Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med forberedningsoppgaver til glattkjøring i morgen?

lizzy0

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha glattkjøring i morgen og har fått oppgaver til det.

Har glemt å ta med bøkene, men prøvd å google de litt uten store resultater.

Kan noen hjelpe meg med disse spørsmålene i dag?

1) Hva er glatt føre?

2) Hvordan kan man unngå ulykker på glatt veg?

3) Hva er veggrep? Hva bruker vi det til?

4) Hva er en nødmanøver?

5) Hvordan er forholdet mellom fart og bremselengde?

6) Hvilke bremsemetoder har vi? Hva er best og når?

7) Hva er årsaken til skrens?

8) Hvordan løser man problemet med skrens?

9) Hva slags dekk har vi, og hvilke fordeler og ulemper har de forskjellige typene?

Vet noe selv, men litt lettere å huske hvis noen kan skrive litt om hva de mener.

Gjerne flere svar =)

Takker for all hjelp =))))

Endret av lizzy0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De oppgavene er ikke de beste jeg har sett! Det finnes mer enn et svar på de fleste oppgavene for å si det sånn... Et eksempel er hvordan man kan løse problemet med skrens. Alt ut fra hvordan situasjonen inntrer, bør man enten ratte, bremse, gi gass eller bruke håndbrekk. Det er umulig å gi en "fasit" til enhver situasjon.

Ellers er det vel flere svar som gir seg selv, dersom man kjører etter forholdene unngår man ulykker på glatt vei. Glatt føre er da selvsagt føre som gir mindre friksjon på dekkene.

Teoretiske spørsmål er i min mening lite verdt i forbindelse med glattkjøring, her er det praksis, det å "ta og føle på", som gjelder!

Lenke til kommentar

Jeg fikk meg ihvertfall en overraskelse på glattkjøringa... Holdt på å snakke med kjørelæreren om det skjedde noen ulykker under kjøringa, og det var det sa han. Ikke så ofte, men det har skjedd. Og 5 minutter etterpå når vi skulle kjøre tilbake fra unnamanøvring, for å ta det en gang til, så står det en splitter ny BMW på halv 8 oppå snø-kanten med døra innklemt mot en lyktestolpe. Kan si jeg fikk meg et lite støkk der, det gikk heldighvis bra med de som satt i bilen. :)

Satset ikke så veldig etter det der ihvertfall :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...