Gå til innhold

Eksamen er latterlig?


MrL

Anbefalte innlegg

Kommer man opp i f.eks. B- eller C-språk så kan det virkelig være vanskelig å gjøre det bra fordi mange mangler den kommunikative evnen. Det er som å ha samfunnsfag på ett annet språk, og det blir straks mye værre enn å komme opp i ett fag hvor en kan prate på norsk. Har selv ingen problemer med engelsk, fikk sterk 5'er, men veit at jeg ville slitet noe voldsomt både gramatikalsk og vokabulært om jeg hadde kommet opp i spansk.

La oss si at du kom opp i spansk, så skal du fortsatt være i stand til å få en 6-er dersom du har fulgt med i timene. Det er i timene at du lærer mesteparten av språket og det som du lærer da skal være nok til at du kan snakke/skrive så godt at du kan få 6 på eksamen. Lærerne sammenligner det du presterer på eksamen med det de har undervist deg i timene og kan ikke forvente så veldig mye mer enn det.

 

Konklusjonen er da igjen at man må følge med i timene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer man opp i f.eks. B- eller C-språk så kan det virkelig være vanskelig å gjøre det bra fordi mange mangler den kommunikative evnen. Det er som å ha samfunnsfag på ett annet språk, og det blir straks mye værre enn å komme opp i ett fag hvor en kan prate på norsk. Har selv ingen problemer med engelsk, fikk sterk 5'er, men veit at jeg ville slitet noe voldsomt både gramatikalsk og vokabulært om jeg hadde kommet opp i spansk.

La oss si at du kom opp i spansk, så skal du fortsatt være i stand til å få en 6-er dersom du har fulgt med i timene. Det er i timene at du lærer mesteparten av språket og det som du lærer da skal være nok til at du kan snakke/skrive så godt at du kan få 6 på eksamen. Lærerne sammenligner det du presterer på eksamen med det de har undervist deg i timene og kan ikke forvente så veldig mye mer enn det.

Konklusjonen er da igjen at man må følge med i timene.

Da er det jo veldig synd at det ikke er lærerene som bestemmer hva du får på eksamen da. Du har en fremmed sensor der som gjerne har helt andre forventninger enn læreren du hadde. Du kan også ha hatt en elendig lærer eller som oss i år, 5 forskjellige lærere i ett fag.
Lenke til kommentar
Kommer man opp i f.eks. B- eller C-språk så kan det virkelig være vanskelig å gjøre det bra fordi mange mangler den kommunikative evnen. Det er som å ha samfunnsfag på ett annet språk, og det blir straks mye værre enn å komme opp i ett fag hvor en kan prate på norsk. Har selv ingen problemer med engelsk, fikk sterk 5'er, men veit at jeg ville slitet noe voldsomt både gramatikalsk og vokabulært om jeg hadde kommet opp i spansk.

 

Tja! For noen kanskje, men igjen, så kommer det ann på hvor mye man har jobbet før eksamen. Hjelper jo ikke akkurat å begynne å lære seg et språk rett før eksamen.

Kom opp i RUSSISK muntlig ifjor, fikk 5, og vil tørre å påstå at russisk er mye vanskeligere enn spansk. Men så hadde jeg fulgt med godt i timene da, noe ikke alle liker å gjøre.

Lenke til kommentar
Kommer man opp i f.eks. B- eller C-språk så kan det virkelig være vanskelig å gjøre det bra fordi mange mangler den kommunikative evnen. Det er som å ha samfunnsfag på ett annet språk, og det blir straks mye værre enn å komme opp i ett fag hvor en kan prate på norsk. Har selv ingen problemer med engelsk, fikk sterk 5'er, men veit at jeg ville slitet noe voldsomt både gramatikalsk og vokabulært om jeg hadde kommet opp i spansk.

La oss si at du kom opp i spansk, så skal du fortsatt være i stand til å få en 6-er dersom du har fulgt med i timene. Det er i timene at du lærer mesteparten av språket og det som du lærer da skal være nok til at du kan snakke/skrive så godt at du kan få 6 på eksamen. Lærerne sammenligner det du presterer på eksamen med det de har undervist deg i timene og kan ikke forvente så veldig mye mer enn det.

Konklusjonen er da igjen at man må følge med i timene.

Da er det jo veldig synd at det ikke er lærerene som bestemmer hva du får på eksamen da. Du har en fremmed sensor der som gjerne har helt andre forventninger enn læreren du hadde. Du kan også ha hatt en elendig lærer eller som oss i år, 5 forskjellige lærere i ett fag.

Alle skal følge den samme læreplanen så det skulle ikke være noe problem.

Bare fordi dere har 5 forskjekllige lærere betyr ikke at dere ikke har lært det samme. Jeg har selv hatt mange forskjellige lærere i ett og samme fag. Det blir ofte da litt rotete mellom lærerne og hvem som har undervist hva, men det er da ikke bare lærerne sitt ansvar å passe på hva de underviser dere. Dersom de underviser samme ting to ganger må jo dere kunne klare å si i fra vell?

Lenke til kommentar

Enig med trådstarter.

 

Jeg kunne komt opp i IT og fått en 5-6 uten problem, kom opp i Spansk (første gangen en gruppe kom opp i spansk på skolen, noen sinne.) Jeg strøk, selvsagt, siden jeg kan 3 ord på spansk.

 

Det utrolige var at jeg var en av 2 stk som ikke kom opp i IT.

 

At det skal koste meg så mye fordi jeg får det "værst tenklige" faget er bittert. Selvsagt er det min feil også, siden jeg ikke la mer innsats i spansken, blabla.

Lenke til kommentar
Enig med trådstarter.

 

Jeg kunne komt opp i IT og fått en 5-6 uten problem, kom opp i Spansk (første gangen en gruppe kom opp i spansk på skolen, noen sinne.) Jeg strøk, selvsagt, siden jeg kan 3 ord på spansk.

 

Det utrolige var at jeg var en av 2 stk som ikke kom opp i IT.

 

At det skal koste meg så mye fordi jeg får det "værst tenklige" faget er bittert. Selvsagt er det min feil også, siden jeg ikke la mer innsats i spansken, blabla.

Nemlig.

 

Så for å gjøre det ganske kort og enkelt til alle dere sutre-unger som sitter der ute og klager over at dere er udugelige på skolen; Det er fult og helt din egen feil (med mindre du har en retard av en lærer eller en av de få andre "gyldige" grunnene til at det ikke går som du vil)

Lenke til kommentar
Så for å gjøre det ganske kort og enkelt til alle dere sutre-unger som sitter der ute og klager over at dere er udugelige på skolen; Det er fult og helt din egen feil (med mindre du har en retard av en lærer eller en av de få andre "gyldige" grunnene til at det ikke går som du vil)

 

 

Vell, "Spansklæreren" min brukte 90% av timene våre på å snakke Italiensk, eller å snakke om livet sitt. De som stod på eksamen var personer med en enorm interesse i faget. I tillegg til en som pugget en tekst han fremførte så mye at han kunne den uten ark, men ikke forsto et ord han sa.

 

Ingen kunne Spansk, og jeg var langt fra den eneste som strøk.

Lenke til kommentar
Så for å gjøre det ganske kort og enkelt til alle dere sutre-unger som sitter der ute og klager over at dere er udugelige på skolen; Det er fult og helt din egen feil (med mindre du har en retard av en lærer eller en av de få andre "gyldige" grunnene til at det ikke går som du vil)

 

 

Vell, "Spansklæreren" min brukte 90% av timene våre på å snakke Italiensk, eller å snakke om livet sitt. De som stod på eksamen var personer med en enorm interesse i faget. I tillegg til en som pugget en tekst han fremførte så mye at han kunne den uten ark, men ikke forsto et ord han sa.

 

Ingen kunne Spansk, og jeg var langt fra den eneste som strøk.

 

 

1. Hva slags klasse går dere i? Har man en "dårlig" lærer, så klager man, og ikke sitter der og hører hva læreren gjør i livet sitt. Dere må lære å ta ansvar for dere selv, når man er misfornøyd, så lønner det seg å si ifra. Å tie stille vl si at du er enig i alt som foregår!

 

2. Når du vet du ikke klarer/orker ikke et fag, så velger du ikke det faget vel! Enkelt og greit det.

 

Ingen kunne spansk, hva slags for no retard skole er det egentlig? Når det går en periode, så merker man om man klarer å lære seg spansk eller ikke. Kan du ikke, så velger du det bort. ELLER, kan det jo lønne seg å PRØVE å lære, men det gidder vel ikke dere å tenke på før dere får pepper i rompa.

 

Seriøst, det er rett og slet FLAUT å stryke...uansett hva.

Lenke til kommentar

En annen ting som er utrolig irriterende er når prøver hoper seg opp, og man får dårlig på noe, og bra på noe annet.

 

Skjedde nylig med meg, var framføringer i ett fag, og de som het noe på A- var selvfølgelig først til å framføre og kunne ikke bytte dato.

 

Jeg var da en av dem, men så jeg hadde to prøver de neste to dagene i tillegg.

 

Dette gjorde at selv om jeg jobba mye med framføringen fikk jeg 4+ og gjorde at jeg fikk 4. Denne blir stående på vitnemålet ut av videregående. 4 er ikke dårlig, er ikke det jeg sier, men hadde jeg kunne hatt framføringen senere en dag hadde jeg fått 5.

 

Vel, det er vel bare flaks og uflaks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...