DJViking Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg koblet til min eksterne USB harddisk og den fikk tildelt enhetsfilen /sdb og hvor partisjonen ligger på /dev/sdb1. Harddisken dukket opp i Dolphin, men ville ikke monteres i filsystemet. Får følgende feilmelding fra Doplhin: mount: according to mtab, /dev/sdb1 is already mounted on / mount failed. Etter at jeg undersøke problemet fant jeg ut at min interne harddisk hvor linux er installert på er montert opp på /dev/sdb1. Det er ganske merkelig siden denne harddisken har fått tildelt enhetsfilen /dev/sda og partisjonen skulle vært /dev/sda1 og ikke /dev/sdb1. Fjerner jeg den eksterne USB harddisken er alt som ligger under /dev av harddisker /dev/sda(med sda1 og sda2). Noen som vet hvordan jeg kan løse dette? Skal ikke systemdisken være montert fra /dev/sda1? Hvordan kan den bli montert fra /dev/sdb1 når det ikke finnes noen /dev/sdb1? Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Post output av disse kommandoene etter at disken funnet: mount og cat /etc/mtab Lenke til kommentar
Varj Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 hadde samme problem selv på en spesifikk maskin og ubuntu 8.04 (om jeg ikke husker feil), kom aldri så langt som til å feilsøke/feilmelde det, og løste seg senere i en upgrade. i mitt tilfelle fikk usb-pen samme device link som intern harddisk, til tross for at sistnevnte allerede var montert, utrolig merkelig og jeg måtte trippelsjekke gjentatte ganger for å tro mine egne øyne. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Post output av disse kommandoene etter at disken funnet: mount og cat /etc/mtab sverrem@linux-u2jz:~> mount /dev/sdb1 on / type ext3 (rw,acl,user_xattr) /proc on /proc type proc (rw) sysfs on /sys type sysfs (rw) debugfs on /sys/kernel/debug type debugfs (rw) udev on /dev type tmpfs (rw) devpts on /dev/pts type devpts (rw,mode=0620,gid=5) fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw) securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw) /proc on /var/lib/ntp/proc type proc (ro) sverrem@linux-u2jz:~> cat /etc/mtab /dev/sdb1 / ext3 rw,acl,user_xattr 0 0 /proc /proc proc rw 0 0 sysfs /sys sysfs rw 0 0 debugfs /sys/kernel/debug debugfs rw 0 0 udev /dev tmpfs rw 0 0 devpts /dev/pts devpts rw,mode=0620,gid=5 0 0 fusectl /sys/fs/fuse/connections fusectl rw 0 0 securityfs /sys/kernel/security securityfs rw 0 0 /proc /var/lib/ntp/proc proc ro 0 0 sverrem@linux-u2jz:~> ll /dev/sd* brw-rw---- 1 root disk 8, 0 2009-06-15 20:15 /dev/sda brw-rw---- 1 root disk 8, 1 2009-06-15 20:15 /dev/sda1 brw-rw---- 1 root disk 8, 2 2009-06-15 20:15 /dev/sda2 brw-rw---- 1 root disk 8, 16 2009-06-15 22:54 /dev/sdb brw-rw---- 1 root disk 8, 17 2009-06-15 22:54 /dev/sdb1 Linux ligger på /dev/sda1 (som egentlig er montert som /dev/sdb1. Den eksterne harddisken har fått enhetsfilene /dev/sdb (som forsvinner når disken fjernes). hadde samme problem selv på en spesifikk maskin og ubuntu 8.04 (om jeg ikke husker feil), kom aldri så langt som til å feilsøke/feilmelde det, og løste seg senere i en upgrade. i mitt tilfelle fikk usb-pen samme device link som intern harddisk, til tross for at sistnevnte allerede var montert, utrolig merkelig og jeg måtte trippelsjekke gjentatte ganger for å tro mine egne øyne. I mitt tilfelle er den interne disken montert fra en annen device link enn det som er oppgitt for harddisken. Istedet for sda1 oppgir df at filsystem for disken er sdb1. Endret 15. juni 2009 av DJViking Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Hvordan kan jeg få rettet monteringen slik at harddisken /dev/sda1 blir montert med /dev/sda1 og ikke /dev/sdb1? Lenke til kommentar
HawP Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Bare litt nyskjerrig... hva var løsningen? Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 Bare litt nyskjerrig... hva var løsningen? Jeg redigerte filen /etc/fstab og byttet ut /dev/sdb1 til /dev/sda1 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Mye tryggere å bruke UUID. Da slipper du tull med sånt selv om devicenavnene skulle forandre seg aldri så mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå