invalid_user Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Heisann. Jeg planlegger en tur til hjemlandet, mer spesifikt Russland, om en halv måned, og lurer på om førerkortet jeg eventuelt tar der blir gyldig her i Norge? Jeg er 19 år og har ikke tatt trafikalt grunnkurs eller noen ting, så jeg lurer på om det ikke bare er lettere og billigere å ta den der? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 For personer som er fast hjemmehørende i Norge og ønsker å ta førerkort i utlandet må det dokumenteres seks måneders opphold i vedkommende land, jf førerkortforskriften § 10-2. Videre må du kjøre opp i Norge innen ett år (forskriften § 9-4, og § 10-2 åttende ledd). Det er ett viktig krav: Hvis førerprøven må avbrytes på grunn av vesentlig svikt i dine kjøreferdigheter mister du automatisk retten til innbytte (§ 10-6 sjette ledd). Alt i alt vil du kun tjene på det dersom du allerede er en god nok sjåfør til å bestå en norsk førerprøve. Det er snakk om sikkerhet for deg selv og andre -- dersom du må dra til Russland fordi det er lettere å få førerkort der burde du kanskje ikke ha førerkort? Lenke til kommentar
invalid_user Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Javel ja, det der var ikke bare bare nei. Men takk for informasjonen likevel. PS: jeg tenkte ikke at det skulle være lettere. Tenkte mer at det skulle være billigere å ta lappen der. Men regnet nesten med at man måtte kjøre opp på nytt i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå