Gå til innhold

Hvordan får man måneder som tekst i openoffice?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Av og til synes jeg det kan være greit å vise måneder som tekst, f.eks 15. Juni.

Når jeg lager tabeller i openoffice writer så blir enkelte måneder automatisk rettet til 15.06.09, mens andre steder i tabellen står det som jeg vil ha det.

Finnes det en enkelt måte å få låst writer til ikke å rette datoer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal behandle datoene som tall (dvs. regne med dem på en eller annen måte) klikker du Format -> Celler -> Dato og skriver inn DD. MMMM i boksen Formatkode.

Hvis du ikke skal behandle datoene som tall kan du legge de inn som tekst. Skriv da en apostrof først i cellen (den som er ved siden av Æ) før du skriver inn datoen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Skal ikke behandle dem på noen måte.

Lager f.eks endel aktivitetsplaner i tabellform, og i noen av rutene kan jeg skrive f.eks 16. Juni rett ut og så blir det sånn, i andre ruter forandres det til 16.06.2009 eller lignende, og jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er likt og hvor man kan velge ikke å skifte tekst til tall.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal behandle dem på noen måte kan du godt legge inn som tekst. Årsaken til at det blir skrevet slik du ønsker noen steder er antakelig at disse cellene er formatert som tekst allerede (Format -> Celler -> Tekst). Calc (og Excel) er laget for å behandle tall. Datoer er tall og derfor vises de på den måten som er angitt som standard for systemet. Dette er praktisk både i forhold til beregninger ("hvor mange dager mellom to datoer") og til sortering ("sorter stigende etter dato"). Skrives datoene inn som tekst mister du disse mulighetene.

Det er ingen måte å slå av denne funksjonaliteten på. Løsningen er altså å skrive inn som tekst (med de begrensningene du får da) eller formatere cellene med det formatet jeg beskrev i første post. Siden datoene som regel (antar jeg) er i samme kolonne kan du merke hele kolonnen og formatere den før du begynner å skrive inn.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det som er snodig er at jeg ikke formaterer cellene, allikevel oppfører cellene i tabellen seg ulikt uten noe tilsynelatende system.

Tilfeldige celler i tilfeldige kolonner kan oppføre seg helt ulikt uten at jeg har gjort noe for å få dem til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...