Vermeulen Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hei, Da jeg skulle starte PCen igår, ville den ikke starte og booter i loop. Det kommer blåskjerm (rekker ikke se hva som står der) rett etter Windows XP loading-screen, for deretter å restarte igjen og igjen. Har forsøkt sikkerhetsmodus og får også her samme problem. Hvilke muligheter har jeg? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Deaktiver automatisk omstart via oppstartsmenyen og les av feilkoden i blåskjermen. Lenke til kommentar
Vermeulen Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg kommer altså ikke inn annet enn i BIOS. Hvordan gjøres dette evt. ? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Trykk F8 i oppstarten før Windows loading screenen. Lenke til kommentar
Vermeulen Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Fikk følgende blåskjerm: Lenke til kommentar
Vermeulen Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Tenkte nå å følge dette oppsettet: http://support.microsoft.com/kb/297185/no Men jeg vet ikke om følgende forhold er tilstede: " * Datamaskinen din bruker harddiskkontrolleren Ultra Direct Memory Access (UDMA), og følgende betingelser er oppfylt: o Du bruker en standard 40-tråders kabel til å opprette en tilkobling til UDMA-stasjonen, i stedet for påkrevd 80-tråders 40-pinners kabel. o BIOS-innstillingene er konfigurert til å tvinge de raskere UDMA-modusene. * Filsystemet er skadet og kan ikke monteres." Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Feilmelding er UNMOUNTABLE BOOT VOLUME. Dette betyr at Mountingen av boot volumet har feilet. Start windows fra cd og kjør gjenopperettingskonsollet slik at du kan kjøre chkdsk derifra for å garantere at filsystemet er i orden. Men mindre du har gjort endringer i harddisk eller hardware oppsett i det siste er det lite trolig at de øvrige grunnene har skylden. Det vanligste er som regel at filsystemet er skadet. Endret 15. juni 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
Vermeulen Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Ja jeg vil nok også tro at det er filsystemet som er skadet, for jeg har ikke gjort noen endringer i hardisk eller hardware oppsett på lang tid. "Du kan kjøre Chkdsk /r ved ledeteksten for å korrigere skaden på filsystemet, men dette kan også føre til tap av data." står det i artikkelen som videre informasjon. Kan jeg altså risikere tap av data på harddisken? Endret 15. juni 2009 av Vermeulen Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg regner med at filsystemet på disken er NTFS? NTFS er et solid filsystem som har flere mekanismer for å garantere at både integritetet til filsystemet og data lagret forblir intakte. Det avhenger litt av formen på harddisken - om harddisken begynner å svikte er det mulig at å kjøre chkdsk vil føre til at problemet blir værre. Dette er dog nok så uvanlig og som regel går det bra å kjøre chkdsk - det er ingen prosesser man kan garantere at de skal fungere 100% på en datamaskin men det å kjøre chkdsk er uansett det jeg ville ha gjort først og fremst i denne situasjonen. Lenke til kommentar
Vermeulen Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Kjører NTFS ja. Prøver en chkdsk og gir deg tilbakemelding på hvordan det gikk. Takk for hjelpen så langt. Lenke til kommentar
Vermeulen Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Etter å ha tastet inn "chkdsk /r" i gjennopprettingskonsoll: "Volumet ser ut til å inneholde en eller flere uoverkommelige problemer." Hva nå? Bruke kommandoen "fixboot" ? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Fixboot er designet for å fikse problemer i bootsektoren og om problemet var i bootsektoren ville du ha fått en annen feilmelding. Mitt beste råd videre blir å prøve et mere avansert diskreparerings verktøy. Personlig har jeg hatt stort hell med "Hdd regenerator" som kan fikse enkelte problem CHKDSK ikke er i stand til. Dette programmet kan da dog ta flere dager å kjøre igjennom. Endret 15. juni 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
Vermeulen Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Nå står det som anbefaling av Microsoft å kjøre, fixboot ved feilmeldingen "STOP 0x000000ED UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME" De sier: "Hvis denne prosedyren ikke fungerer, kan du gjenta den og deretter bruke kommandoen fixboot i trinn 5 i stedet for kommandoen chkdsk /r." Jeg har altså ikke peiling her. Kan det skade å prøve fixboot, før jeg prøver HDD regenerator? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Nei kan da ikke skade men om ikke chkdsk klarer å lese fra disken kan jeg ikke sjønne at problemet er kun relatert til bootsektoren. Men prøv bare FIXBOOT først før du gjør noe annet. Lenke til kommentar
Vermeulen Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Det fungerte visst ikke: "FIXBOOT finner ikke systemstasjon, eller den angitte stasjonen er ikke gyldig." Får prøve HDD regenerator, men føler jeg begir meg ut på bærtur her :S Hvilke muligheter har jeg for tilgang på data som ligger på disken for å tatt backup? Endret 15. juni 2009 av Vermeulen Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Det er vanskelig å si, du kan prøve å bruke feks NTFS DOS professional til å se om du klarer å hente noen filer fra disken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå