Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Grei bilstereo til Toyota Corolla 2000

akle

Anbefalte innlegg

Foreløbig bare et tenkt prosjekt.

Det jeg lurer på er om jeg skal/kan ta vare på noe av det opprinnelige musikkanlegget? Eller om jeg bør bygge et nytt.

Det jeg vil ha er to høyttalere og en sub. Men vil gjerne ha aux-inn da må jeg vel også inn med en spiller?!

Tenkte å kjøpe en sub som var ferdig montert i en kasse. Men kanskje det er billigere å bygge kassen selv?! Det fins vel tegninger om hvordan kassene bør være?

Noen som har noen innvendinger, eventuelt tips?

Budsjett: ca 5000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det jeg vil si at du trenger dersom du skulle gjøre det her er følgende:

-Nye fronthøyttalere i form av et komponentsett (Diskant og Mellomtone)

-Sub - Kasse kan du bygge selv, tegninger kan du få hos meg omså.

-4-kanals forsterker til å drive sub og frontsett

-Kabler som forsyner forstekeren med nødvendig strøm og signal, samt høyttalerkabler.

-Ny spiller med linjeutgang for sub og fronthøyttalere

-Monteringsramme for å montere spilleren der den originale stod

-Overgang fra det originale ledningsnettet til ISO-kontakt slik at du får koplet til spilleren enkelt.

Lenke til kommentar

Lurer litt angående montering.

Med en slik monteringsramme kan jeg feste spilleren på den øverst plassen da? Selve cd spilleren ligger jo lenger ned.

post-150029-1245071676_thumb.jpg

Du sier -Nye fronthøyttalere i form av et komponentsett (Diskant og Mellomtone)

Finner ikke ut om du mener to høyttalere 1 diskant og 1 mellomtone, eller er det en kombinert.

Tenkte å sette høyttalerne der de gamle sto, vill helst slippe og kutte.

Det er fra før 1 høyttaler i hver framdør, og to på sidene i hattehylla (men tror jeg dropper høyttalere bak)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Snakker om høytalere med to elementer, ett mellomtone, og et diskant om ligger over det andre.

Sjekk med Toyota, eller skru opp og mål hvor store de originale høytalerne er. Regner med 4", pappa har samme bil, ser slik ut

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Sorry, var litt borte. Komponentsett er vel med separate, tenkte på 2-veis evnt 3-veis jeg. Men det må han ha om han ikke vil bore hull rundt omkring. Tror ikke det er separate diskanter i Corolla

Lenke til kommentar

Den blinde leder den blidne her.

Komponentsett består av mer enn en komponent. Det vil si at du har 2 høyttalere per side. Du har 2 mellomtone-høyttalere som spilelr mid-bass også har du 2 diskanter (en på hver side) som spiller diskanten. Dette er det beste alternativet. Et sett der du har diskant og midbass kalles for et "2-veis komponentsett".

Når du har mer enn et element som ligger oppå et annet kalles det for coaksialhøyttalere (coax). Disse er MINST 2-veis og jeg har vært borti 3-veis også.

Tror du har 6,5" høyttalere i dørene fremme altså.

Spilleren monteres her i de nedre rammene, og orignalspilleren din vil være på utstilling dersom du kjøper en slik ramme som jeg snakket om.

Evt montering av diskanter gjør du enkelt med dobbeltsidig tape som du fester på dashboardet. No holes needed.

Komposett er veien og gå dersom du vil ha merkbar forbedring i lydbildet.

Endret av nicoloco
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Blir så stygt, Nico. Er vel bedre å kjøre på med 3-veis?

Det er vel du som hadde IS200en? Som ble turbokonvertert i England?

Lenke til kommentar
Blir så stygt, Nico. Er vel bedre å kjøre på med 3-veis?

Det er vel du som hadde IS200en? Som ble turbokonvertert i England?

Ehm. Hva blir stygt? 3-veis frontsett? OK. Da har du to høyttalere som spiller hvert sitt spekter av midbassen og diskanten som tar seg av resten. Syns du det blir penere? Du mener coax-høyttalere ikke sant? Slike som er bygget oppå hverandre.

Jepp, det er meg. :)

Lenke til kommentar

Jeg har selv en 98 Corolla med 3 dører som jeg har oppgradert lydsystemet på. Jeg byttet ut cd-spilleren, fronthøytalerne og satte inn en subwoofer baki. Høytalere bak har jeg koblet fra.

De orginale høytalerne i dørene forran er 5,25", men de har en spesiell form, så vanlige høytalere passer ikke rett inn i de orginale festene. Det jeg gjorde var å lage egne fester til høytalerne av treplater. Mener å huske platene hadde en tykkelse på 12mm. Skrudde festene av tre fast rundt hullet i døra og monterte deretter høytalerne i festene. Du må være obs på at høytalerne ikke kolliderer med vinduet. Når jeg heiser ned vinduet, har jeg ca 1-2cm klaring mellom vindusruta og bakre del av høytaleren. Hullet i døra er relativt romslig, så det kan hende det går å montere 6,5" høytalere også, men sjekk først!

Videre så har jeg satt inn en basskasse i bagasjerommet. Strømkabelen til forsterkeren går på venstre side. Borret ett hull i torpedoveggen ca 3-4cm fra det punktet hvor gasswireren går inn til pedalen. Videre går kabelen under dørlista og ut der baksettepassasjerene har bena. Så går kabelen mellom baksetene og ut bak. Det går ann å legge kabelen videre innover etter lista og inn "veggen" under bakruta, men det er ganske knotete og kabelen jeg brukte ble litt for kort til det. Signalkabelen la jeg på høyre side, samme vei forbi baksetet, inn i dørlista og bak hanskerommet.

Utstyrsliste:

JBL GTO-528 fronthøytalere

Pioneer DEH-2100 cd-

spiller

JBL GTO-1204BP sub

JBL GTO3501

forsterker

Høytalerne har en nominell impedans på 2ohm, så det går fint å drive de med cd-spilleren. Subwooferen leverer tight, fin bass med godt trøkk! Har tatt ut hatthylla. Kjøpte alt på BRL i Sverrige og er meget fornøyd. I neste bil blir det trolig komponentsett med egen forsterker, men det er vesentlig dyrere og man må trekke enda mer kabel samt finne et fint sted å ha diskanthøytaleren!

Edit: I min Corolla(98mod e11 3-dørs) er plasseringen av cdspilleren litt annerledes, hele spilleren sitter der du har displayet. Ellers regner jeg med resten er likt!

Endret av Nauz
Lenke til kommentar

Har tenkt på noe av det samme. Har tenkt å bygge basskassen selv da.

Er litt skeptisk på ikke å ha forsterker på høyttalerene forran, men hvis spilleren klarer og drive de er det jo greit.

Er det en fordel at de fleste av komponentene er av samme merke?

Angående lyd har jeg lyst til at det skal være bra lydkvalitet ved moderat volum, men har også lyst til og ha muligheten til og spille litt høyere, men da er ikke kvalitet så viktig. Er det mulig ved det oppsettet du har?

Lenke til kommentar

Du bør helt klart ha forsterker på frontsettet, det gjør en enorm forskjell...

Når noen her sier at spilleren klarer fint å drive de høyttalerene, så er ikke det helt riktig, man må se på spillerens rms effekt (sjelden over 4x25w rms) og høyttalerens rms effekt samt høyttalerens følsomhet, for å finne ut om spilleren er god nok til å utnytte høyttaleren til det fulle... og det er det sjelden ;)

Men lyd blir det uansett, du kan tilogmed koble en sub rett til spilleren og få lyd ;)

Lenke til kommentar

Det er selvsagt en fordel å ha en forsterker som driver fronthøytalerne , men til å begynne med kan man fint bruke cd spilleren.

I mitt tilfelle bruker jeg Koksialhøytalere på 5,25" som helst skulle hatt 45w å boltre seg med fremfor de 27w cd-spilleren klarer å levere. De har riktignok en impedans på 2ohm i stedet for 4ohm som de fleste andre høytalere har, dette gjør at de kan benytte seg bedre av effekten fra forsterkeren, right? Uansett så syntes jeg de spiller meget bra og føler ikke de blir holdt tilbake av lite effekt. Kan spille utrolig høyt uten at de vrenger og jeg er veldig fornøyd med lyden. Skal man ha et komponent sett så krever det litt mer strøm en det en koaksial høytaler gjør. Skal man ha et 6,5" element krever i tilegg dette enda litt mer effekt, men i mitt tilfelle fungerer det utmerket å drive høytalerne med mosfet forsterkeren på Pioneer spilleren.

Skal du ha EGEN forsterker til fronthøytalerne må man legge opp kabler fra en forsterker i bagasjerommet. Skal man ha en egen forsterker til de må man jo også ha en cd-spiller med minimum 2 linje utganger bak, og da stiger prisen i været. Man kan jo selvsagt også ha en 4 kanals forsterker og brokoble to av utgangene til sub.

Som sagt, en egen forsterker til høytalerne er best, men du kan komme langt med cd-spilleren også om du velger høytalere med omhu. Er det forresten noen som veit om man har noen mulighet til å brokoble de fire utgangene på cd-spilleren slik at hver høytaler får dobelt effekt?

Endret av Nauz
Lenke til kommentar
Det er selvsagt en fordel å ha en forsterker som driver fronthøytalerne , men til å begynne med kan man fint bruke cd spilleren.

I mitt tilfelle bruker jeg Koksialhøytalere på 5,25" som helst skulle hatt 45w å boltre seg med fremfor de 27w cd-spilleren klarer å levere. De har riktignok en impedans på 2ohm i stedet for 4ohm som de fleste andre høytalere har, dette gjør at de kan benytte seg bedre av effekten fra forsterkeren, right? Uansett så syntes jeg de spiller meget bra og føler ikke de blir holdt tilbake av lite effekt. Kan spille utrolig høyt uten at de vrenger og jeg er veldig fornøyd med lyden. Skal man ha et komponent sett så krever det litt mer strøm en det en koaksial høytaler gjør. Skal man ha et 6,5" element krever i tilegg dette enda litt mer effekt, men i mitt tilfelle fungerer det utmerket å drive høytalerne med mosfet forsterkeren på Pioneer spilleren.

Skal du ha EGEN forsterker til fronthøytalerne må man legge opp kabler fra en forsterker i bagasjerommet. Skal man ha en egen forsterker til de må man jo også ha en cd-spiller med minimum 2 linje utganger bak, og da stiger prisen i været. Man kan jo selvsagt også ha en 4 kanals forsterker og brokoble to av utgangene til sub.

Som sagt, en egen forsterker til høytalerne er best, men du kan komme langt med cd-spilleren også om du velger høytalere med omhu. Er det forresten noen som veit om man har noen mulighet til å brokoble de fire utgangene på cd-spilleren slik at hver høytaler får dobelt effekt?

Det er utrolig hvor mye tid du bruker på å overbevise folk her om at du faktisk har peling på hva du snakker om, når det er åpenbart at du ikker har det. Gidder ikke rette på feilene dine, men jeg kan si til TS at disse rådene må taes med ei stor klype salt.

Lenke til kommentar

Hør her. Jeg er temmelig sikker på at du har 6,5" høyttalere i bilen din. Jeg er så sikker at jeg vil få deg til å sjekke det før du evt bestiller 5,25" høyttalere ihvertfall. Dersom du skal forsterke fronthøyttalerene ser jeg INGEN grunn til å ikke kjøpe et komponentsett fremfor fulltone coax'er. Vil du ikke ha et best mulig resultat? En 4-kanals forsterker kan drive frontsettet og sub'en ja.

Kommer ikke inn på bilradiospes. sine sider, men hvor mye ble totalprisen for den pakken der? så skal jeg finne noe tilsvarende som jeg anbefaler.

Lenke til kommentar
Hør her. Jeg er temmelig sikker på at du har 6,5" høyttalere i bilen din. Jeg er så sikker at jeg vil få deg til å sjekke det før du evt bestiller 5,25" høyttalere ihvertfall. Dersom du skal forsterke fronthøyttalerene ser jeg INGEN grunn til å ikke kjøpe et komponentsett fremfor fulltone coax'er. Vil du ikke ha et best mulig resultat? En 4-kanals forsterker kan drive frontsettet og sub'en ja.

Kommer ikke inn på bilradiospes. sine sider, men hvor mye ble totalprisen for den pakken der? så skal jeg finne noe tilsvarende som jeg anbefaler.

Det blir som regel bedre lyd med komp sett, fordi at viss en har 6,5" coax nede i dørsiden blir lydbildet lavt, ved å kunne sitte diskantene på dashbordet vil lydbildet oppfattes som om det er på dashbordet.

Lenke til kommentar

Med et komponentsett får du lyden mer opp fra gulvet, du kan sammenligne det med hvordan du plasserer høytalere til et stereoanlegg. De skal helst peke mot deg og være i ca samme høyde som ørene dine. Med et komponentsett vil diskanthøytalerne peke innover i bilen mot deg og lyden vil som nevnt bli oppfattet som om den kommer fra dashbordet.

Før du bestiller, så tar du av dørtrekket og sjekker hvor store høytalere du får plass til. Har montert stereo i en bil med samme karoseri og der satt det 5,25" høytalere spesielt utformet for døra, men jeg veit vist ikke hva jeg prater om.

Endret av Nauz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...