Gå til innhold

Skjermkortet oppnår vanvittig varme på rekordtid

Anbefalte innlegg

Heisann.

Etter at min gamle PC til kvelden i fjor vår har jeg endelig tatt steget og begynt å fikse på den. Den består egentlig stort sett bare av gamle deler som er bytta ut over flere år. Det som tok kvelden i fjor var strømforsyninga fant jeg ut. PCen starter nå fint, harddiskene durer og går også videre.

Har to problemer med skjermkortet though, jeg går utifra at de henger sammen.

I 3/5 tilfeller når jeg starter pcen er det masse rot på skjermen, store fargete streker, rare tegn osv som dekker deler av skjermen. Kan legge opp et bilde om beskrivelsen er vanskelig å forstå. (dette forekommer både når kortet er varmt eller kaldt)

Kortet oppnår en varme som jeg synes er sinnsykt mye, jeg er ingen ekspert, men jeg kan aldri huske eller forstå at det har vært så varmt før. Jeg synes skjermkortvifta jobber tregt, men ikke tregt nok til at denne varmen oppnås på rundt to minutter.

Skjermkortet er av typen radeon 9800.

Den nye strømforsyninga er noe gammel rusk jeg fikk av en venn, men den ser tilsynelatende ut til å funke på, men stoler ikke helt på den.

Noen tips til hvor feilen ligger?

Det kan forøvrig sies at dette er ikke noe kraftig PC jeg planlegger å spille med etc, vil stort sett brukes som en server, samt at det er en PC jeg har brukt veldig mye penger på og har veldig mye ting liggende på, så jeg synes det er litt stas og ha "barndomspcen" oppe å gå. Hvis det er skjermkortet det er noe galt med er det ikke noe problem og finne noe skvip på finn.no

Hilsen Rune :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan virke som at den 'nye' strømforsyninga di ikke leverer nok strøm. En god strømforsyning er viktig, så jeg anbefaler deg å skaffe en du kan stole på. Er ikke heldig å ha en for svak strømforsyning.

Det kan heller/også være at skjermkortet ditt er dødt. Jeg ville derimot først testet 9800-kortet ditt i en annen maskin først med god psu, dersom det virker fint der er det nok strømforsyninga di.

Ellers må det jo være motsatt. Håper det var til hjelp. :)

mvh Tore

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...