Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen i Samfunnsfag - Hva er et samfunn?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått en eksamensoppgave i dag som ber meg fremstille en oppgave som lyder "Hva er et samfunn?".

Skal her ta stilling til de fleste faktorer i et samfunn og hva som gjør det til et. Jeg tenkte på å kanskje sammenligne Norge med et samfunn som er på den helt andre siden av hva politisk og normer og regler gjelder.

edit:

Oppgaven lyder:

Hva er et samfunn?

• Regler og normer
  • Familie, oppdragelse og utdanning
  • Arbeid, politikk og religion
  • Kommunikasjon og kunnskap
  • Tillit som "lim" i et samfinn
  • Befolkningsutviklingen og innvirkningen på samfunner

Men jeg trenger også noen kreative innspill på lure måter og fremføre denne oppgaven på.

Er det noen som har noen forslag i det hele tatt? I og med at det er en muntlig-praktisk fremføring skal jeg jo helst fremstille noe også. Tenkte da å vise frem f.eks bilde av Norges hierarki og det andre samfunnets som jeg velger.

Takker for all hjelp :)

Endret av Ethernet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samling eller gruppering av mennesker som styres av et sett med regler og normer, og avgrenset av nasjonalitet, etnisitet, kultur, interesse etc etc.

Norge er på godt og vondt et samfunn der valgmuligheten er ganske store. Så vil mange påpeke at byråkratiets og regelvelde, og noe er rett i den kritikken. Men skal man sammenligne f.eks Norge og Russland vil man se at det er store forskjeller i den sosiale mobilitet. F.eks er demokratiet i Norge bygd opp slik at alle kan, hvis man vil, delta i valg og bli valgt. I Russland er det vel mer om hva slags kontakter man har til grumsete grupperinger som avgjøre om du overlever valget.

Lenke til kommentar

Du har selvfølgelig ikke noe manus, passer på å kun liste opp stikkord og gode, relevante figurer på skjermen. Følg en rød trår gjennom hele presentasjonen, vær engasjert og sørg for at alle i rommet henger med på det du sier. Hils på sensor og ha en munter tone mens du rigger opp. Å printe ut er vel ikke så viktig, om strømmen går har nok sensor forståelse for det. Bare du kan alt som er å kunne om det du skal snakke om og har lagt en aldri så liten slagplan i forkant ordner det seg.

Hvilken klasse går du i (førsteklasse på videregående?), og hvilken karakter sikter du på? Bare tull å gå for noe annet enn seks på muntligeksamen.

Endring:

La til det siste avsnittet.

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar

Jeg sikter mot toppkarakter ja :) Og klasse som du sier ;)

Ja, takker for innspill. Jeg er ikke så sikker på om jeg gidder å rigge opp PC og prosjektor og slikt for det lille jeg skal vise, HVA skal jeg i så fall vise frem?

Tenkte på hierarkiet som sagt, kanskje noen grafer og statistikker. Skal også gi sensor en oversikt i stikkord hva jeg skal snakke om punkt for punkt.

Jeg har ikke kommet i gang enda, sliter litt med å komme i gang. Akkurat hva skal jeg snakke om, hvor mye om de forskjellige. Takk for gode tips :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, jeg kan få det etter ønske.

Ok, skal sammenligne norge opp mot et annet samfunn. Gjerne noe som er helt i andre enden av skalaen, hvor jeg kan sammenligne de to landene og drøfte fordelene og evnt. ulempene med at reglene og ting blir gjort som de gjør.

Om det ble forståelig. Anyways, noen som veit om noen samfunn som kan være fint å sammenligne Norge med?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

En måte å angripe det på er vel å bygge svaret opp fra en liten gruppe som starter eget samfunn, vokser med fødsler og minker med dødsfall, og hvordan de trenger hverandre for å overleve.

Så kan du la gruppen vokse, la dem bygge seg opp lagre til krisetider, og utvikle lengre planer.

Neste steg kan være et større samfunn, som produserer med overskudd, utvikler kontakt med andre samfunn, driver med kjøp og salg.

Neste steg kan være samfunnet som maktfaktor, hvor stort samfunn har mer makt en småsamfunn og demokratiske lover rundt dette.

Å sammenligne samfunn kan f.eks være å sammenligne et samfunn i regnskogen mot det industrialiserte vesten, f.eks norge, eller norge vs samer, eller religiøse samfunn for den del (kristne vs muslimer f.eks).

Politisk sett så har man samfunn som eu, nato, eøs osv.

Du kan også gjøre det enklere, dra inn nettsamfunn som f.eks facebook, se på ulike interressesamfunn (gothere, skatere, metalere, hiphopere, punkere osv og se på likheter i oppbygning på tvers av det som samler.

Spørsmålet her er vel hvor mye du skal gape over.

Lenke til kommentar

Hei du! :)

Hvor var du tidligere på dagen? :p Takk for hjelpen, var mye lurt der.

Men hvordan tror dere: Hvis jeg besvarer oppgaven som nevnt over (fortelling), eller som jeg har gjort til nå, skrevet om alle de forskjellige punktene og drøftet en del og dratt de litt på kryss av hverandre ved å si at "limet" holder samfunnet sammen?

Vil nødig begynne på nytt igjen nå. Ankh, har du et forslag til samfunn i regnskogen? Helst ikke disse yanomamiene

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kan vel omtrent null om slike samfunn, men registrerer at det er samfunn der inne som lever i sin verden som er veldig ulik vår.

Jeg er jo fristet til å tenke på ulike strategispill (settlers, sims, spore osv) hvor man kan leke seg med slike ting.

Lenke til kommentar

Yanomamiene endte jeg opp med.

Om jeg skal presentere ting på en praktisk måte, hvordan?

Plakat med stikkordene til de forskjellige tingene som binder et samfunn sammen med en illustrasjon på begge?

Og en for Burma hvor ingenting eksisterer omtrent?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...