Gå til innhold

Canon HFS 10 eller HF200?

Anbefalte innlegg

Hei,

nå er det mange år siden jeg sist kjøpte et videokamera - da jeg hovedsaklig har interesse for fotografering. Til tross for det har jeg i mange år drevet med videoredigering hvor jeg har fått lånt kameraer i øverste klasse, og derfor frister det svært med nytt HD kamera. I den forbindelse trenger jeg hjelp - da jeg er helt grønn på området.

Jeg har lyst til å gå for en flash basert type denne gang, da jeg er lei av å drasse på mini dv kasseter. Videre er HD et krav (720p-hd ready).

Jeg har sett på Canon HFS 10 som virker veldig spennende. God omtale og strålende bilde er ikke å forakte, og med denne tenkte jeg på en DM-100 mikrofon. Er noen som har erfaring med dette, eller har et alternativ?

Hvordan importerer man video fra et kamera som dette? Ser for meg en stor datafil lagret på det interne minnet man bare "drar" over? Hvordan blir dette med tanke på automatisk program som finner sceneklipp? Det blir for mye stress å klippe ut hver scene utav et 4 timers fil..

Jeg ser også for meg at HFS 10 har (logisk nok) bedre bildekvalitet. Med tanke på at jeg får HF200 til rundt 4500-5000 kr kontra HFS10 til ca 13 k må kvaliteten være mye mye bedre. Noen erfaringer på dette området? Er også svært keen på objektive Canon har valgt på HFS10.. men det som irriterer meg mest er mangel på søker..

Takk for hjelp..

Endret av Woods
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, har du ikke fått påpakning for dårlig beskrivelse av emne? ;)

Tenkte bare å informere om at HF S-10 er til salgs over Ebay i UK til ca 9.500 + frakt.

Selvsagt er sjansen til stede for at tollvesenet vil åpne sendingen. Da får du kjapt en del å betale der da.

Har selv kjøpt både DSLR og videocamera fra UK, og slapp unna med kun frakt begge gangene.

Da er der MYE å spare.

Er ellers enig i at dette videocameraet er interessant. Var faktisk ikke klar over at det mangler optisk søker. Det er en vesentlig mangel fordi lcd displayet suger batterikapasitet i mye større grad.

Er ellers uten erfaring om hvordan videofilen importeres i et redigeringsprogram. Kan ikke tenke meg annet enn at den legges inn "ferdig klippet". Alt annet ville jo være et steg tilbake til den analoge tidsalder.

Ville ellers vurdert Sonys HDR-CX12 som kan kjøpes til omtrent samme pris som HF S-10 i UK.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en HF-S100. Forskjellen på HF-S10 og HF200 er først og fremst bedre ytelse i lav belysning. Men andre vesentlige forskjeller er også at HF-S10 har bedre manuelle kontroller. Slik jeg forsto det mangler HF200 trinnløs hjul for manuell fokus.

Ellers er de lik på mange måter. Begge har pre-record som kontinuerlig tar opp 3 sekunder. Kjekt når man filmer barn. Siden HF200 har mindre sensor har den også mer zoom. HF200 har 15x kontra 10x på HF-S10. På en annen side har HF-S10 så høy oppløsning at den tillater såkalt advanced zoom som gir 1,7x tele. Det gir 17x zoom uten tap av bildekvalitet.

Hvis du går for HF-S10, så vil jeg foreslå at du kjøper HF-S100 i stedet. De er helt identiske, med unntak av at HF-S10 har innebygget 32 GB minne. På grunn av dette koster S10 ca. 2000 kr mer enn S100. Spar heller de pengene og kjøp S100. Kingston SD-kort på 16 GB koster bare 400 kr. Du kan fint ta med deg et par sånne eller en laptop.

En ting jeg irriterer meg over er at kameraet krever at strømmen er tilkoblet hvis jeg skal overføre filene via USB-kabelen som følger med. Og når jeg prøver å aksessere SD-kortet direkte, går det ikke. Minnekort-baserte kameraer lagrer hvert klipp som separate filer. Ulempen er at de ikke har datetime-stamp slik DV har. Jeg har fortsatt ikke funnet en god løsning for dette.

Både HF-S10 og HF200 bruker en mini-shoe. Andre mikrofoner som for eksempel Røde VideoMic er derfor for stor til å passe her. Du må enten bruke en upraktisk skinne eller bruke Canons svindyre DM-100.

Ingen videokameraer jeg vet om bruker optisk søker. De som har søker er elektroniske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...