lizzy0 Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Jeg skal ha glattkjøring i morgen og har fått oppgaver til det. Har glemt å ta med bøkene, men prøvd å google de litt uten store resultater. Kan noen hjelpe meg med disse spørsmålene i dag? 1) Hva er glatt føre? 2) Hvordan kan man unngå ulykker på glatt veg? 3) Hva er veggrep? Hva bruker vi det til? 4) Hva er en nødmanøver? 5) Hvordan er forholdet mellom fart og bremselengde? 6) Hvilke bremsemetoder har vi? Hva er best og når? 7) Hva er årsaken til skrens? 8) Hvordan løser man problemet med skrens? 9) Hva slags dekk har vi, og hvilke fordeler og ulemper har de forskjellige typene? Vet noe selv, men litt lettere å huske hvis noen kan skrive litt om hva de mener. Gjerne flere svar =) Takker for all hjelp =)))) Endret 15. juni 2009 av lizzy0 Lenke til kommentar
Looke Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Før jeg hadde glattkjøring gjorde jeg ingen oppgaver som dette, men når jeg kom til banen snakket man om glattkjøring etc, i ca 1 time Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Bare GI gass på banen, så finner du ut av dette I bergen/sotra du skal? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 De oppgavene er ikke de beste jeg har sett! Det finnes mer enn et svar på de fleste oppgavene for å si det sånn... Et eksempel er hvordan man kan løse problemet med skrens. Alt ut fra hvordan situasjonen inntrer, bør man enten ratte, bremse, gi gass eller bruke håndbrekk. Det er umulig å gi en "fasit" til enhver situasjon. Ellers er det vel flere svar som gir seg selv, dersom man kjører etter forholdene unngår man ulykker på glatt vei. Glatt føre er da selvsagt føre som gir mindre friksjon på dekkene. Teoretiske spørsmål er i min mening lite verdt i forbindelse med glattkjøring, her er det praksis, det å "ta og føle på", som gjelder! Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hensikten er vel mer at man faktisk skal tenke litt over hva spørsmålene innebærer. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Hensikten er vel mer at man faktisk skal tenke litt over hva spørsmålene innebærer. Jeg vil påstå at 99 av 100 får seg en overraskelse på glattkjøringskurs, da hjelper det ikke med teori herfra til månen i bagasjen. Lenke til kommentar
lonnj89 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg fikk meg ihvertfall en overraskelse på glattkjøringa... Holdt på å snakke med kjørelæreren om det skjedde noen ulykker under kjøringa, og det var det sa han. Ikke så ofte, men det har skjedd. Og 5 minutter etterpå når vi skulle kjøre tilbake fra unnamanøvring, for å ta det en gang til, så står det en splitter ny BMW på halv 8 oppå snø-kanten med døra innklemt mot en lyktestolpe. Kan si jeg fikk meg et lite støkk der, det gikk heldighvis bra med de som satt i bilen. Satset ikke så veldig etter det der ihvertfall Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Satset ikke så veldig etter det der ihvertfall Jeg kjørte en VW Golf 4Motion med 180 hester. Må innrømme at satsinga ble ganske frisk utover dagen, spesielt i svingen. Mange år siden nå, men husker det godt enda. Lenke til kommentar
lonnj89 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Hehe.. ja, kjørte en Audi A4 jeg da, uten quattro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå