Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Særemne - Psykopater

Anbefalte innlegg

Hallo!

Over sommeren starter jeg i tredje klasse på VGS, og da braker det løs med særemne, og i sommerferien skal vi ha lest bøkene vi skal bruke. ((Romaner, med norske forfattere, kan ha en utendlandsk))

Det jeg trenger hjelp til er å finne noen bøker med norske forfattere som handler om Psykopater.

Dvs på lik linje med Hannibal Lecter, American Psycho, trenger ikke være massemordere, for problemstillingen min er å sammenligne de forskjellige og deres miljø. Jo mer psykologisk forstyrret, jo bedre.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo!

Over sommeren starter jeg i tredje klasse på VGS, og da braker det løs med særemne, og i sommerferien skal vi ha lest bøkene vi skal bruke. ((Romaner, med norske forfattere, kan ha en utendlandsk))

Det jeg trenger hjelp til er å finne noen bøker med norske forfattere som handler om Psykopater.

Dvs på lik linje med Hannibal Lecter, American Psycho, trenger ikke være massemordere, for problemstillingen min er å sammenligne de forskjellige og deres miljø. Jo mer psykologisk forstyrret, jo bedre.

Noen forslag?

gode gamle

http://no.wikipedia.org/wiki/Psykopat

------------------

på denne nettsiden kan du også finne info. jeg bestilte noen hefter fra dem (psykopati, bipolar lidelse, ADHD, schizofreni, dissosiasjon osv) som var veldig interessante og opplysende.

http://www.psykopp.no/forside.php

Lenke til kommentar

Det var et spennende tema for særemne, oppgaven din blir sikkert interessant!

Jeg vet ikke om spesifikke bøker, men det du kan gjøre er å ta kontakt med nærmeste bibliotek, de kan sikkert gi noen forslag, eller søke tema: psykopatri i bibliotekbasen på nettet.

Men vil minne om at dette er en litteraturoppgave, problemstillingen du presenterer kan være i faren for å bli samfunnsfaglig?

Lenke til kommentar
Det var et spennende tema for særemne, oppgaven din blir sikkert interessant!

Jeg vet ikke om spesifikke bøker, men det du kan gjøre er å ta kontakt med nærmeste bibliotek, de kan sikkert gi noen forslag, eller søke tema: psykopatri i bibliotekbasen på nettet.

Men vil minne om at dette er en litteraturoppgave, problemstillingen du presenterer kan være i faren for å bli samfunnsfaglig?

Takk!

Ja, den er nok litt i faresonen.

Jeg tok den beste problemstillingen jeg fant på (der problemstilling er noe av det jeg er dårligst på faglig) over noe som intresserer meg. Krimromaner var visst ikke det helt store, tenkte på å sammenligne detektiver og miljø/framgangsmåter, men min norsk lærer var meeeget skeptisk til det, "heller psykopater" :p

Må bare presisere at bøkene skal være fiksjon. Satser på å stikke innom de lokale bibliotekene i morgen, har frist til onsdag denne uken med å sette opp bøker :ermm:

Lenke til kommentar

Lurer på om bøkene MÅ være skrevet av norske forfattere. Håper ikke det, fordi jeg leser aldri norske bøker og så har jeg så mange gode ideer om hva jeg kan skrive om. Begynner med særemnet i norsk etter sommeren :S

Endret av Luna91
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det eventuelt kan være en intern instruks, men vårt særemne var i alle fall ikke avgrenset til norske forfattere. Jeg hadde om overgang fra klassisk litteratur til moderne filmatisering med eksemplene Jane Austen og F. Scott Fitzgerald. Lykke til, temaet ditt er veldig interessant! Hilsen en psykologinerd ;)

Endret av siljeis
Lenke til kommentar
Lurer på om bøkene MÅ være skrevet av norske forfattere. Håper ikke det, fordi jeg leser aldri norske bøker og så har jeg så mange gode ideer om hva jeg kan skrive om. Begynner med særemnet i norsk etter sommeren :S

Dette varierer fra skole til skole, vi kunne ha en utenlandsk forfatter og men måtte ha minst to norske (eller skandinaviske) forfattere.

Det står riktig nok i læreplanen norske eller utenlandske, menmen, det ser ut til at dette varierer fra skole til skole...

Endret av Jeunesse
Lenke til kommentar

Takk for svar så langt!

Sitter nå med bøkene "Den som frykter ulven" av Karin Fossum, "Fugledansen" (Elling) - Ingvar Ambjørnsen, og "Red Dragon" av Thomas Harris. Jeg har ikke lest de to førstnevnte, og håper ikke at "Den som frykter ulven" blir for krimroman.

Det ang. nasjonalitet på forfatter varierer visst, som nevnt tidligere er mine 2 norske og en utendlandsk, eller 3 norske

Endret av Wamic
Lenke til kommentar
Takk for svar så langt!

Sitter nå med bøkene "Den som frykter ulven" av Karin Fossum, "Fugledansen" (Elling) - Ingvar Ambjørnsen, og "Red Dragon" av Thomas Harris. Jeg har ikke lest de to førstnevnte, og håper ikke at "Den som frykter ulven" blir for krimroman.

Det ang. nasjonalitet på forfatter varierer visst, som nevnt tidligere er mine 2 norske og en utendlandsk, eller 3 norske

Hei igjen. Jeg stusser litt på "Fugledansen", Elling handler jo ikke om en psykopat, ha har psykiske problemer rikitig nok men psykopat er han langt i fra.. Jeg hadde inntrykk av at du skulle skrive om psykopater (sosiopater) Misforsto jeg?

Lenke til kommentar
Hei igjen. Jeg stusser litt på "Fugledansen", Elling handler jo ikke om en psykopat, ha har psykiske problemer rikitig nok men psykopat er han langt i fra.. Jeg hadde inntrykk av at du skulle skrive om psykopater (sosiopater) Misforsto jeg?

Du har helt rett!

Det var min første tanke, men jeg tror jeg går tilbake på psykopat ideen, der jeg fant det vanskelig bok messig, for heller å ta tilfeller med store psykiske problemer. Jeg har en bokliste som må leveres i morgen som er permanent, så jeg har ikke så mye annet valg er jeg redd, hvis ikke bibliotekaren sender meg en e-post iløpet av morgendagen med en knak psykopat til.

Lenke til kommentar

Du har helt rett!

Det var min første tanke, men jeg tror jeg går tilbake på psykopat ideen, der jeg fant det vanskelig bok messig, for heller å ta tilfeller med store psykiske problemer. Jeg har en bokliste som må leveres i morgen som er permanent, så jeg har ikke så mye annet valg er jeg redd, hvis ikke bibliotekaren sender meg en e-post iløpet av morgendagen med en knak psykopat til.

Dumt du måtte forandre temaet da, men er det slik hos dere at dere kan fokusere på kun to av bøkene i selve oppgaven? Vi hadde det i hvertfall slik, så om ulver boken handler om pyskopati, kan du kanskje ha oppgaven fokusert på psykopatri allikevel?

Lenke til kommentar
Dumt du måtte forandre temaet da, men er det slik hos dere at dere kan fokusere på kun to av bøkene i selve oppgaven? Vi hadde det i hvertfall slik, så om ulver boken handler om pyskopati, kan du kanskje ha oppgaven fokusert på psykopatri allikevel?

Ja, men store psykiske problemer er vel i ganske nær sammenheng med psykopatri på et vis?

Det vet jeg egentlig ikke, men læreren gav inntrykk av at det var tre bøker som gjaldt, hvis man kan fokusere på to så er vel poenget med en tredje bok borte?

dexter-bøkene, mann

Er de av en norsk forfatter? Er de i sammenheng med serien "Dexter"?

Lenke til kommentar

Ja, men store psykiske problemer er vel i ganske nær sammenheng med psykopatri på et vis?

Det vet jeg egentlig ikke, men læreren gav inntrykk av at det var tre bøker som gjaldt, hvis man kan fokusere på to så er vel poenget med en tredje bok borte?

dexter-bøkene, mann

Er de av en norsk forfatter? Er de i sammenheng med serien "Dexter"?

. Nja... paykopatri er jo en bestemt psykisk lidelse, så både ja og nei. Men elling er veldig langt fra en psykopat, han har ingen psykopatiske tendenser.... Men det går om du forandrer problemstillingen til noe om hvordan oppveksten og miljø fører til psykologiske lidelser...?

Tror tanken med å bruke 2 bøker er at det blir vanskelig å forholde seg til 3 bøker når man skriver teksten (spesielt om man skriver teksten som tentamen), men man må ha 3 bøker til p begynne med for å ha utvalg eller noe, er ikke helt sikker, men jaja... du får nå snakke med læreren din i mra..

Dexter er ikke norsk forfatter nei, men ville vært et fint utgangspunkt... :(

Lenke til kommentar
. Nja... paykopatri er jo en bestemt psykisk lidelse, så både ja og nei. Men elling er veldig langt fra en psykopat, han har ingen psykopatiske tendenser.... Men det går om du forandrer problemstillingen til noe om hvordan oppveksten og miljø fører til psykologiske lidelser...?

Tror tanken med å bruke 2 bøker er at det blir vanskelig å forholde seg til 3 bøker når man skriver teksten (spesielt om man skriver teksten som tentamen), men man må ha 3 bøker til p begynne med for å ha utvalg eller noe, er ikke helt sikker, men jaja... du får nå snakke med læreren din i mra..

Dexter er ikke norsk forfatter nei, men ville vært et fint utgangspunkt... :(

Ahh ja.. selvfølgelig.

Oppvekst! Geniaaaalt!! Da kan jeg sammenligne oppvekst og de forskjellige psykologiske lidelsene de utvikler!

Det passer perfekt med Red Dragon og Elling hvertfall. Veit ikke med ""Den som frykter ulven" noen som har lest denne? Bladde litt raskt igjennom, og det virker som vi følger our man fra når han kommer ut av et asyl.

Er jeg heldig rekker jeg å stikke innom samme biblioteket før norsk timen, å spørre om de har noe som "minner" om Elling.

Endret av Wamic
Lenke til kommentar

Husk at dette er en litteratur oppgave! En bedre oppgave ville kanskje være "hvordan framstilles psykologiske lidelser i bøkene, og hvilke virkemidler bruker forfatteren for å framstille temaet?"

Jeg vet den blir kjedeligere, men det må nok til når du skal skrive en norskoppgave...

Lenke til kommentar

Elin Brodin slipper psykopatroman:

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/05/24/501611.html

(Det som står om Linn Skåber sikter til den rollen hun hadde som plagsom kvinne i en TV-serie, som mange mente var en perfekt gjengivelse av en narsissistisk psykopat.)

Dansen i Firenze av Fabio Sommer:

http://www.finnalle.no/dansen_i_firenze_av...7835994248.html

Disse to bøkene jeg har linket til her kan være gode å sammenligne, siden det ettersom jeg forstår er en kvinnelig og en mannlig psykopat.

Ble litt stolt nå når jeg klarte å finne noe :)

Lenke til kommentar
Husk at dette er en litteratur oppgave! En bedre oppgave ville kanskje være "hvordan framstilles psykologiske lidelser i bøkene, og hvilke virkemidler bruker forfatteren for å framstille temaet?"

Jeg vet den blir kjedeligere, men det må nok til når du skal skrive en norskoppgave...

Gah..

Mhm.. men jeg tror det blir fortsatt meget interessant.

Jeg tror det du sier der blir min endelige problemstilling. Takk for meget hjelpsom hjelp!

Elin Brodin slipper psykopatroman:

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/05/24/501611.html

(Det som står om Linn Skåber sikter til den rollen hun hadde som plagsom kvinne i en TV-serie, som mange mente var en perfekt gjengivelse av en narsissistisk psykopat.)

Dansen i Firenze av Fabio Sommer:

http://www.finnalle.no/dansen_i_firenze_av...7835994248.html

Disse to bøkene jeg har linket til her kan være gode å sammenligne, siden det ettersom jeg forstår er en kvinnelig og en mannlig psykopat.

Ble litt stolt nå når jeg klarte å finne noe :)

Takk for forslag! Kommer nok til å lese de, om ikke på særemne :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...