Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg krav på lønn når de ber meg levere oppsigelse?


sorna

Anbefalte innlegg

For et par uker siden ble jeg svindlet av profesjonelle svindlere på jobben min.. Dette ble ikke sjefene så begeistret for. Dagen etter fikk jeg en telefon om at jeg skulle komme å levere en oppsigelse så fort som mulig. (Jeg hadde tidligere gitt beskjed om at jeg kanskje skulle slutte, men hadde ikke gitt noen endelig beskjed om det til dem).

Så hva har jeg krav på? har jeg krav på lønnen min (hadde bare jobber 5 timer den måneden da) men det er mange som sir at jeg har krav på lønnen for de timene jeg var satt opp resten av måneden. Da de ba meg levere oppsigelse, sa de også at jeg ikke skulle ha noe oppsigelsetid.

 

Kan dere hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For et par uker siden ble jeg svindlet av profesjonelle svindlere på jobben min.. Dette ble ikke sjefene så begeistret for. Dagen etter fikk jeg en telefon om at jeg skulle komme å levere en oppsigelse så fort som mulig. (Jeg hadde tidligere gitt beskjed om at jeg kanskje skulle slutte, men hadde ikke gitt noen endelig beskjed om det til dem).

Så hva har jeg krav på? har jeg krav på lønnen min (hadde bare jobber 5 timer den måneden da) men det er mange som sir at jeg har krav på lønnen for de timene jeg var satt opp resten av måneden. Da de ba meg levere oppsigelse, sa de også at jeg ikke skulle ha noe oppsigelsetid.

 

Kan dere hjelpe meg med dette?

Er det på grunnlag av svindel-greia du blir sagt opp? Det høres ikke riktig ut spør du meg, men om du allikevel ønsker å slutte har det vel kanskje ikke noe å si.

 

Du vil nok uansett få mer hjelp i Juss-delen av forumet.

Lenke til kommentar

For et par uker siden ble jeg svindlet av profesjonelle svindlere på jobben min.. Dette ble ikke sjefene så begeistret for. Dagen etter fikk jeg en telefon om at jeg skulle komme å levere en oppsigelse så fort som mulig. (Jeg hadde tidligere gitt beskjed om at jeg kanskje skulle slutte, men hadde ikke gitt noen endelig beskjed om det til dem).

Så hva har jeg krav på? har jeg krav på lønnen min (hadde bare jobber 5 timer den måneden da) men det er mange som sir at jeg har krav på lønnen for de timene jeg var satt opp resten av måneden. Da de ba meg levere oppsigelse, sa de også at jeg ikke skulle ha noe oppsigelsetid.

 

Kan dere hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
For et par uker siden ble jeg svindlet av profesjonelle svindlere på jobben min.. Dette ble ikke sjefene så begeistret for. Dagen etter fikk jeg en telefon om at jeg skulle komme å levere en oppsigelse så fort som mulig. (Jeg hadde tidligere gitt beskjed om at jeg kanskje skulle slutte, men hadde ikke gitt noen endelig beskjed om det til dem).

Så hva har jeg krav på? har jeg krav på lønnen min (hadde bare jobber 5 timer den måneden da) men det er mange som sir at jeg har krav på lønnen for de timene jeg var satt opp resten av måneden. Da de ba meg levere oppsigelse, sa de også at jeg ikke skulle ha noe oppsigelsetid.

 

Kan dere hjelpe meg med dette?

Er det på grunnlag av svindel-greia du blir sagt opp? Det høres ikke riktig ut spør du meg, men om du allikevel ønsker å slutte har det vel kanskje ikke noe å si.

 

Du vil nok uansett få mer hjelp i Juss-delen av forumet.

 

Det var pågrunn av det ja. Ja, jeg er gla for at jeg er ferdig me dem. Men jeg lurer på om jeg har krav på lønn for resten av måneden.

Lenke til kommentar

Gir de deg sparken fordi du ble svindlet?

 

Med mindre det var tydelig at dette var svindel og at det var gode muligheter for å oppdage dette i forkant, så ser jeg ikke helt at de kan de legge dette på deg. Det var firmaet som ble svindlet, du var bare på feil plass til feil tid.

 

Og bare beskjed om at du skal legge inn en oppsigelse? Ting som tid til ettertanke, gjennomgang av rutiner, dialog om hva som gikk galt, diskusjon om skyldspørsmål osv ble ikke tatt hensyn til?

 

Dette hørtes litt tvilsomt ut, høres på meg ut som at de legger alt på deg for å finne en syndebukk raskest mulig. Men klart, hvis du ville slutte uansett så gjøre det kanskje ikke noe. Hva lønn angår, så har du vel rett på den lønnen fra den tiden som du har arbeidet. Men er veldig usikker på de timene du ikka har tatt enda.

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar
Gir de deg sparken fordi du ble svindlet?

 

Med mindre det var tydelig at dette var svindel og at det var gode muligheter for å oppdage dette i forkant, så ser jeg ikke helt at de kan de legge dette på deg. Det var firmaet som ble svindlet, du var bare på feil plass til feil tid.

 

Og bare beskjed om at du skal legge inn en oppsigelse? Ting som tid til ettertanke, gjennomgang av rutiner, dialog om hva som gikk galt, diskusjon om skyldspørsmål osv ble ikke tatt hensyn til?

 

Dette hørtes litt tvilsomt ut, høres på meg ut som at de legger alt på deg for å finne en syndebukk raskest mulig. Men klart, hvis du ville slutte uansett så gjøre det kanskje ikke noe. Hva lønn angår, så har du vel rett på den lønnen fra den tiden som du har arbeidet. Men er veldig usikker på de timene du ikka har tatt enda.

 

 

Ja, fikk sparken fordi jeg ble svindlet.

 

De ringte dagen etterpå å sa at de hadde kommet opp med det som var beste løsningen for alle, det var at de skulle ta på seg og betale summen, mens jeg skulle levere oppsigelse, så var vi ferdig, når jeg spurte om oppsigelsestid, sa de bare at jeg skulle gå på dagen.

 

Han ene sjefen hadde visst tatt denne svindel epsioden personlig, og hadde ikke fått sovet om natta. Men grunnen til det tror jeg er fordi de har altfor dårlig rutiner. De burde gitt meg bedre opplæring. De var skikkelig kald og umenneskelig på måten de snakket til meg på etter dette skjedde.

 

Jeg var nede å spurte om jeg fikk lønnen jeg har jobbet for, men fikk bare "vet ikke" som svar. Men jeg skal ha lønnen for de timene jeg jobber for, og ikke minst ferielønnen. Mener jeg på.

Lenke til kommentar

Oppsigelse kan ved grove feil gis uten oppsigelsesfrist ja. Akkurat i dette tilfelle er det nok snakk om det også. Du skal selvfølgelig ha lønn for de timer du har jobbet, men ikke for de du ikke har fått jobbet.

 

Det som dog kommer inn er alskens tariffavtaler og liknende som kan gi spesielle fordeler. Dersom du er organisert kan du høre med organisasjonens jurister. Dette er somregel gratis for medlemmer.

 

Det du har fått er vel såkalt avskjed etter loven:

 

Arbeidsmiljøloven

§ 15-14. Avskjed

 

(1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen.

 

(2) Ved avskjed gjelder bestemmelsene i §§ 15-1 og 15-4 tilsvarende.

 

(3) Dersom avskjeden er urettmessig, skal retten kjenne den ugyldig etter påstand fra arbeidstaker. I særlige tilfeller kan retten likevel, etter påstand fra arbeidsgiver, bestemme at arbeidsforholdet skal opphøre dersom den etter avveining av partenes interesser finner at det vil være åpenbart urimelig at arbeidsforholdet fortsetter. Retten kan også bestemme at arbeidsforholdet skal opphøre når den finner at vilkårene for saklig oppsigelse er til stede.

 

(4) Arbeidstaker kan kreve erstatning dersom avskjeden er urettmessig. Erstatningen fastsettes i samsvar med § 15-12 andre ledd.

 

 

Note: Jeg er ikke juss-utdannet, ta derfor ikke svaret mitt som endelig. Snart vil det nok komme flere postere som kan hjelpe deg bedre og mer utfyllende enn meg.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Merkelig at du fikk sparken for det da? Gjorde du en grov feil?

 

Det som skjedde da det var at det kom inn en person som skulle handle, han spurte om vi sendte faktura, og det gjør vi. Han plukket seg ut noen varer som han skulle ha. Ga meg organisasjonsnummer til bedriften. Jeg sjekket det opp med proff.no, og det stemte. Jeg har sendt mange faktura til andre bedrifter før, og det har aldri vært noe problem.

 

Det viste seg at dette var profesjonelle svindlere, politiet har kjennskap til dem, og de drar overalt i Norge og svindler. Men sjefene mente at jeg burde skjønne dette for det var en soppas høy sum og unngått at det skjedde.

Jeg har fått veldig dårlig opplæring.

Endret av sorna
Lenke til kommentar

Dette må da være feil.. Er ikek noe gøy å ha noe sånt på CV.. Tatt det opp med LO o.l?

 

Skal sies at jeg ble svindlet når jeg jobbet i spaceworld.. Var bare en telefon til et par tusen, men sjefen ble da ikek sur på meg.. Var ikke min feil..

Endret av Crimar
Lenke til kommentar
Dette må da være feil.. Er ikek noe gøy å ha noe sånt på CV.. Tatt det opp med LO o.l?

 

Skal sies at jeg ble svindlet når jeg jobbet i spaceworld.. Var bare en telefon til et par tusen, men sjefen ble da ikek sur på meg.. Var ikke min feil..

 

 

Jeg slepper å få det på CV'n min, siden de sa at jeg skulle levere oppsigelse. Så da blir jo det som om at jeg selv sa opp. Jeg har også fått attest fra de.

Men jeg synes absolutt de kunne håndtert dette på en bedre måte. De var så kald og umenneskelig. Og spurte "hva tenkte jeg på" osv og var veldig frekk.

 

Jeg har ikke tatt det opp, har bare snakket litt rundt med venner og bekjente.

 

De har lønning i dag, og jeg har ikke fått noe lønn.

Lenke til kommentar
Høres merkelig ut, men ville ikke ha fortsatt på en jobb der de behandler ansatte slik anyways.. Du har rett på lønn de timene du har jobbet.. Det er jeg sikker på..

 

 

Er glad jeg er ferdig me dem! Ja, det er jeg også ganske så sikker på. Får snakke med de i løpet av uka, om det ikke kommer inn noe senere.

Lenke til kommentar

Hmm. Merkelige greier... Her har du nok blitt lurt av arbeidsgiver også. Det er minimum 1 mnd oppsigelsestid for arbeidsavtaler så vidt jeg vet. Utdraget rundt avsnittet "Avskjed" kan ikke gjelde i dette tilfellet da det i teorien er du som sagt opp og ikke arbeidsgiver som har gitt deg avskjed.

 

Om dette er en oppsigelsesgrunn i seg selv er jeg svært skeptisk til! Oppsigelsesvernnet her i Norge er meget sterkt.

 

Anbefaler deg å ta kontakt med advokat.

 

Er noe av dette avtalt skriftlig?

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hmm. Merkelige greier... Her har du nok blitt lurt av arbeidsgiver også. Det er minimum 1 mnd oppsigelsestid for arbeidsavtaler så vidt jeg vet. Utdraget rundt avsnittet "Avskjed" kan ikke gjelde i dette tilfellet da det i teorien er du som sagt opp og ikke arbeidsgiver som har gitt deg avskjed.

 

Om dette er en oppsigelsesgrunn i seg selv er jeg svært skeptisk til! Oppsigelsesvernnet her i Norge er meget sterkt.

 

Anbefaler deg å ta kontakt med advokat.

 

Er noe av dette avtalt skriftlig?

 

Lykke til!

 

Jeg vil anta at arbeidsgiver ga arbeidstaker et valg. Enten leverer du oppsigelse, vi later som dette aldri har hent, du får attest og hele pakka. Ellers ville arbeidstaker fått avskjed på dagen. Å pådra bedriften utgifter som ikke er i henhold til de instrukser/retningslinjer man er gitt, eller skal ha satt seg inn i etter arbeidsavtale etc er en særdeles grov feil. Nå kjenner jeg ikke til den bestemte saken, men ofte innebærer det at kunder får handle på faktura en grundig skjekk på forhånd. Det er gjerne slik at dette også bare kan innvilges av bestemte personer i bedriften. Den ansatte kan altså ha gått langt utover hva hun/han har autoritet til i bedriften.

 

Nå forsto jeg det slik at den ansatte var nesten glad til, og ikke ønsket seg tilbake til bedriften. Men at han/hun var opptatt å eventuelt få ut den lønn som er stående igjen i bedriften.

 

Men selvfølgelig dersom den ansatte ønsker jobben tilbake er jo første steg å ta konktakt med en advokat. For å få utbetalt 5-timer lønn derimot ville jeg vurdert om det var verdt bryet. Men for all del ta det opp med bedriften iallefall.

Lenke til kommentar

Dersom gjeldende retningslinjer er fulgt kan det ikke være snakk om hverken oppsigelse eller avskjed.

 

Dersom du blir bedt om å levere oppsigelse skal du ha en måneds oppsigelsesfrist (med mindre du er i prøvetid, da er det 14 dager). I løpet av oppsigelsesfristen skal arbeidsforholdet fortsette som vanlig, dvs at lønnsplikt og arbeidsplikt består.

Lenke til kommentar
Dersom gjeldende retningslinjer er fulgt kan det ikke være snakk om hverken oppsigelse eller avskjed.

 

Dersom du blir bedt om å levere oppsigelse skal du ha en måneds oppsigelsesfrist (med mindre du er i prøvetid, da er det 14 dager). I løpet av oppsigelsesfristen skal arbeidsforholdet fortsette som vanlig, dvs at lønnsplikt og arbeidsplikt består.

Oppsigelsestiden løper vel også fra den første i måneden etter at du leverte oppsigelse. Eller er det bare jeg som har blitt alt for vant til svenske forhold? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...