Gå til innhold

Medisin vs. siv ing.


Newklear

Anbefalte innlegg

Jeg vet at denne tråden er evig gammel, men må bare kommentere at Newklare er helt på bærtur når det gjelder utsagnet om at "det er bedre at en som ligger rundt poenggrensa trekker seg".. Og etter å ha lest igjennom ALLE postene, så syns jeg du passer best til å bli siv.ing. En så sta og egen person som nekter å innse egne feil har i allefall ikke jeg lyst til å ha som fastlege!! Som det ble nevnt over; det er som å se en 3.klassing krangle med læreren .. blir helt oppgitt av hele greia, det kan jo ikke bli lettere ... kan ikke skjønne at du har de karakterene du sier du har, og kan i allefall ikke skjønne hvordan du skal klare å oppnå de karakterene du TROR du kommer til å få ..

 

sorry, litt krast... men nei, egentlig ikke..var fortjent :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe. Husker den diskusjonen. Håpløst! Men bør kanskje holde seg for god til slike uttalelser som du kommer med her. Folk kan forandre seg, han er enda ung :)

 

Ja, det er sant. Men han er uansett nødt til å ta et valg nå, og da er det vel fornuftig å velge utifra hvordan man er som person nå. Men det blir helt klart satt litt på spissen :p er vel i bunn og grunn enig med deg :)

 

studerer du medisin? sorry, stod sikkert tidligere i tråden..men husker ikke :p

Lenke til kommentar

Denne tråden ble bumpet, så jeg kom til skade for å lese den. Nå har jeg jo visst det fra før, men det er alltid skummelt å vite hvordan holdningen til enkelte aspirerende medisinstudenter er: Så voldsomt fokusert på status, penger og å "være best" tror jeg karakterkravene trekker yrkesgruppen ned. For de fleste leger er det langt viktigere å være empatisk, omgjengelig og klar over at alle mennesker er like mye verdt. I legeyrket, som så mange andre yrker, er mye av jobben rutine og da er det viktigere å kunne utføre den med omtanke enn perfekt teoretisk bakgrunn. Legen er aldri stilt over pasienten.

 

Angående studievalg så burde man velge det man synes er spennende. Hvis du vil bli lege fordi det er status og penger (eller fordi mamma og pappa er leger) så tror jeg du bør revurdere litt. Mens man går på videregående ol. er det klart man er ganske besatt av å "bli til noe", men man bør prøve å ha litt gangsyn.

 

Å prate om hvilket studie som er mest vanskelig el. er en patetisk pissekonkurranse som har lite fundament i virkeligheten når:

- Ingen har gått begge studietypene

- Alle har "hørt" noe om et av studiene

- Man ignorerer at siving ikke er ett enkelt studie, men heller en stor mengde vidt forskjellige spesialiseringer. Biokjemien på medisin er hard? Siv. Ing. i biokjemi har sikkert noen meninger om det, en siv. ing i kybernetikk har sikkert noen helt andre meninger om det.

- Å dømme høyere realfag basert på videregående har lite for seg, og å anta at noe er lett fordi man klarer seg gjennom Nord-Europas dårligste realfagsundervisning uten problemer er grovt naïvt.

 

Hva som er vanskelig og ikke vanskelig beror på enkeltpersoners evner og interesser. Det er sikkert ingenting i veien for at jeg personlig kunne ha drevet med kjemi (jeg har hatt det på universitetsnivå og gjort det bra, kan pugge og jeg kan regne), men antagelig ville det ikke gått bra fordi jeg synes det er uinteressant. Hjernen er et mektig instrument og kan brukes til hva det måtte være hvis man interesserer seg for det. Hjernen er ikke et enkelt verktøy man får utdelt med fødselen, hvor noen får en vinåpner og andre får en hammer og er fastlåst til de to jobbene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig hjernen min ikke strekker til når det kommer til hva Newklare mener, men den klarer ikke å se noen feil i logikken til HerrTøs.

 

- Ingen har gått begge studietypene

 

Har hørt en vandrehistorie om en eller annen wonderkid som leste medisin ved siden av indøk ;o

Endret av Lorph
Lenke til kommentar
Mulig hjernen min ikke strekker til når det kommer til hva Newklare mener, men den klarer ikke å se noen feil i logikken til HerrTøs.

 

- Ingen har gått begge studietypene

 

Har hørt en vandrehistorie om en eller annen wonderkid som leste medisin ved siden av indøk ;o

 

Han finnes. I Trondheim. Er nylig ferdig på indøk. og går på et av de siste kullene på medisin.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Jeg vet denne er veldig gammel, men hvorfor ikke kombinere ingeniør med litt medisin?

 

Høgskolen i Oslo har ingeniør i elektronikk og informasjonsteknologi med en spesialisering i medisinsk teknologi.

 

se: http://www.facebook.com/medtek2008#!/medtek2008?sk=wall

 

=)

Go for it!

 

Svært mange elektriske ingeniører lager elektronikk for medisin og med eldrebølgen som kommer vil det bli enda mer nyttig.

 

2bb1: Jeg har sett til noen av de hypersmarte som klarer alt og de er ofte så smarte at de forstår sosiale sammenhenger i tilegg. En som gikk på videregående sammen med meg var utrolig inteligent. Når læreren ba oss om å fulføre en oppgave så satt han med læreren og diskuterte hans ferdige rapport. Mens vi hadde problemer med å få lest ferdig bøkene og det var forsatt noen bøker igjen for året, så hadde han fullført lle bøkene vi trengte å lese. Han var også veldig flink sosialt. Noen mennesker er rett og slett bedre enn oss. Etter det jeg har hørt så fikk han bare toppkarakterer på universitet.

 

Moynar: Du har nok rett i at en del bryr seg om status og penger, men det er bare å forvente når det er så vanskelig å komme inn. Medisin er tross alt det eneste studiet hvor du er sikret å tjene godt med penger. Det kan godt være at det blir vanskligere i fremtiden på grunn for mange leger, men det har ikke studentene fått med seg.

 

Dette kan du ikke forhindre. Derimot, kan du inkludere studier om hvordan man skal være en god leder. Jeg vet ikke hvor lett det er å gjøre i Norge under å dra inn politisk korrekt tull, men vi får se. F.eks. hvis du bare kritiserer dine ansatte, så er det trolig at de ikke vl bli særlig glad for å jobbe for deg. Ønsker du at dine ansatte skal forbedre seg bør du gjøre det igjennom økonomiske incentiver (som desverre er svært vanskelig i Norge på grunn av venstrevridde reguleringer, men forsatt mulig til en viss grad) eller igjennom indirekte tips. Du bør også høre på hva de har å si.

 

Allikavel, jeg vet at legesekretærer er helt elendige i Norge og hadde jeg gått inn i medisin tror jeg hadde gjort jobben selv. Det fungerer ikke å ha legesekretærer som blir syke hele tiden og når de er på jobb så gjør de en elendig jobb. Jeg har ikke bare erfaring fra leger, men også fra en lærer som utdanner legesekretærer og er helt enig at studentene som går der er helt elendige.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hvem er du snusfornuftige "festen"? :) Lege ingeniør eller noe annet? Hva mener du om studiesteder for medisin i Norge?

 

Det som glemmes litt i diskusjonen om lege vs siv.ing er at det er ikke bare profesjonene man må sammenligne. Mange typer siv ing gir muligheter for karriere som høyt betalte ledere i næringslivet.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg vet at tråden er gammel, men jeg ønsker å vekke den til livet igjen:

 

Jeg er en gutt på 20 år som ikke klarer å bestemme meg.. Det er enkelt å vite at medisin ville vært et godt valg for meg, ettersom interessen og motivasjon er på plass. Men med "bare" 50,5 studiepoeng kommer jeg ikke inn og må ofre minst ett år for å forbedre karakterene.

 

Spørsmålet mitt er (gjerne rettet mot Herr Brun): hvordan er jobbmulighetene for Siv.Ing? Hva kan en med elektroingeniørutdanning jobbe med?

Lenke til kommentar

Du kan jo ta Medisin i utlandet sentral europa f.eks har medisin linjer på engelsk, mange norske som ikke greier de insane kravene i Norge som trekker østover. Personlig har jeg trukket den konklusjonen at jeg ikke passet i siv.ing, jeg fikk aldri hodet mitt rundt matten og fysikken allerede på vgs. sikkert fordi all matte fram til VGS er husking av formler men det blir aldri spurt om hvorfor på barne/ungdomskolen og på vgs blir det mer hvorfor og det greide jeg aldri og forstå når jeg satt med tallene foran meg. OG jeg satt i noe av den samme greia som du, men da har man øst europa, jeg har allerede fått plass på medisin i Slovakia studerte visstnok 300-400 studenter der fordelt på 1-6 året, også har man tsjekkia , ungarn og Polen der det er flere nordmenn. Jeg vet iallefall at med SLovakia kan man skippe den norske turnustjenesten noe som er veldig bra for om man har studert i andre land er man ikke førsteprioritet på turnustjeneste plasser. Men norske myndigheter eller europeiske etater har godkjent siste året som turnus da det er mye praksis.

 

Personlig har jeg alltid hatt lyst å jobbe i sea king så ambisjonene er noe ala anestesi lege og forsvaret eller noe i den duren.

 

selv om det er lett å komme inn er det vanskelig og komme ut da, eksamener går på engelsk, men mange land har eksamener der du må forhøre deg med pasienter som da ikke snakker nok engelsk og du må dermed ut med morsmålet deres for å få info om hva som feiler dem f.eks.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Medisin i utlandet er ikke et alternativ. Jeg bor i Nord-Norge og trenger "bare" 61,3 studiepoeng for å komme inn på medisin i Tromsø, og om jeg bestemmer meg for medisin, blir jeg åvta opp fag i ett eller to år for å få de studiepoengene som jeg trenger.

Er det noen som kan hjelpe meg å sammenligne disse studiene?

Jeg har fått for meg hva det innebærer å være en lege, men hva gjør egentlig en Siv. Ing? Har fått intrykk om at man er spesialisert innen sitt felt, f. eks elektronikk, og leder ei gruppe med ingeniører og arbeidere. Kan dette stemme?

Lenke til kommentar

men hva gjør egentlig en Siv. Ing?

 

Han gjør nesten hva som helst,

Studiene er svært forskjellige,man kan studere nesten alt som inneholder naturfag, matematikk og it. Og når det kommer til jobb blir det enda mer forskjellig for man bruker ofte bare en liten del av det man har lært på studiet i jobben. Og man kan også ende opp med å måtte lære seg mye nytt, f.eks bruk av maskiner(som ike hadde noe med det man studerte) eller en del jus.

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Vet at dette er 8 år frem i tid nå ... ?

Har sittet i minst 45 minutter og lest gjennom hele diskusjonen ...

Lurer på hva det ble da, TS? Hvordan går det med deg, Herr Brum? Ferdig på FysMat? Isåfall har jeg vurdert å studere siving på NTNU, og kunne gjerne hatt bruk for noen svar fra deg.

Endret av Dave
Lenke til kommentar
Dave skrev (39 minutter siden):

Vet at dette er 8 år frem i tid nå ... ?

Har sittet i minst 45 minutter og lest gjennom hele diskusjonen ...

Lurer på hva det ble da, TS? Hvordan går det med deg, Herr Brum? Ferdig på FysMat? Isåfall har jeg vurdert å studere siving på NTNU, og kunne gjerne hatt bruk for noen svar fra deg.

Nope. Droppet ut etter første året. Dro på folkehøgskole, begynte på jussen, jobber nå som advokat. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...