Buzz76 Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Min bedrift har 3 ESX servere med HighAvailability og Vmotion. Her kjører vi per i dag et 30 talls virtuelle Win2003 STd. servere. Vi har Volum lisensiering fra Microsoft. Planen videre er å fortsette konsolideringen. Vi har flere fysiske rack servere som ettervert skal over på VM. På grunn av HA og Vmotion, kreves vi nå for ekstra lisenser av Microsoft. De krever 1 lisens PER ESX server fordi vi potensielt kan flytte en VM server fra en fysisk ESX til en annen når som helst. Det betyr at vi istedetfor 30 Win2003 Std lisenser for de 30 VM'ene nå må betale for 90 og at vi fremover på påregne hele 3 lisenser per VM vi legger til. Dette er jo galskap?? Kan dette virkelig stemme? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Det stemmer siden Microsoft ikke har denne feature'n i Hyper-V, så må de melke alle andre som har det. Derimot kan du kjøpe Datacenter CPU-lisenser, så får du lov til å kjøre så mange virtuelle Windows'er i hele clusteret ditt, så lenge du har en pr fysiskt aktive CPU socket i serverne dine. Endret 16. juni 2009 av CrZy_T Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 Men det betyr at man må ha nye lisenser iallefall! Og datacenter koster jo endel? Tenk på alle foretakene som går over til virtualisering og tror dem kan benytte gamle server lisenser som de allerede har betalt for!? Detta blir DYRT!! Det er jo som at NRK kommer på døra og forlanger 3 lsienser fordi du var så dum å se på en annen TV før det var gått 90 dager!! Har lenge vært forsvarer av MS sine prdodukter og tjenester, men dette lukter så svidd at jeg finner ikke ord. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Tenk på alle foretakene som går over til virtualisering og tror dem kan benytte gamle server lisenser som de allerede har betalt for!? Detta blir DYRT!! Vel, om de bytter så kritisk infrastruktur uten å sjekke lisensavtaler/behov så har de strengt tatt seg selv å takke Dette er, som mye annet, noe som må tas hensyn til når man skal vurdere å gå over til virtualisering. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Men det betyr at man må ha nye lisenser iallefall! Og datacenter koster jo endel? Tenk på alle foretakene som går over til virtualisering og tror dem kan benytte gamle server lisenser som de allerede har betalt for!? Detta blir DYRT!! Avhengig av hvilken type servere dere bruker, så er det nok billigere å kjøpe datacenter (uavhengig av hva dere allerede har kjøpt) enn å fylle på med vanlig server eller enterprise-lisenser. Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 Tenk på alle foretakene som går over til virtualisering og tror dem kan benytte gamle server lisenser som de allerede har betalt for!? Detta blir DYRT!! Vel, om de bytter så kritisk infrastruktur uten å sjekke lisensavtaler/behov så har de strengt tatt seg selv å takke Dette er, som mye annet, noe som må tas hensyn til når man skal vurdere å gå over til virtualisering. Selvfølgelig er det noe man må sjekke ut og gjør du ikke det så er det din egen skyld osv osv. Men det endrer allikevel ikke at dette er grådighet og tøv fra Microsoft sin side. For å si det forsiktig, så tviler jeg vel på at Microsoft vil få rare forståelsen for dette fra markedet. Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Vil preisere at jeg har aldri vært "anti microsoft" tidligere og jeg kan ikke en døyt om linux. Hvis du ser på Citrix sin lisensiering. Citrix XenApp. Du betaler for antall brukere som skal bruke Citrix. Antall samtidige brukere. Altså, Du kan ha 40 samtidige brukere, men totalt har kan du la så mange du vil ha tilgang, men bare 40 kan benytte Citrix samtidg. Antall CPU'er Hvor mye RAM Hvor mange fysiske servere Hvor ofte reinnstallerer du på gammel eller ny hardware Er det fysisk eller VM server Hvor mange applikasjoner publiserer du Alt dette gir Citrix en god F i. Du har dine lisenser og setter opp Citrix farmen din slik du selv vil. Microsoft på den andre siden, føler at de ikke får nok. Når du velger å virtualisere, så gagner faktisk det Microsoft indirekte. Fordi: Du sparer penger på hardware og det er enklere å rulle ut en ny server. Det gjør det altså lettere for bedrifter/administratorer å bare sette opp en eller flere ekstra servere. Det betyr flere lisenser til Microsoft. Men får dem nok? Nei. Som ole Brumm sa: Ja takk begge deler! Dette er i mine øyne et motbydelig forsøk på å grafse til seg mest mulig. Endret 17. juni 2009 av Buzz76 Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 En Datacenter lisens for 2CPU kostet rundt 30 000,- sist jeg kjøpte det, det var det verdt syns nå jeg, med litt over 60 virtuelle servere + ubegrenset i fremtiden. I tillegg er det ubegrenset med user CAL's. Dersom du har et mindre antall servere, så kan Enterprise edition være et alternativ, som tillater 4 virtuelle servere + 1 fysisk. Siden du har 30 servere, vil jeg anta at det lønner seg med datacenter utgaven. Jeg gir egentlig bæng i om en server er gratis eller koster noen kroner, så lenge jeg har jobb og tjener peng. 30 000 er kanskje mye, men jeg slipper å tenke på fremtidige lisensutgifter, ihvertfall inntil videre. Du kan også bruke win2003/2008 og standard/enterprise/datacenter edition om en annen. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Hvis man har SA (noe man gjerne burde ha hvis man lisensierer mot fysiskt jern), så vil jeg tro du faktisk vil spare inn penger i løpet av kort tid. Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Jasså! Hva vil det da koste med Datcenter for 3x ESX servere med 4 CPU hver? Han jeg snakka med på Microsoft kunne ikke si noe om det.. måtte få en fra ei annen avdeling til å ringe og jeg har ikke hørt noe fra dem enda. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 mellom 200.000 og 300.000,- avhengig av avtale vil jeg tro. 4sockets vmware-servere er ikke økonomisk i et MS-lisensiert miljø, <sarkasme>men dette hadde du vært klar over hadde du sjekket ut lisensiseringen før du endret infrastrukturen deres:p </sarkasme> Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 <sarkasme>men dette hadde du vært klar over hadde du sjekket ut lisensiseringen før du endret infrastrukturen deres:p </sarkasme> Takker for svar, men sarkasmen kan du nok holde for deg selv da dette er et oppsett som allerede var i drift når jeg ble ansatt. Synes uansett opplegget til MS stinker. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Synes uansett opplegget til MS stinker. Jeg synes det er genialt. Vi ser store innsparinger med overgang til Datacenter-lisenser både fra et investeringspunkt og vedlikeholdsperspektiv (siden vi har SA på alle lisensene våre så vil vi ca. halvere utgiftene våres her). Men igjen... her er det viktig å ha gjort det riktige valgene i forhold til servere i utgangspunktet og hva man virtualiserer. Det er ikke sikkert at alle ESX-maskinene vil være lønnsomme dersom man har samlet en del tunge VM'er på en maskin med mulighet for å kjøre vMotion over til kun en annen maskin(siden den andre da vil være dekket av Datacenter-lisens) Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Når vi snakker om Datacenter lisense, snakker vi ikke om maks CPU til bruk i VM'ene? Altså opptil f.eks 2 virtuelle CPU'er for en 2 CPU lisens? Og ikke antall CPU sokler på den fysiske host'en som driver VM'ene? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Vi snakker antall fysiske cpu sockets. En ESX-server med 2x quad core CPU'er trenger 2x Datacenter CPU-lisenser for å dekke alle VM'ene som kjører på maskinen selv om den har 8 logiske CPU'er/kjerner. Lenke til kommentar
Mabel Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Sier ikke dennne artikkelen at man ikke trenger flere lisenser? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 De nye reglene skal gjelder blant annet følgende produkter: * Microsoft SQL Server 2008 Enterprise * Microsoft Exchange Server 2007 Service Pack 1 Standard * Microsoft Exchange Server 2007 Service Pack 1 Enterprise * Microsoft Dynamics CRM 4.0 Enterprise * Microsoft Dynamics CRM 4.0 Professional * Microsoft Office SharePoint Server 2007 * Microsoft System Center-produkter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå