Gå til innhold

noen som vet hvor nytt passet må være for å komme inn i usa?

Anbefalte innlegg

heisann! reiser til usa 27. juli og hjem igjen 15. august.

Har et pass fra juni 2005 som ser slik ut: http://www.media.allerinternett.no/php/obj...frame=0&ee= (ikke meg på bildet)

Jeg spurte på politistasjonen om det var nytt nok, men de visste ikke.. eneste de kunne si var at resepsjonsdama på stasjonen hadde vært i usa med en fyr i mars i år som hadde samme passet som fikk slippe inn..

greia er at dama mi spurte i stavanger om hennes pass(1 versjon eldre enn mitt) var ok. De sa da at hennes og neste versjon(min) var for gammel. Har også en kompis som reiste til usa og feiret nyttår der. Han har samme passet som meg.

Det er så mange motsetninger og jeg håper bare noen her inne har peiling på hva som faktisk stemmer. Vil ikke risikere å ikke komme meg fram.. :S

mvh fortvilet reiselysten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bildet du linker til er skrevet på data og ergo er det bra nok. Det er de gamle som er skrevet for hånd som ikke er lovlige. Jeg har selv et slik pass og har akkurat fått visum til usa stemplet inn i passet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Pleier å si at så lenge det er maskinlesbart SKAL det holde. Det er desverre endel rykter svirrende rundt om at folk ikke har fått komme inn med de to eldre generasjonene maskinlesbare pass(noe jeg egentlig betviler). Dette skaper forvirring.

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har et visumet uten utløpsdato (livstids) som ble stemplet inn i passet midt på 80-talllet, da jeg skulle over første gang, og det var visumplikt. Ved neste fornyelse fikk jeg beskjed på politistasjonen om at jeg måtte ta med både et gyldig pass, og det utgåtte passet med visum ved neste besøk. Jeg fikk tilbake det utgåtte passet, med hull i alle sider unntatt den med USA-visum. Har ikke vært der på noen år nå, men de siste gangene gikk dette fint.

Jeg har pass som ikke er maskinlesbart. Må jeg ha nytt maskinlesbart pass likevel for å kunne reise til USA, eller er visumet fortsatt gyldig, sammen med pass som ikke er maskinlesbart.

Lenke til kommentar

Ambasaden:

Norwegians traveling to the U.S. without a visa under the Visa Waiver Program are required to have a machine-readable passport.

Så spørs det om ditt visum kan brukes i stedet for det maskinlesbare passet. Skulle ikke forundre meg, men du må vel også ha et pass som er gyldig et halvt år lenger enn hjemreis og det håndskrevne nermer weg vel etterhvert holdbarhetsdatoen.

Om du ikke vil ha nytt pass er nok en mail til ambasaden (den amerikanske) den rette måten å finne ut av dette.

Sam

Lenke til kommentar
Jeg har et visumet uten utløpsdato (livstids) som ble stemplet inn i passet midt på 80-talllet, da jeg skulle over første gang, og det var visumplikt. Ved neste fornyelse fikk jeg beskjed på politistasjonen om at jeg måtte ta med både et gyldig pass, og det utgåtte passet med visum ved neste besøk. Jeg fikk tilbake det utgåtte passet, med hull i alle sider unntatt den med USA-visum. Har ikke vært der på noen år nå, men de siste gangene gikk dette fint.

Jeg har pass som ikke er maskinlesbart. Må jeg ha nytt maskinlesbart pass likevel for å kunne reise til USA, eller er visumet fortsatt gyldig, sammen med pass som ikke er maskinlesbart.

Disse visumene er trukket tilbake!

EDIT: Dermed må du enten ha nytt pass eller nytt visum!

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar

Jeg var i USA i fjor og da gikk det helt fint med mitt pass fra 2003. Så med mindre det er kommet noen nye regler så funker det helt fint så lenge det er maskinlesbart.

God tur!

- Myth -

Endret av Mythica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...