phfjeld Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Enig med alle andre, særlig Romhelten (litt fordi jeg nesten bare har lest TS' og ditt innlegg). Trådstarter, du lever i en boble. Du snakker gjentatte ganger om "dere nordmenn" og lignende, men du er da født og oppvokst her, og kan selvfølgelig være like mye nordmann som oss om du bare vil. Slutt å være en gammeldags og ufornuftig inder, finn deg en skikkelig jente (legen høres da ikke dårlig ut) og bryt med familen om de virkelig er så tullete som de virker. [...]Jeg har aldri vært tiltrukket av feite jenter, og det vet foreldrene mine godt. [...] Jeg falt nesten av stolen. Endret 16. juni 2009 av phfjeld Lenke til kommentar
Myst Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Vi får kanskje masse friheter som du bare kan drømme om, men de frihetene er nok best i sikt ettersom vi lever livet, mens du og din kultur tvinges til å gifte dere med den og den, og der alle skal bli høyutdannet slik at man har større sjangs på en spesiell familie sin datter, direkte kvalm livsstil dere har der borte Oo Forskjellige verdensdeler har forskjellige kulturer og levestandarder, så var litt hardt det der Sameboe. Og Singh, til å være født og oppvokst her burde du ha mer kjennskap enn det. Virker som kroppen er her, men hjernen i India. Folk lever etter standardene og gjør hva som er best for dem. Det er ikke å være egoistisk. Du burde være takknemlig for at du er her nå og har et godt liv. Edit: La inn sitat fra forrige side Edit 2: Hvis du, Singh, ikke er fornøyd med livet, så skap din egen. Er bedre det enn å leve i en boble som andre sier. Endret 16. juni 2009 av Myst Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Du starter tråden med at du er nordmann, men følger opp med å kalle oss for egoister og for å fokusere jordens midtpunkt rundt oss. Jeg er selv halvneger, og er ikke rasist på noen måte. Jeg er også nordmann, og det er litt poenget her. Alle de latterlige slagordene som man får høre med rasistisk fremtoning er det litt sannhet i: "NORGE FOR NORDMENN!" Jeg mener ikke NORDMENN som i den ariske rase og kanskje 50 negre som vasker koppene, jeg mener et fornorsket multikutlurelt samfunn av nordmenn. Jeg er mørk i huden, right? Mora mi er av den troa at man ikke skal ha seg med noen før man er gift. Mora mi forstår at vi er i Norge, right? Så, siden jeg er 27 år gammel og ugift, tror jeg ikke hun fortsatt forventer at jeg er jomfru. Du er fra Norge, foreldrene dine er fra India. Om du skal leve etter reglene deres, og forsvare dem ovenfor oss, så forventer ihvertfall jeg at du skal leve etter alle reglene, og ikke bare dem som du selv velger for enkelhets skyld. Det som er mest patetisk med hele denne saken er ikke kulturen, det er at du starter en tråd på et åpent forum tilknyttet et .no-domene. Du ber jo om usakligheter. Jeg er stolt over mine medborgere som ikke har latt denne saken skli helt ut av kontroll, og det sier meg at moderatorene gjør en rettferdig og god jobb, og at vi som medlemmer faktisk har nok imellom ørene til at du burde ta oss på alvor. Om jeg satt og påstod at mora di var ei desi-h**e og slengte ut ufine ting om den fremtidige ris-kokende familien din så hadde du garantert ikke fått noe fornuftig ut av dette. Men nå er det blitt mere en kultur-tråd, mer enn en tråd som kan hjelpe deg. Dette rådet er helt seriøst, og jeg mener at du burde tenke på det: ALLE kvinner i dagens samfunn, enten de bor i Norge, Senegal, India eller Pakistan er blitt modernisert. I India er det nok enklere å følge dem opp, siden kulturen tilsier at du kan steine kjærringa om hun løfter på sløret, men i Norge er det vanskeligere. Her vil hun treffe damer som får lov til å jobbe, og som får lov til å "lage guttevenner". Her vil hun treffe venninner som vil lære henne å like norsk mat, som vil lære henne å gå på ski. Av og til skulle jeg ønske jeg kunne sette dama mi på plass, enten ved bruk av koranen eller et belte, men slik er det ikke her. Du må være innstilt på at hun kommer til å forandre seg, og den eneste måten du kan forsikre deg om at hun vil være tro mot deg for evig er om du sørger for at hun faktisk er forelsket i deg. Bryt litt med normene, få henne til å føle seg spesiell. Ta henne med på Disney World, gi henne roser.. You name it! Lykke til. Endret 16. juni 2009 av nicoloco Lenke til kommentar
fox Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Dagens beste innlegg! Kudos til deg Lenke til kommentar
Myst Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Vakkert, veldig vakkert. Fotjener virkelig en applaus. (Burde ha vært en applaus smiley) Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Nico & Romhelten er vel de eneste som toucher innpå temaet, men likevel: Ingen her inne som gjennom ørten innlegg om hvordan dame Singh skal velge har tenkt på om den lille detaljen: Vil dama velge deg? Mye snakk om hvilken av damene du vil være lykkelig med, eller kanskje du er mer lykkelig og får et "bedre liv" med ei norsk jente. Kunne kanskje vært greit å ofre en tanke på om den utvalgte jenta får et bra og lykkelig liv... Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Poenget er vel at dama ikke får velge. Det er derfor det heter tvangsekteskap og ikke "love at first sight". Jeg toucher innpå det når jeg sier at han burde få henne til å ville gifte seg med han, eller i værste fall velge den dama som avskyr han minst. Det merker du vel i den kulturen om hun harker ei klyse på bakken like ved siden av deg. Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Ja i praksis er jo dette tvangsekteskap og Singh, som den oppestående norske borgeren han er, bør naturligvis ta avstand til slikt. Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 høyt utdannede Nordmenn gjør ikke slik. Lenke til kommentar
Gjest LoveguruNot Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Ok, nå har jeg ikke så godt kjennskap til kulturen deres. Men jeg, som nordmann, syns det blir litt rart med det at foreldrene dine skal finne dame til deg. Og du skal selvfølgelig se om du liker henne eller ikke. Selv om hun har en rik far og hun er, som du sier, litt lubben, og du liker henne ikke så godt - Kan du virkelig se for deg et liv med henne? Men selvfølgelig, gi henne en sjangse! Og hva så om hun har høy utdanning. Du liker jenta - som du sier, det er den typen du faller for. Og som sagt, det er viktig at du møter dem. Og igjen, ikke tenk på hvordan de er! Se om du liker dem, se om de er noe for deg. Se om du kan se for deg et liv med denne dama. Det er ikke det samme spørsmålet som hvilke bil du skal ta, eller om du skal velge den gule, eller den røde ballongen! Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Det er ikke sant. Når man var barn fikk man ofte valget på 17. mai hvilken ballong man skulle velge. Dette er en helt identisk situasjon, der foreldrene skal ordne "ballongen", men BARNET klarer ikke å bestemme seg. Jeg vet at når min sønn skal få velge, så får han ikke ta seg alt for lang tid. Da blir det enten en av de to ballongene eller ingen ballong. edit: ballong = "ballong" Endret 16. juni 2009 av nicoloco Lenke til kommentar
Gjest Guest_Singh_* Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Jeg tror folk som Nicolco klarer ikke å sette seg inn i en situasjon som meg. Nicolco, hvis begge foreldrene dine var afrikanere, ville du ha forstått meg bedre. Realitet er at kun ene av foreldrene dine er afrikaner mens den norske moren eller faren din har gitt deg oppdragelsen i å tenke fritt. Jeg vet ikke om din mor eller far er afrikaner, men den av dem som er det vil alltid påvirke dine valg. Norske foreldre er annerledes enn foreldre fra Afrika og midtøsten og Asia. Med andre ord er vestens verdier annerledes enn Østens. Jeg sier ikke at det ene er bedre enn det andre, det finnes mange gode verdier i den vestlige kulturen og det samme gjør i Østen. Ytringsfrihet er en god verdi i vesten, mens i Østen det å ta seg av sine gamle foreldre og ikke sende dem på gamlehjem er en god verdi i Østen. Jeg har fått lov til å ta gode verdier fra både Østen og Vesten. Jeg er født mellom to verdner og det er en god del ting som er abstrakt for mine norske venner, er realistiske for meg. Jeg tror på kjærlighet, og kan aldri tenke meg på bli tvangsgiftet med en jente som ikke vil gifte seg med meg. Jeg respekterer andres formeninger, og har stor respekt for mine foreldre. Jeg vet ikke hva mer jeg kan si, men det er utrolig vanskelig å gå mot dem. Gud hjelp meg ut av dette Lenke til kommentar
Smurstafa Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Du vet selv veldig godt hva du vil. Og som jeg har sett det, så har det blitt presentert to valg for deg. Altså må foreldrene dine ha en viss aksept for hu heite lege-dama også. Så selv om kanskje ikke hun er anbefalingen av de to, er hun jo et alternativ for foreldrene dine og er akseptert på et visst nivå. Så mitt råd vil være å ta praten med foreldrene dine, og si at du vil gå for denne lege-dama, og at det virker som det riktige valget for din egen del. Du kan jo legge ved at det er litt lettere å få barn og få stiftet en familie med en person man faktisk er tiltrukket av og trives i selskap med.. (det vet du vel egentlig ikke før du faktisk har vært litt sammen med denne damen) Ei heit lege-dame virker litt mer tiltrekkende enn ei lubben hjemmekone spør du meg (misforstå meg rett.. lubbne hjemmekoner er sikkert flott for de som foretrekker det.. Men not my cup of tea ) Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Jeg foreslår at Singh følger kulturen og verdiene som gjelder i landet han vokser opp i. Virker som det både løser hans problem (som får velge hvem han vil) og løsningen burde ha litt gjennomslagskraft hos foreldrene også, om de også bor i Norge. Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Jeg foreslår at Singh følger kulturen og verdiene som gjelder i landet han vokser opp i. Virker som det både løser hans problem (som får velge hvem han vil) og løsningen burde ha litt gjennomslagskraft hos foreldrene også, om de også bor i Norge. Norsk versjon: Jeg svelger ikke helt den "nordmann"-historien lengere. Etter å ha lest forrige svar til meg fra TS så fikk jeg litt nok av det her. Først og fremst ler jeg av at noen ønsker at jeg skal ta dem på alvor når deres dialekt er "ny landsmann". Det er humor på mange nivå som jeg ikke kan nevne her for at mod's får barnslige lyster. At han fortsatt forsvarer kulturen og at steining av kvinner er OK er overraskende provoserende. "Norsk" versjon: Jeg ikke kan svelge denne nordmannehistorie lengre. etter lese alle ting ts si jeg ikke synes det er ok etc etc Lenke til kommentar
Tesso Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Hei folkens, takk for gode tilbakemeldinger og deres synspunkter. Jeg vet at det er annerledes for nordmenn å forstå hvordan den indiske kulturen er, dere aner ikke vi må høre på foreldrene våre for det er slik vi er oppdratt. Hvis vi følger vår hjertet og ikke foreldrenes såkalte fornuft vil vi bære dårlig samvittighet. Det er noe som jeg er vokst opp med, de er snille og har alltid støttet meg. De er utrolig glad i meg, og det er siste de kan ønske er å gi meg noe dårlig råd. Jeg har tatt opp dette med foreldrene mine, men de sier at jeg har ikke peiling. De sier at jeg er dum som fokuserer på utseende, og det er ikke viktig om man ikke føler seg fysisk tiltrukket av en jente. Jeg har forklart dem at for meg er det viktig å like en jente og føle meg fysisk tiltrukket av henne for at jeg kan gifte meg med henne. Jeg må like henne, for det er da jeg vil føle meg lykkelig. Men ifølge dem er lykken i å bare gifte seg med hvem som helst og få seg unger. For det er da man føler seg lykkelig når man har unger, og blir da automatisk forelsket i moren til unger. Jeg har kranglet med foreldrene mine om dette, og sagt at jeg kan gifte meg med den dere sier jeg skal gjøre, men jeg advarer dere at det er kun for deres ønske og jeg vil ikke bli lykkelig av det. Jeg har gått så langt at jeg har sagt, at jeg vil ikke gifte meg så lenge jeg ikke treffer en jente jeg virkelig er glad i og som jeg kan dele livet mitt med. Jeg skjønner ikke hvordan foreldre tenker, av og til føler jeg at mine foreldre er sjalu for at jeg skal ha en vakker dame som jeg føler meg tiltrukket av..... I am confused Stolt av deg! Regner med skilsmisser og sånne ting er sett ned på i familien din ogsåvidere. Å velge person å dele livet ditt med er Viktig! Ta deg tid og finn ut kven du liker, så kan du forklare det for dei etterpå. Forelsker du deg i ei jente -> Gå for ho! Lenke til kommentar
Bedhead Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Hei..eh, Singh. Jeg er inder selv, og hører til lik kultur som deg (er punjabi ). Jeg tror jeg ser problemet ditt og skjønner tankegangen din, selv om jeg er jente og greier. Jeg skulle komme med forslag om å snakke med foreldrene dine, men fikk jo vite hvordan det gikk.. Ehm, jeg har dessverre ikke så mye jeg kan foreslå, men..dont rush into things. Ta deg tid og make up your mind. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Latterlig TS, ja dette er et vanskelig valg. En vakker lege eller en feit riking som du kan spinne rundt lillefingeren. Skekk og gru, tenk om legen blir fornorsket? Hva faen gjør du i norge egentlig? Hvis du vil ha indiske samfunnsverdier så flytter du til India. Vennligst ikke rakk ned på landet og folkene som bor her, da blir vi ganske forbanna skal du vite. Jeg foreslår at du velger den feite rikingen. Fordi hun sannsynligvis ligger på samme lave intelligenskvotient som deg. Endret 21. juni 2009 av Hondaen Lenke til kommentar
SuKa Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 For å gi svar på det du spør om. Visst jeg skulle valgt mellom ei velutdannet "modelljente" og en hjemmeværende, bortskjemt "halvfeit" jente, ville jeg valgt førstnevnte. There you go. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå