Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg krav på lønn når de ber meg levere oppsigelse?


sorna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm. Merkelige greier... Her har du nok blitt lurt av arbeidsgiver også. Det er minimum 1 mnd oppsigelsestid for arbeidsavtaler så vidt jeg vet. Utdraget rundt avsnittet "Avskjed" kan ikke gjelde i dette tilfellet da det i teorien er du som sagt opp og ikke arbeidsgiver som har gitt deg avskjed.

 

Om dette er en oppsigelsesgrunn i seg selv er jeg svært skeptisk til! Oppsigelsesvernnet her i Norge er meget sterkt.

 

Anbefaler deg å ta kontakt med advokat.

 

Er noe av dette avtalt skriftlig?

 

Lykke til!

 

Jeg vil anta at arbeidsgiver ga arbeidstaker et valg. Enten leverer du oppsigelse, vi later som dette aldri har hent, du får attest og hele pakka. Ellers ville arbeidstaker fått avskjed på dagen. Å pådra bedriften utgifter som ikke er i henhold til de instrukser/retningslinjer man er gitt, eller skal ha satt seg inn i etter arbeidsavtale etc er en særdeles grov feil. Nå kjenner jeg ikke til den bestemte saken, men ofte innebærer det at kunder får handle på faktura en grundig skjekk på forhånd. Det er gjerne slik at dette også bare kan innvilges av bestemte personer i bedriften. Den ansatte kan altså ha gått langt utover hva hun/han har autoritet til i bedriften.

 

Nå forsto jeg det slik at den ansatte var nesten glad til, og ikke ønsket seg tilbake til bedriften. Men at han/hun var opptatt å eventuelt få ut den lønn som er stående igjen i bedriften.

 

Men selvfølgelig dersom den ansatte ønsker jobben tilbake er jo første steg å ta konktakt med en advokat. For å få utbetalt 5-timer lønn derimot ville jeg vurdert om det var verdt bryet. Men for all del ta det opp med bedriften iallefall.

Han har jo allerede sagt at han gjorde som han har blitt opplært til. At arbeidsgiver legger all skyld på arbeidstaker blir jo helt feil. Arbeidstaker sjekket opp organisasjonsnummer som stemte i registeret han har fått beskjed om å bruke.

Lenke til kommentar
Han har jo allerede sagt at han gjorde som han har blitt opplært til. At arbeidsgiver legger all skyld på arbeidstaker blir jo helt feil. Arbeidstaker sjekket opp organisasjonsnummer som stemte i registeret han har fått beskjed om å bruke.

 

Dette blir litt flisespikkeri av meg, og er på ingen måte noe angrep på trådstarter, men det jeg har oppfattet som er blitt nevnt er.

 

Trådstarter har fått dårlig opplæring (etter sin mening). Jeg kan på ingen måte ut fra trådstarters poster tyde at trådstarter er opplært til å gjøre slik hun/han har gjort (for så store summer). Jeg kan heller ikke se at trådstarter opplyser at hun/han fra arbeidsgiver har fått klar beskjed om at ALLE som har gyldig organisasjonsnummer kan få faktura.

 

Slik saken presenteres virker det jo synd på trådstarter, som har fått alt for mangelfull opplæring. Løsningen fra arbeidsgiver virker også streng. Men en sak har alltid to sider. Personlig kan jeg ikke stå uhemmet på trådstarters side i om han/hun har opptrådt uaktsomt.

 

Men på den andre side er ikke dette slik jeg har forstått det en diskusjon om trådstarter har opptrådt uaktsomt, men om han/hun har krav på den lønnen som er utestående. Samt eventuell lønn for oppsigelsestid.

 

 

Men tilbake til saken, hvordan går det, har dere kommet frem til en løsning ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...