Yawa Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 heisann, må bytte ut HDD'en min nå. Den har begynt å skrante. Og i den anledningen vil jeg også oppgradere litt her og der Det som er, er at jeg bruker PC'n til film redigering og bildebehandling (ADOBE og Pinnacle). Tenkte da, at det kunne være bra med en rask HDD til OS og software, eksempelvis WD Raptor 300GB 10000rpm. Vil en slik raptordisk være merkbart bedre til mitt bruk? Lagring og midlertidige filer under arbeid tenkte jeg å lagre på andre disker. 2stk 1TB 7200rpm i RAID. Hvilken RAID type må jeg bruke for å "speile" diskene? Slik at, hvis den ene går i stykker inneholder den andre disken eksakt det samme. Er det noe spesielle HW jeg trenger for å få til RAID? Har ett ASUS Commando hovedkort... Lenke til kommentar
Anv Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg tror ikke du vil merke forskjellen mellom en VelociRaptor og en moderne hdd til ditt bruk. VR er sterk på aksesstid men andre disker har like god båndbredde. CPU er som regel den største flaskehalsen i forbindelse med videoredigering/konvertering. Du trenger ikke hw kontroller for å kjøre raid. (ser at commando har ich8r som ikke er optimalt, vil fungere helt ok men kan ikke garantere ytelsen) En god raid kontroller koster fra ca 3000,- og oppover. Raid-1 gir speiling og er enkelt å sette opp på ICHnR. Avhengig av hvor store disker du trenger kan jeg anbefale WD Caviar Black 640GB eller 1TB, de har vist seg å være meget solide og har 5 års "garanti". Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 altså, hva vil ich8r? Og, hva er optimaløt? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 ich8r er onboard kontrolleren på hovedkortet. Optimalt vil være ich9r eller ich10r eller en hardware kontroller. (ytelsen på ICHnR kan variere fra produsent til produsent og også på de forskjellige hovedkort modellene) Det er jo bare å prøve, hvis ikke ytelsen er god nok kan du kjøpe deg en hardware kontroller i ettertid, eller et nyere hovedkort. Det kommer bare an på hvor mye penger du vil bruke. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 hvor merker jeg bra eller dårlig ytelse? Er det hastighet det kommer ann på, feil i form av ustabilitet? Hvordan merker jeg at ytelsen ikke er optimal? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Det blir ikke ustabilt, du ville ha merket det i form av litt dårlige hastighet. (men da må du ha noe å sammenligne det med) Det hele er jo subjektivt og hvis du synes hastigheten er god nok så er den det. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Okay, men det å kjøpe inn en raptor disk vil ikke gi noe særig utslag hevder du da? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg tror ikke du vil merke noen stor forskjell nei. Kjøp heller 2 stk moderne disker og fordel bruken på dem. f.eks 1 disk hvor du har originalene og 1 "produksjonsdisk" hvor du legger output fra f.eks videokonvertering. Det vil du tjene på. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 sant, takk for godt svar da... konge... Skal ha en bærbar PC også, tilberegnet små fikling innen bilderedigering... men starter en ny tråd på det. ikke rette plassen her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå