenge å laste det opp til andres servere. Hvor digg er ikke det!

Altså hva betyr det her? JO, INGEN FIL STØRRELSE BEGRENSNING PÅ SERVEREN ELLER FILER DU VIL SENDE TIL ANDRE!

med msn har du ikke de samme mulighetene, dette er faktisk revolusjon inv_biggrin.gif

Jeg håper du er ironisk nå?

Lenke til kommentar
På hvilken måte skiller Unite seg fra den enkleste webserver med grunnleggende støtte for statisk HTML? Bortsett fra, kanskje en dynamisk DNS-tjeneste?

Det første jeg tenker på, er hvor mye som kan gå alvorlig galt når man kjører en webserver.

Det største skillet er nok at du *slipper* å sette opp din egen webserver, opera gjør det for deg. Muligheten for å føkke opp synker med andre ord drastisk*

*hvorfor føkke opp selv når opera kan gjøre det for deg? Forhåpentligvis har opera flinke folk som sørger for at 99% av oss får en mindre føkka løsning enn vi hadde klart på egen hånd.

Lenke til kommentar

Har akkurat testa Unite, satt opp media server, og fekk en kompis til å teste. Tok meg ca 20sek å sette opp :new_woot:

Hadde aldri gidda å sette opp noko slikt om det ikkje var så lett, er rett og slett for lat. Stor :new_woot::new_woot: til Opera!

Funka som f!

Lenke til kommentar
Det er forsåvidt greit det... fildeling på msn er ikke noe killerapplikasjon.

- Men msn blir brukt av "alle", opera blir brukt av "ingen".

- MSN fungerer ikke for alle mottagere. Unite fungerer for alle mottagere (hvis jeg har forstått rett). I tillegg tror jeg nok at det kommer kompatible plugins til Firefox som muligens kan bli standard i firefox i framtida.

- Opera vil ikke true nevneverdig usb-minnepinne, epost, og halvdårlige løsninger som msn for å dele filer.

Ikke i starten, men dette har potensiale til å vokse seg stort på kort tid.

- De hardbarka vil ikke bytte ut ftp, p2p med opera

Det vil de neppe, men det er relativt få som er på et sånt nivå, sammenlignet med hvor mange som er i målgruppen for Unite.

- Om tanta mi gidder, så gir hun fort opp når hu skjønner at linja er drept og maskinen må stå på.

Hvor mye tror du egentlig vanlige folk vil laste opp til venner og familie? Mange gigabyte per dag til hundrevis av bekjente? Og hvorfor skulle hun laste opp døgnet rundt?

Resten av innlegget ditt var bare trolling så det fortjener ingen kommentar.

Lenke til kommentar
Nå tar du helt av her. De har selvsagt ikke mistet bakkekontakt. Noe også aksjekursen viser. (kraftig opp i løpet av siste uke.) Hva du nekter å tro har ingen relevans for saken.

Og den gikk kraftig ned i dag etter at Unite ble lansert og stabiliserte seg litt opp igjen senere på dagen (2,66 % nedgang pr. nå)

Aksjonærene har tro på dette, fordi de tror at Unite vil få merkbar betydning for Opera-kundene.

Hvordan i all verden skulle en oppgang i forrige uke (som snudde i dag) kunne si noe om tro på et konkret konsept som ble lansert i dag? Bare tull.

Her må du se helheten, størrelsen på oppturen og nedturen sammenlagt.

Opp ~20% og ned ~5% = totalt opp ~15%

Med andre ord svært godt mottatt i aksjemarkedet, men ikke fullt så godt som forventningen.

Lenke til kommentar
Her må du se helheten, størrelsen på oppturen og nedturen sammenlagt.

Opp ~20% og ned ~5% = totalt opp ~15%

Med andre ord svært godt mottatt i aksjemarkedet, men ikke fullt så godt som forventningen.

Og du må begynne å lese alt jeg skriver:

Oppgangen skjedde /før/ Unite ble lansert og hadde ingenting konkret med Unite å gjøre. Nedgangen skjedde /etter/ Unite ble lansert og /kan/ ha hatt noe med Unite å gjøre, dvs. en reaksjon på den markedsføringen de har gjort av konseptet i forkant.

Lenke til kommentar

En enkel måte å dele materiale er jo en positiv nyhet og i tråd med tiden. Det er ikke alle som sitter med 128kbit upload lengre og da er det svært aktuelt å dele filer med andre.

Blir dessuten litt lei av mennesker som dømmer funksjoner de ikke selv bruker nord og ned.

Minner meg om de som klager over at det er for mye fotball på TV. Bytt kanal og slutt å klag er mitt standardsvar til sånne gledesdrepere :hrm:

Skal laste ned Opera og se på de nye funksjonene. Er ihuga FF tilhenger, men får være åpen for nye muligheter innimellom.

Lenke til kommentar

josh909: Greit, det er kanskje ikke så stort, jeg bare over dreiv litt. Men det er jo veldig digg! :thumbs: Har forresten aldri forstått hvordan jeg skal sette opp min egen webserver for det det tar evig lang tid. Så det her var digg!

Lenke til kommentar

Én måte det skiller seg ut er at jeg kan ha Opera på laptoppen og sitte i stua med nettverkskabel tilkoblet og ha services tilgjengelig for resten av verden. Men det er så fint vær at jeg tar med meg laptoppen ut i hagen med trådløst nettverk og har fortsatt services tilgjengelig. Og neste morgen drar jeg på jobb med laptoppen hvor det samme gjelder.

Det samme er selvsagt ikke noe problem for meg uten Opera, men det innebærer at jeg har Apache++ installert på maskinen, at jeg har en server tilgjengelig på internett og at jeg setter opp en revers SSH-tunnel til den serveren fra min laptop. Opera Unite kan hvem som helst bruke, men de som kan og gidder det den manuelle måten er det nok ikke så mange av.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Det her er helt sykt! Nå kan jeg bruke pcn min som server inv_biggrin.gif

med msn har du ikke de samme mulighetene, dette er faktisk revolusjon inv_biggrin.gif

Jeg håper du er ironisk nå?

Jeg er faktisk enig med boffel, det er genialt. Du slipper server og alt det tullet der, og du får fart. Den enda haken blir vel at den som skal hente filene må ha en browser som faktisk fungerer, men godt mulig det går an å bruke wget for å få det ned.

Lenke til kommentar

Jeg er også litt enig med josh909.

Jeg har 100/100Mbit og bekjente laster til tider ned filer fra min maskin.

RDP blir blokkert av ISP mot internett AFAIK, så det kan jeg ikke bruke. SFTP, FTPS og FTP blir for mye arbeid å sette opp (chrootet service osv, jeg er giddalaus) eller for vanskelig for mange av brukerne å bruke. Derfor har jeg landet på HTTP gjennom Apache med HTTP-auth. Jeg har så satt opp subdomener på et domene jeg eier til å peke mot min IP samt at jeg har satt opp en virtual host i Apache for hver bruker og symlinker filer til hver brukers "hjemmemappe" og lagt .htpasswd der som sørger for at bruker må bruke brukernavn og passord for å komme inn.

Sammenlign det med Opera Unites fildeling-service. Min løsning er overlegen på de fleste punkter bortsett fra tilgjengelighet og enkelhet i oppsett, og det er nettopp der Opera har mulighet for å treffe de 95 av 100 som ikke greier å sette opp en server som jeg har gjort.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Opera ned nesten 4% på Børsen i dag. Markedet hadde tydeligvis ventet noe større enn dette.

Hvordan vet du at dette har noe med Unite å gjøre? I og med at omtrent alle jubler over Unite, så er det vel mer nærliggende å tro at det var det store innsidesalget i dag. Du trekker ubrukelige konklusjoner basert på egen manglende evne til å se helheten.

På msn tar meg 3 sekunder å sende en fil.

Men da trenger den andre MSN også. Med Unite kan den andre bruke en hvilken som helst nettleser.

Problemet med alle klagerne i denne tråden er at de ser for snevert på det. De plukker ut en og en ting og sier "jeg kunne brukt dette i stedet", som det du gjør her. Dere ser ikke helheten.

Allerede nå dukker det f.eks. opp chattetjenster over alt, og alt du trenger å gjøre er å klikke på en link, så chatter du i vei. Unite er det sosiale web.

Opera unite blir en flopp

Det er allerede en hit. Det popper opp tjenester over alt.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...