Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen i samfunnsfag- flytting og flukt

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg og veldig gjerne vise til et eksempel på: Politisk flukt, flukt fra krig, flukt fra religion og fra sult/ hungersnød. Det beste hadde vært at det ble nevnt et historisk eksempel på dette og et nådags. Veldig Takknemmlig for all hjelp :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leit litt i samfunnsfagboken din du, så finner du det nok ;)

Eg har tysk og kjeder meg så kan forklare kort:

Politisk flukt- Du har eit anna syn enn styrande makter og det er av den grun ein fare for at du blir fanga, torturert, drept, osv. på grunn av dine meiningar. Derfor må du flykte.

Tidligere eksempel: Mange av europearane som emigrerte til Amerika, hadde ein spesiell religion. Dei blei ofte forfulgt i heimlandet, men i USA kunne dei praktisere den fritt.

Eit anna eksempel er Hitler-tyskland. Før 2. verdenskrig flykta mange jøder pluss andre utsatte gruppet vekk frå Tyskland.

Flykt frå krig- Dette er vel ganske opplagt. Det er krig i landet og du må flykte.

Før: Alle kriger som har vert? :p

Flykt frå relgion- Har du fått dette frå samfunsfaglæreren din? :hmm: Flykt frå religion går vel under politisk flykt...

Flykt frå sult: Bør vere ganske opplagt. Det er mangel på mat/har ikkje pengar til mat og du flykter i håp om eit bedre liv.

Lenke til kommentar
Flykt frå relgion- Har du fått dette frå samfunsfaglæreren din? :hmm: Flykt frå religion går vel under politisk flykt...

Nja det går vel forsåvidt under politisk, men jeg kan forstå det er blitt nevnt som et eget tema.

Uansett flukt pga. religiøs etterfølgelse er bl.a. et problem i noen ekstreme islamske land i dag, fundamentalistene aksepterer i liten grad utøvelse av andre religioner...

Flukt pga. etnisk opprinnelse er en annen grunn jeg kanskje ville nevnt, det kan vel også nevnes under "politisk flukt", da den politiske situasjonen gjør at det er en fare for forfølgelse.

Flukt pga. naturkatastrofer er også en viktig grunn til flukt, noe som kanskje blir enda mer aktuelt om vi får mer ekstrevær; klimaflyktninger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...