Jan R. Halvorsen Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Har nå omsider bestemt meg for å kjøpe macro-objektiv, men sliter veldig med å bestemme meg for hvilket. Hvis budsjettet hadde vært ubegrenset ville Nikkor 105 Micro VR vært selvskreven, men all den tid jeg ikke vet om jeg blir hekta synes jeg det blir litt drøy pris. Har også fulgt med på bruktmarkedet på foto.no, men ikke sett noe aktuelt der. Jeg har også tenkt å bruke objektivet jeg velger til noe portrett og ellers som (kort) teleobjektiv. For ordens skyld, jeg har D300. De mest realistiske alternativene er: 1. Nikkor 60 mm/2.8 Micro: Fordel, Nikon, bra byggekvalitet, ulempe (for meg), litt kort tele, da jeg har 50 mm/1.8 fra før 2. Tamron 90 mm/2.8: Fordel, bra optisk, ulempe, synes den var temmelig skranglete bygd 3. Sigma 105 mm/2.8: Samme som Tamron, kanskje ørlite bedre bygd? 4. Tokina 100 mm/2.8 ProD: Den eneste jeg ikke har kjent på, men jeg leser på tester at det får skryt både optisk og byggekvalitet, kanskje litt mye CA på stor blender/store kontraster. Prismessig er disse 4 ikke så langt fra hverandre, Tokinaen kanskje billigst, det taler jo i fordel av den. Noen som har erfaring med den Tokinaen, eller som har andre mer eller mindre velfunderte meninger om disse 4? Jeg synes fra tester at Tokinaen kanskje virker som det beste kjøpet til mitt formål, spesielt hvis byggekvaliteten er bedre enn de andre uoriginale. Alle hjelp mottas med takk! Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Som macro-objektiv ville jeg ikke hatt noen problemer med å anbefale Sigma 105mm. Det er bare fantastisk skarpt.. Men som portrettobjektiv blir det alt for sent, autofokus bommer ofte og vandringen på fokus er enorm. Du kan dele opp fokusområdet slik at det tar kortere tid. Men alt i alt er det ikke så fantastisk til det bruket. Jeg har i grunn i brukt autofokus på det objektiv siden jeg fikk det. Og jeg har brukt det veldig mye. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Takk for svar - og bildeeksempel, kan ikke klage på skarpheten der.. Ellers vet jeg at fokushastigheten ikke er all verden, det gjelder vel for de fleste macroobjektiv kanskje? Mulig det ikke kom klart nok frem, men det er macro som er hovedformål, nevnte portrett mest for å få frem at det er et alternativt bruksområde - og at pga. at jeg har 50 mm passet kanskje ikke 60 mm best til mitt bruk. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Du kan bruke det til portrett, men ikke kjøp det på grunn av det. Ja, jeg antar at det gjelder alle. Det burde det, for lang fokusavstand er veldig kjekt å ha! Har ikke hørt noen klager på sigmaen, så det er et sikkert valg. Lenke til kommentar
arela Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Mange mener at Tamron 90mm er et fint kombinasjonsobjektiv. Forskjellen mellom 90 og 105 er så liten at det spiller mindre rolle. Skal du bruke det mye som tele, så vil jeg anbefale et med focuslimiter, da får du hurtigere fokus. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 AF-S 60mm f/2.8 micro kan brukes på 1:1 forhold (så bør under ingen omstendighet sammenlignes med 50mm f/1.8), samt skarpheten er fra en annen verden. Skal du bruke den til insekter har den litt for lite tele, for blomster er den perfekt. Har selv både denne og 105mm f/2.8 VR, og må si at 60mm utgaven er aller mest brukt (både på FX og DX). Anbefales. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Takker for svar til alle. Jeg vet forskjellen på Nikkor 50'n og 60'n, grunnen til at jeg vurderer de rundt 100 mm som sterkere kandidater er todelt, både med tanke på eventuell bruk ved insektsfotografering, men også det at jeg da KAN bruke objektivet til telebruk på en annen måte enn 50'n. Ingen som har noen erfaring med Tokina'en? Lenke til kommentar
ET! Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Egentlig godt fornøyd med min Tokina 100mm. CA er på et akseptabelt nivå; foreløpig. Gjenstår litt grundigere testperiode før jeg kan svare grundigere på spørsmålet om CA. Autofokus er rask nok til "vanlig" fotografering når en bruker focuslimit. Har ikke opplevd jaging av fokus med denne funksjonen påslått. Brukte den nettopp til Volleyball-foto (amatørnivå) og den funka fint til dette. Byggekvalitet: tanks Optisk: veldig bra til nå Autofokus: rask nok Portrett: gir et skarpt og edgy utrykk med rett lyssetting. Fin brennvidde til headshots (på D80) btw: ligger to nye bilder på deviantart profilen min i signaturen. Dette er det verste CAen jeg har sett til nå (redigeringen min gjorde den sikkert verre også). Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) The Sigma AF 150mm f/2.8 APO EX macro DG D is one of the few third-party lenses that can play in the league up there with the big boyz. The performance figures are excellent and leave really nothing to be desired across all tested quality characteristics. The mechanical build quality is very good thanks to a metal body and a true IF (internal focusing) design with a constant physical length. The AF speed is about average in absolute terms but pretty good for a macro lens. Thanks to Sigma's HSM (Hypersonic-Motor> the AF operates virtually silent. The lens is compatible to Sigma's APO EX DG converter so there´s also an option for some extra reach or increased working distance if needed. The price tag of the lens is moderate at around 550-600 €/US$. http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-...-report?start=2 http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...t=38&page=1 Endret 15. juni 2009 av Snekker`n Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Takker for svar, veldig nyttig info! Så bildene du nevnte, og går man inn for det ser man litt CA, men det er jo ekstrem kontrastforskjell der da. Ellers meget interessant å at du mener byggekvaliteten er så bra, blir spennende å kjenne selv - har nå lokalisert en Japan Photo som har den inne! Lenke til kommentar
nilsjnesse Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Zeiss ZF 100mm f/2 er best. Men går "kun" til 1:2, og er kanskje for "eksotisk". I så fall ville jeg valgt Tokina. Sigma og Tamron gir også veldig bra bilder, men Tokina er i tilleg skikkelig bygget. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Har kjøpt inn Tamron 90 mm til skolen, og brukt den en del. Var veldig fornøyd med denne, likte spesielt den elegante måten å switche mellom manuell og autofokus, bare ved å skyve fokusringen frem og tilbake et klikk. Fin brennvidde også til portrett. Har også en Nikkor 105 Micro selv, den blir fort litt for lang til portrett synes jeg. Også er det en grei pris! Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 jeg hra sigma 150mm, veldig god den! veldig fornøyd. her er et par bilder: http://zim0n.deviantart.com/art/Marine-trooper-120792799 http://zim0n.deviantart.com/art/Cheese-please-120789662 desverre ikke noen insekter enda. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Her har du en Nikkor 105mm micro brukt til 5350,- http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...m&id=110442 Da får du mye bang for the buck, så sant objektivet er i nogenlunde brukbar stand Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Her har du en Nikkor 105mm micro brukt til 5350,-http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...m&id=110442 Da får du mye bang for the buck, så sant objektivet er i nogenlunde brukbar stand Synes den var dyr, betalte ikke så mye mer enn det for min ny. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Her har du en Nikkor 105mm micro brukt til 5350,-http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...m&id=110442 Da får du mye bang for the buck, så sant objektivet er i nogenlunde brukbar stand Synes den var dyr, betalte ikke så mye mer enn det for min ny. Muligens du kjøpte din i 1983 , men det billigste jeg finner den for i prisguiden er 7500 kroner. Dette er over 30% billigere enn nypris, og slike "proffe" objektiver holder seg rimelig høyt i pris på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå