Gå til innhold

Ukulele tabs - Vanskelige å finne?

Gahl

Anbefalte innlegg

Hei! Har nettop pakket opp min splitter nye ukulele. Rent impulskjøp, tenkte at det er et morsomt instrument som lager mye god stemning nå om sommeren :) + at det er kjempelett å ta med seg rundt omkring :)

Har spilt gitar i flerfoldige år, og det er ikke noe problem å finne tabs til de sangene eg vil lære meg på gitaren, men når eg startet å lete etter ukulele tabs, så var det MYE vanskeligere å finne.

Er det noen av dere som sliter med samme problemet, evt noen som vet om et bra sted å finne ukulele tabs?

Spesielt ønsker eg å lære meg sangen "Scared of Heights" av Espen Lind.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har spilt gitar i "flerfoldige år" som du sier, virker det ekstremt rart at du fortsatt er avhengig av tabs. Det er en uvane du bør kvitte deg med. Du lærer absolutt ingenting av å benytte deg av tabs. Istedenfor å bruke tid på tabs bør du utvide din musikalske forståelse. Dersom du har forståelse for akkordoppbygning osv, er det ikke noe poeng i å bruke tabs. Bruk gehør eller internett til å finne akkordene på sangene du vil spille, og prøv deg frem med det som utgangspunkt. Det går nesten like fort som å bruke tabs, men du lærer så uendelig mye mer.

Lykke til

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar
Omtrent 90% av alle tablaturer er uansett helt feil.

Begrunn, er du snill.

However, bruk tabs for hva det er verdt! Hvorfor skal effektivitet være noe negativt? Er man i stand til å lese og bruke tabs er man sannsynligvis også i stand til å avsløre evt feil.

Jokkulf sier: "Det er en uvane du bør kvitte deg med. Du lærer absolutt ingenting av å benytte deg av tabs."

Tøv! Jeg har spilt i over 25 år, og lærer fortsatt nye ting ved hjelp av tabs. Enkelt, lett tilgjengelig og tidsbesparende.

Lenke til kommentar

Snakker av egen erfaring, når jeg for en gangs skyld skal være litt lat og lete opp noen tablaturer så ender de nesten bestandig opp med å være unøyaktige og flere i helt feil toneart eller så ender man opp med å stemme om hele gitaren selv om det er tydelig når man ser på den gitaristen som har komponert sangen at han aldeles ikke spiller den på denne måten.

Sorterer tablaturene etter ranking og selv de med 5 stjerner er helt feil. For min del ender 9 av 10 tablaturer i totalt bomtur så da er det enklere å bare lære seg sangen etter øret eller å se etter den originale gitaristen som spiller på dvd.

Lenke til kommentar

Hei! Gratulerer med ukulele! Bra impulskjøp!

Ikke hør på det negative folk sier om tabs!

Her har du en oversikt over grep, bare bruk de, og let etter vanlig (gitar-)besifring osv til sanger, det er mye lettere.

Google that shit! En veldig fin sang å venne seg til ukulele! Du kommer til å bli gal av den etterhvert... Lykke til!

Endret av Freddemor
Lenke til kommentar
Snakker av egen erfaring, når jeg for en gangs skyld skal være litt lat og lete opp noen tablaturer så ender de nesten bestandig opp med å være unøyaktige og flere i helt feil toneart eller så ender man opp med å stemme om hele gitaren selv om det er tydelig når man ser på den gitaristen som har komponert sangen at han aldeles ikke spiller den på denne måten.

Sorterer tablaturene etter ranking og selv de med 5 stjerner er helt feil. For min del ender 9 av 10 tablaturer i totalt bomtur så da er det enklere å bare lære seg sangen etter øret eller å se etter den originale gitaristen som spiller på dvd.

Det var da utrolig hvor uheldig du skulle være da. Tabs har vært en del av mitt utøvende gitaristliv i mange, mange år, og en uvurderlig kilde til kjapp innøving av låter jeg ikke umiddelbart har hatt i min platesamling.

Lenke til kommentar

Nei hadde jo foretrukket å brukt tabs men når kvaliteten blir deretter er det raskeste for min del å bare sette på en cd med den sangen jeg vil lære og spille etter den.

Kjøpte tilogmed en tablatur bok for Iron Maiden sanger og regnet med at kvalitet var vertfall noe høyere da dette trossalt var et betalt produkt men også her var det faktisk flere sanger som var så langt ifra sannheten som det i det hele tatt er mulig å komme.

Lenke til kommentar
Omtrent 90% av alle tablaturer er uansett helt feil.

Begrunn, er du snill.

However, bruk tabs for hva det er verdt! Hvorfor skal effektivitet være noe negativt? Er man i stand til å lese og bruke tabs er man sannsynligvis også i stand til å avsløre evt feil.

Jokkulf sier: "Det er en uvane du bør kvitte deg med. Du lærer absolutt ingenting av å benytte deg av tabs."

Tøv! Jeg har spilt i over 25 år, og lærer fortsatt nye ting ved hjelp av tabs. Enkelt, lett tilgjengelig og tidsbesparende.

Tøv og tøv. Jeg er gjerne interresert i å høre hvordan tabs har gjort deg til en bedre gitarist. Man lærer kanskje å spille fortere osv, men dersom det er det man vil finnes det mange bedre øvelser for det. Altså tabs er en ganske liten effektiv læringsmetode. Jeg benytter også selv tabs dersom jeg har dårlig tid på å øve inn en sang, men da ser jeg over tabsen kjappt (bruker kanskje 1 til 2 min på å se over, for så å sette på sangen og improvosere) Da får jeg til og med min egen måte å gjøre ting på og måten jeg spiller på vil bli mye mer personlig.

"Du lærer absolutt ingenting av å benytte deg av tabs" var vell kanskje et litt drøyt utsagn fra min side, men læringsutbytte er minimalt. Du quota også bare et sitat fra innlegget mitt og tok det ut av mening. Jeg mener at det å være avhengig av tabs er en stor uvane, ikke benytte dem en gang i blant. Jeg synes i hvert fall at det ble for dumt å spørre om ukulele tabs når man kan finne akkordene med noen få tastetrykk. Dersom du finner gitartabs, akkorder eller hva det måtte være på nettet, er det lett å overføre dette til ukulele dersom du kan grunnleggende teori. Dersom du ikke klarer dette har du mye å lære.

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar
Tøv og tøv. Jeg er gjerne interresert i å høre hvordan tabs har gjort deg til en bedre gitarist.

Jeg mener at det å være avhengig av tabs er en stor uvane, ikke benytte dem en gang i blant.

Jeg hevder at å bruke tabs er en aldeles utmerket og kjapp måte å lære riff, figurer, syke korder etc på.

Blir man en bedre gitarist av å lære nye ting? Ja.

Lærer jeg stadig nye ting etter 30 år som gitarist hvorav minst 20 av dem har vært mer eller mindre "profesjonelle"? Ja.

Det er forøvrig ingen som har sagt at man er "avhengige" av tabs. Det får stå for din regning.

La meg tippe: Du går på en eller annen musikklinje. I tilfelle jeg tipper rett ber jeg deg huske at det finnes gitarister i alle varianter, og man skal være litt forsiktig med å proklamere sannheter ut fra eget ståsted all den tid dette forumet blir lest av folk i alle faser av læringskurven. Noen av oss befinner seg faktisk langt utenfor den tradisjonelle læringskurven, men kan allikevel spille fletta av mange.

Beklager off-topic, men jeg får av og til behov for å gå opp på såpeboksen.

Lenke til kommentar
Det er forøvrig ingen som har sagt at man er "avhengige" av tabs. Det får stå for din regning.

Jeg vil si at man er ganske avhengig av tabs, dersom man spør etter tabs til ukulele på et forum når det finnes besifring på så og si alle sanger.

Jeg kjenner flere som kun har lest tabs i hele sin musikk-karriere. På et visst punkt stopper det opp for dem, og dem kommer ikke videre. De klarer uten tvil å imponere vanlige folk med raske soloer og riff, men å spille i band med dem er ikke akkurat en drøm. Dersom man skal bli en god gitarist nytter det ikke å kun forholde seg til tabs. Men dette blir Off Topic, så tror vi får ende diskusjonen her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...