Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelpe en venn i nøden med privatist eksamen

Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_gjest_*

Hei. Jeg skriver her fordi dette er den eneste? plassen på forumet man kan skrive anonymt.

En venn av meg har gått yrkesfag og har strøket i norsk hovedmål. Han er i lære nå, men får ikke fagbrev før han har skaffet seg en ståkarakter i faget.

Desverre er han så dårlig at jeg tror han kommer til å stryke som privatist også. Selv de enkleste ting får han ikke til.

Noen eksempler:

Han glemmer alltid dobbel konsonant

Han har problemer med tekstbinding. Når han skriver noe, henger det ofte ikke sammen.

Han kan få genrelle regler. Som stor bokstav i starten på en settning. Kommafeil.

I tilegg er strukturen elendig og han skriver aldri om det oppgaven spør om.

Alt blir bare helt tull. Rett å slett helt tragisk. Han er uansett en god venn og han har nå spørt om jeg kan ta norsk eksamen for han. Dette ser jeg på som en enkel sak.

Men hva synes dere? Burde jeg gjøre det? Med tanke på risiko, hva er sjansen for å bli tatt? Det sjekker alltid legitimasjon.

Er det noen som har gjort det samme? Bør jeg melde meg opp i et annet fylke enn det jeg er bosatt i?

Selv går jeg i VG3 Studiespes. Det er egen eksamen for yrkesfaglige elever i norsk. Derfor kan jeg tenke meg at denne er rimelig lett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom han ikke er kjenning av eksamensvakten, så må du ved privatisteksamen fremvise legitimasjon. Så isåfall måtte du spille på at du var han ganske lenge med den personen som skal være vakt ved eksamen. Det tror jeg kan bli ganske vanskelig :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er flott det du prøver på! Folk er forskjellige, det må vi bare forstå. Min gode kammerat hadde lese og skrive vansker, men han ble en helvetes god snekker og liker arbeidet. Skolen passer ikke for alle, derfor synes jeg det er flott at du vurderer å gjøre dette. Folk er forskjellige, men det burde ikke være noe i veien for at de ikke skal kunne klare å få den jobben de virkelig har forutsetninger for å klare.

Lykke til, håper det ordner seg:)

Lenke til kommentar
En venn av meg har gått yrkesfag og har strøket i norsk hovedmål. Han er i lære nå, men får ikke fagbrev før han har skaffet seg en ståkarakter i faget.

Det er en nobel tanke du har, men du bør virkelig ikke gjennomføre den!

Blir du tatt så kan du risikere å bli dømt for dokumentforfalskning ved at du utgir deg for å være noen du ikke er.

Og kameraten din vil kunne få fagbrevet til tross for manglende karakter i et fag, dog læretiden blir noe lengre.

En mye bedre taktikk vil være å hjelpe kompisen din med norsk jevnlig over frem til neste gang han kan ta eksamen, hvor du begynner fra scratch.

Krever betydelig mye mer innsats og tid, dog er risikoen din er vekk samtidig som kompisen din får et utbytte han kan ta med seg resten av livet.

Gjerne undersøk om han kan ha lærevansker som gjør at han ikke fikser faget.

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri latt en venn gjøre noe slikt for meg (hvis det hypotetisk var mulig). Hvilken rett har jeg til å la noen utsette seg selv for en slik risiko? Jeg er fristet til å gå så langt som til å kalle ham en dårlig venn, selv om jeg skjønner det må være en veldig frustrerende situasjon å være i.

Støtter forøvrig innlegget over.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke du bør gjøre det, selv om din kamerat står i fare for å stryke. Det er feil å jukse uansett. Det er en grunn til at eksamen er såpass "vanskelig" som den er. Folk må opp til et viss nivå for å kunne bestå, og det synes jeg bare er fair.

Jeg støtter forslaget om at du kan hjelpe ham med å forbedre seg i norsk i stedenfor å hjelpe ham med å jukse.

Lenke til kommentar

Du sier at norsk for yrkesfaglig er ganske lett. Det er ett helt annet pensum.

Andre tekster, andre bøker og litt annet fokus. Du vil nok utvilsomt gjøre det bedre enn kompisen din, siden han tydeligvis ikke kan gjøre seg forstått, men tror ikke lett er ordet du leter etter.

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

Han har strøket i norsk hovedmål, men han er allikevel ute i lære nå. Problemet er nå at han MÅ ha minst en toer for å faget bestått. Ellers får han ikke fagbrev.

Som noen nevner, så er det mulig å ta fagbrev uten skole. Dette innbærer en lengre tid i lære. Alikevell så må alle ha kveldskurs, der man tar grunnfagene. Om de personene får standpunkt eller må ha privatisteksamen vet jeg ikke.

Uansett så har han strøket i standpunkt.

Jeg ser ikke dette som noe problem. Jeg har hatt skriftelig eksamen mange ganger som privatist. De eneste det ser på, er at legitimasjonen stemmer overens med navne på listene deres.

Det har aldri forekomme en gang, at en vakt har studert meg i forhold til bilde på feks bankkortet mitt.

Derfor vill jeg si at risikoen er generellt sett meget lav. Å nesten 0 om jeg reiser til et annet fylket.

Juks er enn ting? Men selv om han ikke vill innse det. Så har han alvorlige lese og skrivevansker. Det skal mye til for å få han til skaffe seg en toer. Jeg vill nesten si at det er umulig og vanskene han har, gjør det bare enda mer krevende.

Jeg forstår prinsippet med at dere mener det er juks. Men hv med han? Han trenger en stå karakter. Av alle privatistene i norge så er det helt sikkert, noen som har gjort det samme.

Vi ligner også endel på hverandre. Selv om dette ikke har noe spesielt å si. Kan dere ikke se litt gjennom fingrene på dette? Prøv å forstå mitt arrgument av saken også? Han kan jo være en jævlig god yrkesarbeider, selv om norsken er elendig.

Lenke til kommentar
Så har han alvorlige lese og skrivevansker. Det skal mye til for å få han til skaffe seg en toer. Jeg vill nesten si at det er umulig og vanskene han har, gjør det bare enda mer krevende.

Jeg forstår prinsippet med at dere mener det er juks. Men hv med han? Han trenger en stå karakter. Av alle privatistene i norge så er det helt sikkert, noen som har gjort det samme.

Vi ligner også endel på hverandre. Selv om dette ikke har noe spesielt å si. Kan dere ikke se litt gjennom fingrene på dette? Prøv å forstå mitt arrgument av saken også? Han kan jo være en jævlig god yrkesarbeider, selv om norsken er elendig.

lese- og skrivevansker*

vil*

en del*

argument*

+ feil bruk av komma.

Med dine skriveferdigheter er det nok tryggest å la han ta den selv.

(Og dette fant jeg i slutten av det siste innlegget ditt, gidder ikke engang se gjennom resten. Fusk er neinei. ;))

Lenke til kommentar

Be han lese en bok eller 2 og få han til å lese denne guiden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=245395

Kommer langt på vei med det. Å stryke i norsk er det enten latskap eller en naturlig grunn (Utenlandsk opprinnelse, dysleksi, analfabet ... )

Finnes jo utallige andre måter å jukse på om du har litt fantasi, men du skal også vite at hvis du bruker hodet litt kan du få veldig mye hjelp ved å bruke lovlige hjelpemidler.

Endret av Hidephix
Lenke til kommentar

Vi minner om reglene for gjesteposting, som du finner i egen boks øverst i forumet. En eller flere innlegg har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Til informasjon er sensitiv personopplysninger i denne sammenheng definert som informasjon om seksuelle forhold og helseforhold. Vi oppfordrer alle til å respektere disse reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det.

Vær oppmerksom på at misbruk av muligheten kan medføre suspensjon fra forumet.

Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding".

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...