johome Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Jeg har installert Debian , men sliter med å få den til å boote. Noen ganger vil den ikke starte opp i det hele tatt. Klarte å boote den etter ca 10 forsøk i dag. Det er ikke holdbart da jeg bruker minst 1 min på hvert forsøk. Jeg får denne feilmeldingen : Endret 15. juni 2009 av johome Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hva slags harddisk(er) har du i maskinen din ? Og hvor har du installert debian ? Har du noe dual-boot ? Enten er det noe feil i boot-parameterne og den prøver å mounte root på en partisjon som ikke finnes. Eller så er det noe seriøst feil på den disken. Lenke til kommentar
johome Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Ja , jeg har dualboot. Slik : Jeg kommer hit før feilmeldingen kommer : Debian booter på første forsøk hvis jeg kobler fra disk 1 og 2. Kan ikke å ha tilkoblet disk 1. Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Her er vel fstab som er problemet antar jeg. Start opp debian uten de to diskene og vis oss hvordan fstab (/etc/fstab) ser ut. Lenke til kommentar
johome Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Hvordan finner jeg ut hvordan fstab ser ut ? Antar at jeg må trykke /etc/fstab , men hvordan gjør jeg det ? Er ganske fersk med linux. Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 i terminal så kjører du "cat /etc/fstab". Lenke til kommentar
Varj Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 om du kobler til flere disker, og device-rekkefølgen endrer seg, kan grub velge feil disk for root partisjon, noe som stemmer overens med problemet ditt. Lenke til kommentar
johome Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg har nå vært i terminal og gjort det (første gang jeg bruker terminal , tok litt tid å finne frem til den ) Får opp denne meldingen : Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg har nå vært i terminal og gjort det (første gang jeg bruker terminal , tok litt tid å finne frem til den ) Får opp denne meldingen : Fersk jeg og, men prøv med mellomrom etter cat Lenke til kommentar
johome Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Da kommer dette opp : Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Ikke etter /etc /etc/fstab er en filbane etc er en mappe og fstab er en fil Altså: cat /etc/fstab Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Monteringspunktene i fstab er basert på device (/dev/sda1, /dev/sda2 osv.), noe jeg ikke synes er så lurt, da de navnene er basert på det fysiske tilkoblingspunktet. Dette innebærer da at når du f.eks bytter om hvilken plugg en disk er koblet til, så endrer også dette navnet seg. Jeg synes det er tryggest å basere det på uuid. Målet her er å finne uuid til partisjonen som inneholder selve debian installasjonen, som i gnu/linux-verden vil si "/" eller rot/root. Dvs. at vi ønsker å bytte /dev/sda2 med uuid til partisjonen som faktisk inneholder installasjonen. Du finner uuid til diskene ved å kjøre: tune2fs -l /dev/sdx# #hvor x er disk bokstav og # er partisjon nr. #f. eks /dev/sda1 # Du kan få en oversikt over disker og deres partisjoner ved: fdisk -l #slik at du kan finne ut hvilken /dev/sdx# du ønsker å finne uuid til #når du har funnet uuid til rot-partisjonen så må du bytte ut denne linjen: /dev/sda2 / ext3 errors=remount,ro 0 1 #med, hvor [uuid] er den uuid du finner (uten []) UUID=[uuid] / ext3 errors=remount,ro 0 1 Når du har gjort dette så må du gjøre noe lignende med "/boot/grub/menu.lst". #I den filen ønsker du å finne linjen title Debian GNU/Linux, Kernel 2.6.26-2-686 #like under den skal du finne en linje hvor det står noe alla kernel /vmlinuz26 root=.... #du skal da erstatte det som står etter root= med /dev/disk/by-uuid/[] #noe du forøvrig også kan gjøre med den hvor det står single-user-mode Du må huske at du må ha super-user rettigheter for å kunne endre disse filene. For å endre fstab trykker du ALT+F2 og kjører "gksudo gedit /etc/fstab" Lenke til kommentar
johome Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 # Du kan få en oversikt over disker og deres partisjoner ved:fdisk -l #slik at du kan finne ut hvilken /dev/sdx# du ønsker å finne uuid til Her gjør jeg tydeligvis noe gærnt : Det jeg finner frem til er dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå