Ogrheimen Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hei Jeg har nå gått 2 år på videregående og skal til å bevege meg ut i arbeidslivet, som tømrerlærling. Det skal vel gå greit, og om 2 år står jeg der forhåpentligvis med et svennebrev i hånden. Men det er nå problemet kommer. Jeg har bestemt meg for å videreutdanne meg til bygningsingeniør, men er litt usikker på hvilken vei som er best egnet for meg, og mine planer. Alternativene er vel enten Y-veien, forkurs etterfulgt av 3-årig bachelor, eller å gå teknisk fagskole og deretter starte direkte på 2. året ingeniør. Y-veien er retningeng som tar kortest tid, men hvordan blir jeg sett på i jobbsøknader, sammenlignet med at jeg hadde valgt en av de to andre alternativene? Jeg har også veldig lyst til å ta ett eller flere år av utdannelsen i usa. Hvilke muligheter har jeg til det? Lenke til kommentar
ashore Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 For info om utelandsopphold bør du se på ansa.no. Den enkleste måten å få utveksling på er gjennom skolens eventuelle utvekslingsavtaler. Da slipper du bl.a. mye papirarbeid. Dette finner du mer informasjon på aktuelle univeristeter/høyskoler i Norge. En slik utveksling er ofte på 1 eller 2 semestre. Hvor vanlig og hvilke muligheter det finnes innen byggstudier, vet jeg ikke, men noe er det sikkert! Lenke til kommentar
TheDale Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Y-Veien er 2årig utdannelse. Du får da tittelen høyskolekandidat (hvis ikke jeg tar helt feil). Du kan etter noen år som ing. søke om Bachelor tittelen (som jeg har hørt de fleste får). Du nevner forkurs, men dette er kun for du med generell studiekompetanse. Har du svennebrevet pluss ing. utdannelsen har jeg hørt du er veldig atteraktiv siden du også har praktisk erfaring. Hadde jeg kunne valgt igjen hadde jeg skaffet meg svennebrevet etterfulgt av en ing. utdannelse. Bare husk at ingenøryrket består av MYE matte. Lykke til videre Endret 16. juni 2009 av TheDale Lenke til kommentar
"Chris" Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Hei! E holder på å gå fagskolen nå etter læretiden, og har tenkt å gå to år til på universitetet for å få bachelor. Tror ikke du kan bygge på med to år på høyskole/universitet og få bachelor på alle skoler. Virker som det må være et samarbeid mellom fagskolen og universitetet for at det skal være sånn. Men uansett: Y-veien er tre år uten fagskolen på forhånd. Vurderte å gå den veien, men ville heller ta fagskolen først for å få en litt mykere start. En annen fordel er jo også at man faktisk er ferdig med en utdannelse etter to år, i tilfelle du er lei da og heller vil jobbe/vente noen år før universitetet:) Du finner jo også ut om du virkelig interesserer deg så veldig for matte og fysikk på de to åra på fagskolen. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Y-Veien er 2årig utdannelse. Du får da tittelen høyskolekandidat (hvis ikke jeg tar helt feil). Du kan etter noen år som ing. søke om Bachelor tittelen (som jeg har hørt de fleste får). Du nevner forkurs, men dette er kun for du med generell studiekompetanse. Har du svennebrevet pluss ing. utdannelsen har jeg hørt du er veldig atteraktiv siden du også har praktisk erfaring. Hadde jeg kunne valgt igjen hadde jeg skaffet meg svennebrevet etterfulgt av en ing. utdannelse. Bare husk at ingenøryrket består av MYE matte. Lykke til videre Y-veien er ikke toårig. Vanligvis er den treårig, da man starter rett på første år med ingeniør, men med annen matte og noen andre allmennfag. Du får da tittelen ingeniør. Forkurs er for alle som har gått minst to år på VGS, og jeg mistenker at unntak blir gjort for folk med enda tynnere bakgrunn. Så vidt jeg vet, er det kun Høgskolen i Telemark som tilbyr Y-veien for byggingeniør for folk med tømrerbakgrunn. Hva som er "best" av forkurs og Y-veien, tør jeg ikke å uttale meg om. Jeg har i alle fall god erfaring med forkurs, men det tar nå ett år ekstra. Det skulle vel tilsi at det innebærer ekstra mye jobbing på Y-veien. Daniel Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Så vidt jeg forstår så trenger man forkurs så lenge man ikke har relevant svennebrev (kun Y veien) eller spesiell studiekompentanse med fordypning i matte og fysikk hvis man skal gå rett på ingeniørskole. Skal så vidt jeg forstår ikke være noen forskjell på folk som har gått alle tre veiene etter endt utdannelse. Lenke til kommentar
TheDale Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Forkurs er som sagt kun for de med generell studiekompetanse som ikke har matematikk og fysikk kravet som ingenørlinjene krever ved opptak. Ved svenneprev går man Y-veien (yrkes veien) Etter endt utdanning skal det ikke være noen forskjeller på om man har valgt Y-vei, forkurs eller GSK med matte og fysikk. Forkurset gir tilsvarende matematikk- og fysikk-opplæring som man har fått ved VGS for å kvalifisere for ing. opptak. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Hva er problemet ditt, TheDale? Daniel Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Hva er problemet ditt, TheDale? Daniel Ja, lurer på det samme selv. Men han kan ha rett også, fordi; Den ene typen forkurs: For folk UTEN studiekompetanse. Dette kvalifiserer til opptak til ingeniørutdanning. Den andre typen: For folk MED studiekompetanse, men ikke tilfredstiller kravet med matte/fysikk. Lenke til kommentar
TheDale Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Hva er problemet ditt, TheDale? Daniel Ja, lurer på det samme selv. Men han kan ha rett også, fordi; Den ene typen forkurs: For folk UTEN studiekompetanse. Dette kvalifiserer til opptak til ingeniørutdanning. Den andre typen: For folk MED studiekompetanse, men ikke tilfredstiller kravet med matte/fysikk. Problem? Bare informerer om det jeg vet Den ene typen forkurs: For folk UTEN studiekompetanse. Dette kvalifiserer til opptak til ingeniørutdanning. Dette visste jeg ikke, men dette er jo et kjempetilbud synest jeg Lenke til kommentar
"Chris" Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 sikkert smart å ta et matte/fysikk sommerkurs før skolestart uansett hva du gjør. Tror det går over en sommer:) Lenke til kommentar
TheDale Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 sikkert smart å ta et matte/fysikk sommerkurs før skolestart uansett hva du gjør. Tror det går over en sommer:) Det varierer, vet ihvertfall at UiA og HiO tilbyr en såkalt tress ordning. Slik som UiA har det så er det 2MX over 4 uker på sommeren, 3MX og 2FY på høsten, også blir ing. fysikken (tror jeg det var) utsatt til 2 termin med en eksamen i sent juni - juli engang. Dette er absolutt et kjempe tilbud Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Hei Jeg har nå gått 2 år på videregående og skal til å bevege meg ut i arbeidslivet, som tømrerlærling. Det skal vel gå greit, og om 2 år står jeg der forhåpentligvis med et svennebrev i hånden. Men det er nå problemet kommer. Jeg har bestemt meg for å videreutdanne meg til bygningsingeniør, men er litt usikker på hvilken vei som er best egnet for meg, og mine planer. Alternativene er vel enten Y-veien, forkurs etterfulgt av 3-årig bachelor, eller å gå teknisk fagskole og deretter starte direkte på 2. året ingeniør. Y-veien er retningeng som tar kortest tid, men hvordan blir jeg sett på i jobbsøknader, sammenlignet med at jeg hadde valgt en av de to andre alternativene? Jeg har også veldig lyst til å ta ett eller flere år av utdannelsen i usa. Hvilke muligheter har jeg til det? Selv gikk jeg forkurs for ingeniør etter 2 år på videregående. Angrer litte granne på at jeg ikke tok fagbrevet for å si det slik Men gjort er gjort. Vet ikke helt om det lønner seg for deg å ta teknikeren egentlig. Litt bortkastet. Hadde heller prøvd å tatt forkurs for ingeniør på deltid mens man jobbet. Men det er egentlig opp til deg hvor stor arbeidsbelastning du selv vil ha:) Lykke til uansett. Det er fullt mulig å dra "over there". Søk hjelp hos ANSA Endret 19. juni 2009 av Luftbor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå