McFly Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Det er viktig å belønne de som jobber hardt, men det er også viktig å sørge for at det er viljestyrken som teller og ikke foreldrenes inntekt eller andre faktorer. Dette gjør vi ved å ha gratis skole, gratis nødhjelp og helsehjelp til de som trenger det og at de får en god oppdragelse i barnehagen, men det er andre tiltak vi kunne ha gjennomført. Jeg mener at det er viktigere at talent teller. En middelmådighet kan jobbe hardt og få gode karakterer på videregående, men den har fortsatt et ganske lavt tak for maks prestasjon og ytelse. Vil nok si at det heller begynnerå bli et problem at hardtarbeidende middelmådigheter kommer alt for langt. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Det er viktig å belønne de som jobber hardt, men det er også viktig å sørge for at det er viljestyrken som teller og ikke foreldrenes inntekt eller andre faktorer. Dette gjør vi ved å ha gratis skole, gratis nødhjelp og helsehjelp til de som trenger det og at de får en god oppdragelse i barnehagen, men det er andre tiltak vi kunne ha gjennomført. Jeg mener at det er viktigere at talent teller. En middelmådighet kan jobbe hardt og få gode karakterer på videregående, men den har fortsatt et ganske lavt tak for maks prestasjon og ytelse. Vil nok si at det heller begynnerå bli et problem at hardtarbeidende middelmådigheter kommer alt for langt. Dette er jeg dypt uenig i av flere grunner. En ting er at jeg verdsetter hardt arbeid veldig mye. Jeg respekter folk som jobber hardt veldig mye uansett om de ender opp med gode karakterer eller ikke. For det andre har forskning vist at det er veldig lite forskjell i talent fra person til person, og det er ikke enviktig faktor. For det tredje er det hardt arbeid man kommer lengst med i bedrifter, ikke talent og de vil heller ansette en som jobber hardt enn en som bare har fått det med fødselen. Til slutt, jeg har et prinsipp om at alle skal ha like muligheter fra fødselen av og det bryter med det prinsippet. Nei, alle kan jobbe hardt om de velger å gjøre det. Viljestyrke kan man opparbeide om man virkelig vil, og viljestyrke er det man trenger for å jobbe hardt. Det handler om å se litt bort ifra det man synes er morsomt og bite tennene sammen og gjøre det man vet at man burde gjøre. Viljestyrke er ikke noe man uten videre kan få, viljestyrke er etter all sannsynlighet en genetisk egenskap. Det tror jeg fordi man ser forskjeller i viljestyrke mellom hundreraser, noe som viser at gen for viljestyrke faktisk eksisterer. Et annet problem er jo at hvis alle skulle jobbe hardt, så vil det å jobbe hardt miste sin verdi. I land som Japan og Sør Korea er hardt arbeid så å si null verdt, fordi de fleste andre også jobber hardt. Hardt arbeid duger kun om mange med bedre evner enn en selv ikke jobber hardt. Nei, viljestyrke er noe man kan opparbeide. Det vet jeg godt selv, fordi jeg bygget opp sakte men sikkert viljestyrken min selv på ungdomskolen. Desverre er det mange som aldri prøver og dermed bygger de den ikke opp heller. Det er riktig, men nå ønsker ikke jeg et slikt samfunn. Da har vi gått for langt. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Det er to måter å bli kvitt fattigdom på. 1: fjern alle mennesker 2: omdefiner ordet til å beskrive en situasjon ingen mennesker opplever. Så lenge det er mulig med forskjeller mellom mennesker så vil noen rangeres høyere enn andre. Dermed vil relativ fattigdom altid eksistere. Absolut fattigdom er en definisjon. Enten endre definisjonen eller gi folk akkurat nok penger til å kommer over grensen. (selv om de da fortsatt er de aller fattigste i verden) Lenke til kommentar
arifkarim Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 Det er to måter å bli kvitt fattigdom på. 1: fjern alle mennesker 2: omdefiner ordet til å beskrive en situasjon ingen mennesker opplever. Så lenge det er mulig med forskjeller mellom mennesker så vil noen rangeres høyere enn andre. Dermed vil relativ fattigdom altid eksistere. Absolut fattigdom er en definisjon. Enten endre definisjonen eller gi folk akkurat nok penger til å kommer over grensen. (selv om de da fortsatt er de aller fattigste i verden) ja, liksom det hjelper mye... Har lest andres meninger om saken. Noen er veldig fornuftige, andre helt på kanten. Konklusjon blir at bare hardt arbeid kan fjerne fattigdommen. Problemet er da bare at hvis alle begynner å jobbe hardt, ja da har vi igjen fattigdoms problemet. Dermed er fattigdom bare en relativt begrep Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Man kunne jo sørget for at alle rikingene dro ut av landet. Da ville forskjellene bli mindre og dermed hjelpe mot relativ fattigdom. Mot absolutt fattigdom kunne man gjøre det umulig å leve i landet for de fattige, slik at de drar ut av landet/dør/blir mindre fattige; ved å slutte med velferdsordninger og innføre en rimelig høy koppskatt. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Egentlig ikke. Problemet med relativ fattigdom er at noen er fattige uansett hvor liten forskjell det er. Hele begrepet er ganske meningsløst uten mye ekstra informasjon. Absolutt fattigdom er det mulig å fikse, men jeg ser bare to unyttige måter å gjøre det på. Det å flytte folk fra land til land flytter bare problemet til et annet land, og er like unyttig som mine forslag. Det er vel ingen i Norge som lever i absolutt fattigdom. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Hvordan definerer man fattigdom? Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Hvordan definerer man fattigdom? Når man ikke ser seg råd til å få (fler) barn i min mening. Det betyr at U-landa er langt rikere og I-landa langt fattigere enn vanlige definisjor. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Hvordan definerer man fattigdom? Når man ikke ser seg råd til å få (fler) barn i min mening. Det betyr at U-landa er langt rikere og I-landa langt fattigere enn vanlige definisjor. I U-landene er det vel ofte slik at man får mange barn fordi: - mange barn dør så man må få flere for at noen av dem skal leve til voksen alder. - man ser på barnene som arbeidskraft så man får det lettere i hverdagen hvis man har flere barn til å hjelpe seg. - man ser på barnene sine som en sikkerhet for at de skal ta seg av deg når du blir gammel (ikke noe gamlehjem som gjør det der) - Det er ingen prevensjon, eller man har ikke råd til prevensjon eller abort så det blir mange utilsiktede barn når man har sex eller hvis noen f.eks voldtar en kvinne. - osv Så det er vel ikke nødvendigvis at de har råd til flere barn som gjør at de får flere barn i U-land. Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Hvordan definerer man fattigdom? Når man ikke ser seg råd til å få (fler) barn i min mening. Det betyr at U-landa er langt rikere og I-landa langt fattigere enn vanlige definisjor. I U-landene er det vel ofte slik at man får mange barn fordi: - mange barn dør så man må få flere for at noen av dem skal leve til voksen alder. - man ser på barnene som arbeidskraft så man får det lettere i hverdagen hvis man har flere barn til å hjelpe seg. - man ser på barnene sine som en sikkerhet for at de skal ta seg av deg når du blir gammel (ikke noe gamlehjem som gjør det der) - Det er ingen prevensjon, eller man har ikke råd til prevensjon eller abort så det blir mange utilsiktede barn når man har sex eller hvis noen f.eks voldtar en kvinne. - osv Så det er vel ikke nødvendigvis at de har råd til flere barn som gjør at de får flere barn i U-land. Med råd mener jeg at å få flere barn faktisk vil øke størrelsen på familien på sikt, dvs de sulter ikke stokk ihjel av det. Lenke til kommentar
Kaffemann Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Det er to måter å bli kvitt fattigdom på. 1: fjern alle mennesker 2: omdefiner ordet til å beskrive en situasjon ingen mennesker opplever. Så lenge det er mulig med forskjeller mellom mennesker så vil noen rangeres høyere enn andre. Dermed vil relativ fattigdom altid eksistere. Absolut fattigdom er en definisjon. Enten endre definisjonen eller gi folk akkurat nok penger til å kommer over grensen. (selv om de da fortsatt er de aller fattigste i verden) 1. En variant av denne er mulig. Om man hindrer fattige å flytte inn i landet, vil det ikke ta lang tid før lønninger, velferdssystem og arv vil føre til et minimum antall fattige her i landet. Men dette vil selvsagt ikke skje da noen tjener på å skyve fattige foran seg og bruke dem som argument i valgkampen. 2. Er delvis innført i Norge. Regjeringen bruker ikke OECD's mål for å beskrive fattigdom. Dette fører til at mange som egentlig er fattige pga det høye prisnivået her i landet, ikke blir definert som det. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Det er to måter å bli kvitt fattigdom på. 1: fjern alle mennesker 2: omdefiner ordet til å beskrive en situasjon ingen mennesker opplever. Så lenge det er mulig med forskjeller mellom mennesker så vil noen rangeres høyere enn andre. Dermed vil relativ fattigdom altid eksistere. Absolut fattigdom er en definisjon. Enten endre definisjonen eller gi folk akkurat nok penger til å kommer over grensen. (selv om de da fortsatt er de aller fattigste i verden) 1. En variant av denne er mulig. Om man hindrer fattige å flytte inn i landet, vil det ikke ta lang tid før lønninger, velferdssystem og arv vil føre til et minimum antall fattige her i landet. Men dette vil selvsagt ikke skje da noen tjener på å skyve fattige foran seg og bruke dem som argument i valgkampen. 2. Er delvis innført i Norge. Regjeringen bruker ikke OECD's mål for å beskrive fattigdom. Dette fører til at mange som egentlig er fattige pga det høye prisnivået her i landet, ikke blir definert som det. 1. Om man hindrer fattige mennesker å flytte inn i Norge vil nordmenn bli fattige istedenfor. Grunnen til at fattigdom eksisterer er fordi noen vil alltid være rikere enn andre, og de som tjener dårligst vil være relativt fattige. At det er inntektforskjeller er bra og nødvendig, dermed vil det alltid eksisterer relativ fattigdom. Absolutt fattigdom er mulig å fjerne, men det er allerede fjernet. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 (endret) sitat fra artikkel: "Ifølge EUs definisjon var det i 2007 350.000 fattige i Norge. EUs definisjonen på en som er fattig er en som har en inntekt som er 60 prosent under medianinntekten. I Norge tilsvarer det 131.000 kroner i året. Ifølge EUs definisjon har Norge 11 prosent fattige, altså rundt 400.000 personer." Det jeg lurer på, hvem er disse 400 000 personene? Er det 400 000 skattebetalere eller er det også inkludert personer under 18? Det jeg lurer på, er det regjeringens feil at så mange er "fattige"? Og kan fattigdom utslettes her i Norge? Jeg mener selv at regjeringen har gjort en god jobb mot de fattige, hva mer er det man skal vente seg. Man får dagpenger, sykepenger, hjelp fra nav, vi har sosial kontoret osv osv. De såkalte fattige her i Norge har det egentlig ganske godt, men gjør ikke annet en å klage og syte, Greit nok, regjeringen kan legge til rette en del tiltak, men det er til syvende og sist hver og en sitt ansvar å legge til rette et stabilt økonomist tilværelse for seg selv. Det er jo kjent at dersom man er født i Norge, så tilsvarer det omtrent det samme som å vinne i lotto. Så heldig er man altså, man sier så om det trygge landet Norge. Og når man er SÅ heldig, født og oppvokst i et trygt stabilt land, hvor du har alle forutsetningene foran deg, men tross det, presterer å feile til de grader, ja da syns jeg ikke du skal legge skylda på noen andre enn deg selv. Personlig så jobber jeg i en butikk, hvor jeg står på og jobber hard 5-6 dager i uken. det hender i ny og ne (eller egentlig oftere en det) at det kommer en såkalt "fattig" inn i butikken. Spesielt den 15, for da får alle sosial penger og trygd. Og jeg blir egentlig litt forbanna inni meg fordi jeg står her og jobber og betaler store utgifter i skatt, og hvem er det disse skatte pengene går til. jo nemlig disse udugelige folkene som bare snylter på staten og bruker av mine skattepenger. jeg forstår jo selvfølgelig at hver og en har sin egen historie, men jeg mener også at nordmenn generelt er svake og tåler lite. Vi har rent vann, rent mat, rent luft og allslags mulig tilsyn som tar vare å oss. Men hvorfor i all verden ligger Norge på toppen i sykefravær. Jeg sier bare en ting, latskap. Kristin Halvorsen sa her om dagen unnskyld til de fattige for at hun ikke har gjort nok, jeg mener det er egentlig de fattige som skal si unnskyld til resten av Norge for å være den byrden dem er. Nei, slutt å lat som du er syk eller hva du enn er, kom deg ut å jobb slik som alle andre. Og verst av alt, ikke legg skylda på andre enn deg selv i det minste. Endret 22. august 2009 av janern21 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Innlegg fra en tilsvarende tråd er flyttet over i denne. Da forumet kategoriserer innlegg etter når de ble opprettet kan det forekomme at noen innlegg ikke ligger i kronologisk rekkefølge. Husk å bruke, søkefunksjonen før opprettelse av nye tråder. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 [...] Uff. Jeg beklager, men dette innlegget får meg vitterlig til å bli skremt over menneskers holdninger til enkelte utfordringer i samfunnet. Jeg beklager, men her demonstrer man at man rett og slett ikke har peiling på hva man uttaler seg om. Du mener at fattige mennesker utelukkende er late? Det har ikke slått deg at mange fattige (etter EU sin definisjon), er mennesker som har gått på en støkk her i livet og lever på feks. uføretrygt, attføring, rehabiliteringspenger ol. fordi de er for syke til å jobbe, eller er i en fase av livet der de prøver å få livet sitt på stell? Du tror ikke det ligger en litt mer sofistikert grunn bak en latskap? Jeg kan love deg at det er en svært liten prosentandel som gjør dette av latskap. Til de som tror at man bare kan gå inn på NAV og få diverse trygdeytelser, så kan jeg love dere alle at dette er feil. Dette er også kalt økonomenes verdensbilde som ikke fungerer i praksis. Det skal altså søkes og man skal ha rettmessig grunnlag for eventuelle ytelser. Personlig synes jeg dette rett og slett viser lite gjennomtenkte holdninger når du forlanger en unnskylding fra fattige fordi de er fattige. Jeg bli uvel av å lese dette og synes du vitterlig bør tenke igjennom dine holdninger og hvorfor disse skal be om unnskylding for være til en såkalt byrde. Vi betaler alle skatt (også de trygdede), til et fellesskap alle har rett til å delta i. Om man har blitt klassifisert som en som har rett til diverse trygdeytelser har man rett på dette og med god samvittighet. Så er det selvsagt utfordringer, men ikke med dette utgangspunktet. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Jeg trodde aldri jeg kom til å si det til deg Robert men: Vel talt! Det viser at det er håp for alle. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 [...] Jeg beklager, men her demonstrer man at man rett og slett ikke har peiling på hva man uttaler seg om. Du mener at fattige mennesker utelukkende er late? Det har ikke slått deg at mange fattige (etter EU sin definisjon), er mennesker som har gått på en støkk her i livet og lever på feks. uføretrygt, attføring, rehabiliteringspenger ol. fordi de er for syke til å jobbe, eller er i en fase av livet der de prøver å få livet sitt på stell? Som jeg nevnte tidligere, Norge er verdens beste land å bo i. Vi har vunnet i lotto alle sammen, og har alle forutsetninger som ingen andre i verden har. Og da nekter jeg å tro at det er 400 000 voksne personer som alle har en god grunn til å være i den situasjonen de er i. Og man kan faktisk ikke skylde på andre en seg selv. Jeg mener fast bestemt på at det mye av det skylder dumme avgjørelser i livet og latskap. Jeg har en kompis som er nav slave, og jeg sier det rett til han..du er lat! skaff deg en jobb isteden for å sitte hjemme å mota dagpenger!. uføretrygt, attføring, rehabiliteringspenger..hva kommer det av? jo kan være at man har tukla litt med stoff..eller hoppe ut av skolen midt i videregående.. vært litt hard på flaska. Ja da har du bare deg selv å skylde på..og hvem er det som må betale, jo det er vi som jobber og står på og skatter. Greit nok, vis du har blitt meid ned av en bil og er grønnsak, men jeg nekter å tro at det er 400 000 av dem. Poenget mitt er at man kan ikke sitte å skylde på staten fordi man er fattig. Ta ansvar for deg selv og din egen fremtid! Det er ikke noe feil i det jeg sier der. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Det er ikke noe "feil" i det du uttaler, men jeg tillater jeg likevel å kommentere at din virkelighetsoppfatning er hinsides absurd. Ja, vi ha alle gode forutsettinger for å lykkes i Norge og det er meget bra, men dette til sies så er det fortsatt ingen fasit på livet og for suksess? Eller har du en? Det er ekstra vanskelig å være fattig i Norge, nettopp fordi rikdommen og opplevelses raten er så høy som den er. Det har vært forsket på akkurat denne problemstillingen og det gikk et godt program på TV om dette for ikke lenge siden (husker ikke hvor), der det kom fram (som tidligere uttalt), at om man hadde valget mellom en jobb og en uføre ytelse (evnt. trygdeytelse), på samme nivå som man hadde tjent på den eventuelle jobben, var det svært få som valgte å sitte hjemme for å motta ytelsen, men veldig mange som så verdigheten i og tjene egne penger og jobbe og som valgte jobben. Det er altså ikke en majoritet av late, friske mennesker som går på refererte ytelser. Enn om det selvsagt også finnes, men da må vi rydde opp i dette og ikke straffe alle de rettmessige mottakerne som sådan. Som jeg kommenterte tidligere er det også en lang prosess for å motta eventuelle ytelser og ikke noe man får på dagen. Om din kamerat mottar dagpenger så har han sikkert en god grunn til dette. I stedet for å kalle han lat så oppmuntre vedkommende til å starte å jobbe om han da har forutsettinger for dette. Også til dette om å kunne skylde seg selv, som jeg blir kraftig provosert over. Hvordan mener du dette? Jeg har her følelsen at dine generaliseringer ikke får deg til å tenke på som feks. er født kronisk syke? Har de valgt selv å bli født med en sykdom som gjør eget arbeid vanskelig? Eller hva med de som feks. tidligere har kommet skjeft ut i livet og får midlertidig ytelser for å nettopp kunne komme seg tilbake i arbeid og tjene egne penger. Hva med de som faktisk lider av andre sykdommer og som mottar uføretrygd? Skal de også bare skylde seg selv? Eller eldregenerasjonen, som var hjemme med barna og ikke mottok noen pensjonspoeng slik at de i dag er minstepensjonister? Skal de også bare skylde seg selv? Jeg foreslår at du tenker igjennom dette og jeg håper at du kan se hvor lite konstruktivt det er å rakke ned på fattige for det de er fattige. Det ikke noe de har valgt selv. Tro meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå