Gå til innhold

Bachelor på NTNU eller master i Oslo?

Nordmoen

Anbefalte innlegg

Dette er et litt sammensatt spørsmål så ikke svar før du har forstått spørsmålet ordentlig :)

Bakgrunn:

Det har seg sånn at jeg egentlig hadde sett meg ut en master ved NTNU og alt var rosenrødt, leiligheten var funnet(den har jeg forsåvidt fortsatt) og alle karakterene var i boks, trodde jeg. For selvsagt med min (u)flaks så blir jeg trukket opp i matte muntlig det eneste faget som kunne ødlegge alt for meg. Hvor jeg selvsagt driter meg ut og får for lav karakter, så nå har jeg under 4 i matte R2 som er kravet til datateknikk. Jeg har også spurt tidligere om det var lurt å flytte bort(bor like uten for Oslo nå) og da ble det nesten enstemmig "dra til NTNU", som selvsagt var smart da, når jeg faktisk kom rett inn...

Spørsmål:

Da blir spørsmålet: Skal jeg velge en Batchelor ved NTNU og satse på å komme rett inn på masteren eller burde jeg velge trygt å ta masteren ved UIO isteden?(Begge går selvsagt ut på det samme)

What to do?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg går bachelor på ntnu. Det er ikke det samme som datateknikk, du får ingen ingeniør-tittel, du har ikke matte1,2,3 (evt4) og fysikk. eneste matten er en litt vanskeligere enn 3mx (vet ikke hvordan r-matten er) og diskre matte.

om du vil ha mye data, og et studie der du kan velge masse valgfritt (selv tar jeg alle data-fag jeg får fatt i) og ikke liker matte (altså du hater matte, du må ikke like matte, alle kommer seg gjennom matte1,2,3 om de bare gjør en innsats) så ta bachelor på ntnu.

selv skjedde akkurat det samme, jeg kom opp i 3mx, hadde 5 i boka, fikk 3 på eksamen.. så jeg søkte informatikk ntnu, men fant ut etterpå at jeg kunne gått datateknikk fordi de ville sett på 3'ern og 5'ern sammenlagt (lol..)

men trivs godt her! mange fag på datateknikk du må ha, der jeg har valgt andre fag som jeg liker bedre (ikke gratisfag altså, går i systemutvikling og programmering)

edit: å komme inn på master er vanskelig etter bachelor, du må ha ca B i snitt, mange søker med mer studiepoeng enn hva bare bacheloren gir deg, og det søkes fra hele landet, og det er sånn 5-8 plasser per master-retning..

Endret av jossy
Lenke til kommentar

Du kan faktisk velge åpne emner realfag, melde deg opp til fagene som man har på datateknikk, for så å søke deg inn direkte på 2.året. Går du bakveien på denne måten tror jeg faktisk de kan se bort ifra kravet om 4 i matte, evt. har du mulighet til å ta opp denne.

Varierer litt fra linje til linje hvor vanskelig det er å fortsette med en master, men gjør man dette er man sidestilt med de som går rene siv.ing-løp når man er ferdig.

Liker du å ha litt frihet når det gjelder fagvalg så er bachelor på ntnu greit. Mye valgmuligheter. Selv endte jeg opp på BFY etter å ikke komme inn på datateknikk og i ettertid ser jeg at det egentlig var like greit.

Lenke til kommentar

Takker for svar Jann Ove.

Egentlig så gjør svaret ditt meg mer betenklig, siden jeg ikke aner hvordan situasjonen er om 3 år så synes jeg Bacheloren virker som et mer risiko prosjekt enn å bare velge masteren på UIO...

Får prøve å tenke over det raskt :p

Lenke til kommentar

Egentlig så bør du sette trivsel over alt annet. Et, to, tre år fra eller til utgjør ingenting i større perspektiv, det er bedre å angre på å ha tatt en kjangs istedet for å lure på om man valgte rett for all framtid.

Studiemiljøet i Trondheim er fint, man blir fort kjent med nye folk, og det er mye å finne på. Les forøvrig litt om samfundet, for min del utgjør det mye for at jeg trives i Trondheim.

Å flytte for seg selv er helt herlig, spesielt når man kommer litt unna vante omgivelser. Har du sikret deg en fin leilighet og vet at du kommer til å trives der så bør du ikke la denne kjangsen gå fra deg. Ikke la usikkerhet om framtiden avgjøre mye, DU styrer din egen framtid, og vil du så kommer du langt samme hvilken vei du velger.

Lenke til kommentar

Jeg gikk for trivsel, noe som jeg kanskje angrer litt hvis jeg ser slik på det: 5 år med terror, og så en kjempe nice jobb og god lønn.. VS.. 3 år med trivsel og så et evig kav fordi jeg ikke kom inn på master med en jobb jeg er utilfreds med og lavere lønn.

Jobben skal du ha lengre enn skolen.

Likevel er jeg fornøyd med å gå bachelor, jeg angrer ikke. Har tenkt å studere mer enn bare den bacheloren ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...