Bassibi Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Som tittel sier: Hvor kan jeg få tak i lyspærer (H3-tåkelys), som har tilnærmet farge som xenon? Gjerne parklys og. Har bi-xenon, og synes dette orginale "gulige" parklyset samt tåkelysene skiller seg negativt ut. Har ikke tenkt å starte noe ettermontering av xenon. Så er det noen som har svar? Gjerne konkrete lyspærer, link evt. hvor en kan få tak i dette. Har prøvd en pakke fra biltema som skulle være "xenon look" men var egentli såvidt hvitere i farge, og er ute etter noe med litt blåskjær, noen som vet? Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Enkelt og greit, man får ikke Xenon som ligner.. Kjøp deg Xenon, koster ikke stor mere enn 600kr, lyser bedre, du får riktig farge og det holder lenger Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Kjøp deg Xenon, koster ikke stor mere enn 600kr, lyser bedre, du får riktig farge og det holder lenger Du glemte å si at det er ulovlig. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Det vil heller aldri finnes noen lovlige "xenonlook"-pærer, siden det blir for blått for å kunne godkjennes. Det nærmeste man kommer uten å gå utenom loven er nok Philips Blue Vision Ultra, men de er definitivt ikke blå. Jeg vil selvsagt sterkt fraråde å leke med xenonpærer i tåkelys. Det er en grunn til at det ikke brukes i tåkelys. I tillegg vil jeg også sterkt fraråde å leke med xenonlys akkurat for H3 spesielt. Det er umulig å gjenskape i det hele tatt nærheten de egenskapene en H3-pære har med et xenonrør. For parklys går det an å bruke LED-pærer, men det er ulovlig. Nærmeste man kommer lovlig der er også Philips Blue Vision (for W5W). De er heller ikke blå, men de er mye mindre gul enn en standard. Endret 17. juni 2009 av gxi Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Hvorfor er LED ulovlig i parklys? Jeg har noen hvite LED`s i mine parklys, og politiet har ikke sagt noe når jeg har blitt stoppa med de.. Lenke til kommentar
trra Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Jeg vil selvsagt sterkt fraråde å leke med xenonpærer i tåkelys. Det er en grunn til at det ikke brukes i tåkelys. Noen bilmerker har xenontåkelys som ekstrautstyr. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Isåfall må det være spesielle "ikke-utskiftbare" (som likevel er utskiftbare, men de må være originale fra produsent) lyskilder, ikke vanlige xenonpærer. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Det er fordi det blir eksplisitt sagt i ECE regulativ 37 som omhandler alle pærene som bl.a bruker i parklys at pærene skal ha glødetråd, og tilhørende ECE-regulativ for godkjenning av parklys sier at pæra som skal benyttes skal være E-merket etter ECE regulativ 37. Det eksisterer også EU-direktiver som sier akkurat det samme. Det er valgfritt hvilken av dem man følger, men det er vanlig at pærene ikke er e-merket (EU), kun E-merket (ECE), og derfor er ikke EU-direktivene gjeldende. (Btw. jeg har blitt stoppet med LED parklys av politi og fått beskjed om å plukke ut) Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Spesielt.. Hvertfall med tanke på at de holder x-antall ganger lengere og det kan være vanskelig å se om en pære er gåen hvis de sitter sammen med hovedlysa.. Ja, jeg vet at det går ann å skru over på park, men det er det tydligvis mange andre som ikke gjør Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Grunnen er jo at man kan ikke tillate å si bare i et regelverk "pære", da det ville gjort alt som kan defineres som en pære lovlig, ikke spesifikt at en LED-pære generelt har bedre egenskaper enn en glødelampe. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Hvordan omgår nye Audier disse reglene? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Mercedes ser ut til å ha kommet med noe LED-spredere nå, eller hva er det? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Det er lov når det er montert som "sealed-beam" eller ikke utbyttbare lyskilder. Dvs. at det er ikke pærer som du kan kjøpe på en bensinstasjon, men enten ikke mulig å bytte (integrert og hele lykta må byttes isåfall), eller det selges som moduler som er separat godkjent for den bestemte lykten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Mercedes ser ut til å ha kommet med noe LED-spredere nå, eller hva er det? Tenker du på kjørelysene på nye E-klasse? De er nok ikke mer enn LED-kjørelysene som på en nyere A4, for eks., ikke spredere. Til din nye Audi R8 kan du forøvrig bestille alle lykter i LED, koster "bare" EUR 3.590 på de modellene som ikke har det som standard... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Det er noen lys som sitter i bunnen av frontfangeren i hvertfall, mer vet ikke jeg Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) http://www.mercedes-benz.no/content/norway....html#chapter=2 Endret 30. juni 2009 av fredrik Lenke til kommentar
trra Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Til og med en småkjip octavia har led kjørelys Lenke til kommentar
promotheus Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Det vil heller aldri finnes noen lovlige "xenonlook"-pærer, siden det blir for blått for å kunne godkjennes. Det nærmeste man kommer uten å gå utenom loven er nok Philips Blue Vision Ultra, men de er definitivt ikke blå. Finnes Philips Blue Vision Ultra for tåkelys og? Vil ikke ha forskjellig lys på bilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå