Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sover 12 timer om natta og er fortsatt trøtt

Alompi

Anbefalte innlegg

Hei :)

Emnetittelen sier det meste.

Tviler på at det er normalt å sove så lenge, for så å være drit trøtt når man klarer å få seg opp fra senga.

Noen som vet hva dette kan skyldes?

Det er bare i helgen jeg sover så lenge...

I uka sover jeg 8-9 timer, men ender ofte opp med å duppe av ett par timer på sofaen etter skolen.

På forhånd takk!

EDIT: Er forresten 16 år :)

Endret av Alompi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sover alt for lenge. Våkner du opp og har ligget i senga i tolv timer er du dømt til å føle deg litt uggen nokon timer framover. Sånn er det i allefall med meg heile ferien. Som sagt; fast døgnrytme 7-9 timer, thats it. Mindre sukker gjer at du sover betre, et sunt, og alt det der. Sov godt!

Lenke til kommentar

Da sover du nok for lenge ja, som nevnt over her, er ikke sunt det heller. Så å få døgnrytmen i orden burde være til god hjelp. Du kan også passe på at det er ganske mørkt i rommet når du legger deg. At ingen lamper eller lys er på - er det lyst i rommet sover man som regel mye lettere, og søvnen blir ofte ikke like "bra" som den hadde blitt om du sov i et mørkt og godt rom.

Lenke til kommentar

Takker for svar! :D

Ja, døgnrytme skal visst være en fin ting, har jeg hørt.

Jeg får vel skaffe meg en snart.

X-effect:

Hmm, dødelige hjertesykdommer er ikke noe jeg har lyst til å pådra meg... Heldigvis sover jeg bare lenge 2 dager i uka. Men nå er det jo sommerferie, og da blir det fort lett å sove lenge.

Får tvinge meg til å gå i seng kl 12, for så å stå opp kl 7 hver dag over en periode. Kanskje det funker.

Lenke til kommentar

Om du føler du trenger å sove så lenge, så kan det være noe som feiler deg. Finnes utallige sykdommer som har tretthet som symptom. Prøv å sov 6-8 timer per natt og hold en fast døgnrytme, er du fortsatt trøtt? Føler du det blir verre av å sove så lite?

Kan være verdt en tur til fastlegen :)

Lenke til kommentar

Eller så har du forskøvet døgnrytme, eventuelt en mild versjon av insomnia eller en merkerdighet i en av -fysene i hjernen din. 12 timer med søvn er ikke for mye hvis man har en naturlig døgnrytme på 35 timer.

Har du insomnia sliter du med å få sove i det hele tatt, og lider av søvnløshet. Har du derimot en "mildere" versjon (heter vel egentlig ikke insomnia, men har selv fått diagnosen "mild insomnia") gjør at du ikke sovner lett, og ofte blir liggende oppe på nettene. Derfor det kan være vanskelig å få en jevn og god døgnrytme. Sover du da i tillegg til du selv våkner (uten kontroll på hvor lenge du sover i forhold til hvor mye søvn du trenger) vil du kanskje ha sovet to timer for "mye" i ett døgn, som gjør at du blir våken to timer lenger når du egentlig skal sove. Ikke akkurat svart på hvitt, men sånn ca.

I tillegg har du en -fys i hjernen (kommer ikke på navnet akkurat nå) som lager hormoner for å gjøre deg trøtt når hjernen mener det er på tide å legge seg, og lager dem ikke når du skal være våken. Denne opererer etter døgnrytme, hvor lenge siden sist du sov osv... men også etter lysforholdene. Noen (som meg) har en dysfunksjonell slik -fys, som gjør at når det er lyst så produseres disse hormonene, mens når det er mørkt produseres de ikke. Da blir det vanskelig å lage seg en god døgnrytme. Uheldigvis er ikke dette ett medisinsk fenomen, men derimot noe som alternative leger (heter det leger når de driver med alternativ medisin?) praktiserer. Fikk selv en effektiv behandling mot dette, sammen med naturlige sovepiller og kosttilskudd. Problemet med alternativ medisin er at det er vanskelig å dokumentere og ofte er humbug, men når jeg har hatt soveproblemer i 13 år så har jeg ett ganske stort spekter av tid jeg har prøvd ut ulike metoder for å sove på som sammenligning. Vann med frekvenser sammen med beroligende urter fikk meg til sengs på normale tider og la jeg meg klokken åtte eller ni fikk jeg tilstrekkelig søvn for å komme meg på skolen.

Så alt i alt burde du ta en tur til en alternativ lege, prøve ut alternativ medisin, ta en tur til fastlegen din, samt en tur til en søvnlege spesialisert på temaet. De forskjellige personene kartlegger og finner ut forskjellige problemstillinger knyttet til søvnen din, og gir behandlinger etter deres opdpagelser. Det du må gjøre er å ta en del av det med en klype salt, og sette sammen din egen behandling/handlingsplan. Selv fant jeg det mest effektiv i skolesammenheng å ta beroligende urter i konsentrert form klokken ni på kvelden, for å så sove. Fredag morgen var jeg alikevel utslitt og stuptrøtt når jeg stod opp, så når jeg la meg fredagskvelden gikk det i Vallergan for å holde meg sovende så lenge som mulig, samme med lørdagen (sov til langt ut på dagen) hvor så gå over til urter igjen søndag kveld frem til fredag.

Urtene kom fra alternativ medisin, forslag til soverytme kom fra fastlegen, og vallerganen kom fra søvnlegen.

Som MsGreen sier, sørg for at det er mørkt (med mindre hjernen din produserer disse hormonene ved mørke) og ingen forstyrrende lyder. Selv en stillegående pc på rommet ditt skaper en surring som kan gjøre at du ikke faller i dyp nok søvn.

Selv sover jeg best i ett halvmørkt rom som er totalt blottet for lyder.

Og om for mye søvn skader deg, så gjør jo også mangel på søvn det. Dagens a-samfunn er basert på at mennesker har 24 timer i sin naturlige døgnrytme, men har du mer enn dette vil du ikke få nok søvn hvis sover fra ti om kvelden til sju om morran. I løpet av de tretten årene jeg har gått på skole har jeg ikke fått nok søvn, og både fastlege og søvnlege har fastslått at kroppen min er som en motor uten olje, den har vært aktiv uten at den har fått restaurert nok. Ingenting man kan gjøre med det i ettertid, manglende søvn kan aldri tas igjen. I tillegg har det en psykisk effekt, hvor man går en hele dager og er morragretten. Bare deilig at skolen nå er ferdig, og jeg kan gå tilbake til å sove så mye som jeg trenger uten å bli tvunget opp til umenneskelige tider.

Lenke til kommentar

Orker ikke lese alt som står her, derfor er det mulig det jeg skriver er skrevet tidligere:

Det viktigste er fast døgnrytme (jeg så faktisk at dette var beskrevet tidligere, men dog..). Det jeg mener med det er at du legger deg Klokken X +/- 1-2 timer og våkner opp klokken Y +/- 1-2 timer. Sov ca 8 timer, maks 10 hvert døgn.

Grunnen til at folk er trøtte, er i flere tilfeller fordi man har skjev rytme; man går på jobb kl 7 om morgene, men i helga legger de seg flere timer senere, og står opp mange timer senere også. Dette blir helt feil for hjernen, da hjernen "vender seg til" hvor mange timer søvn den får. Hvis du igjennom feks ei ukes tid ca. legger deg klokken 12 og våkner klokken 10, skal du se at du er helt utvilt når du våkner klokken ti (av deg selv).

Et lurt tips er å følge dette også når det er skole/jobb. Står du opp 6 i hverdagene, ikke sov lenger enn til 8, maks ni i helgene. Da ungår du kraftig forskyvning. peace out.

EDIT: Jeg leste noe ang. hjerteting; man har funnet ut at risken for hjertesykdommer er minst om man sover ca. i timer hver dag. Sjansen for hjertesykdommer ble 50% (mener jeg å huske) høyere om man bare sov 6 timer hver dag. Det stod ikke noe om for mye soving så vidt jeg kan huske.... Men kan godt hende det er noe der også.

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...