Gå til innhold

[Løst]Program til formatering av harddisk?

564215

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg søker et program til å formatere harddisken min med. Før kunne jeg lett formatere med installasjonscden til windows xp, men det går plutselig ikke lenger av en eller annen grunn. Programmet bør helst ikke væra av den typen som buker et døgn på å få jobben gjort. Håper noen kan komme med tips. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg søker et program til å formatere harddisken min med. Før kunne jeg lett formatere med installasjonscden til windows xp, men det går plutselig ikke lenger av en eller annen grunn. Programmet bør helst ikke væra av den typen som buker et døgn på å få jobben gjort. Håper noen kan komme med tips. :)

Hei, med Norton Partition Magic kan du formatere, partisjonere m.m til mage formater som f.eks NTFS, FAT, FAT32, EKT2, EKT3 etc. Programmet koster penger, men det er mulig og finne det visse steder.

Lenke til kommentar
Det er ikke nødvendig med noe program for å formatere. Hva er det som skjer når du gjør det?

Prøvd å slette partisjoner først?

Ellers finnes det mange program på UBCD, som er gratis å lage.

Vel, jeg skal fjerne hele oprativsystemet og installere ett annet.

Lenke til kommentar

Hvis du f.eks har tenkt å installere Linux , er det bare å putte inn CD plata og velge at den skal bruke hele harddisken ved installasjon.

Da forsvinner alt av data som du hadde på den disken.

Hvis du vil slette på en sikker måte, slik at det ikke er mulig å hente ut data på den disken , kan du bruke Kill Disk

Jeg har nylig brukt den på en 320 GB disk. Den brukte litt over 1 time på jobben (brukte raskeste metode)

Gratisversjonen er mer enn bra nok.

Endret av johome
Lenke til kommentar
Hvis du f.eks har tenkt å installere Linux , er det bare å putte inn CD plata og velge at den skal bruke hele harddisken ved installasjon.

Da forsvinner alt av data som du hadde på den disken.

Fungerer dette ved installasjon av Vista Ultimate også?

Hvis du vil slette på en sikker måte, slik at det ikke er mulig å hente ut data på den disken , kan du bruke Kill Disk

Jeg har nylig brukt den på en 320 GB disk. Den brukte litt over 1 time på jobben (brukte raskeste metode)

Gratisversjonen er mer enn bra nok.

Takk for forslaget ;)

Lenke til kommentar
Fungerer dette ved installasjon av Vista Ultimate også?

Ja.

Men ting heter jo ikke akkurat det samme i Vista og Linux. I Vista må du inn i 'Drive options (advanced)' og slette partisjoner selv.

Det er den enkle metoden. Å bruke Killdisk gir forsåvidt samme resultat.

Lenke til kommentar

Jeg fikk av en eller annen grunn inntrykk av at han ikke kunne laste inn operativsystemet på maskinen. Om man ikke kan det, så er man jo i de fleste tilfeller nødt til å starte maskinen med ett eller annet forå partisjonere, og da kan det vel like så godt være parted magic som bare er på ca... 80-90 MB?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...