vikenes10 Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Jeg har nettopp kjøpt Canon Legria HF. Hva gjør jeg mtp videoredigering og kopiering til DVD. Bør jeg kjøpe denne? I såfall, hvordan skal jeg da redigere videoene? Hvilke redigeringsprogram anbefales? Veldig takknemelig om noen kan hjelpe her Lenke til kommentar
Buffalo Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hei, Med tanke på redigering av HD video så må du ha pc med 4 kjerners prosessor med rundt 2,5 ghz. Jeg har selv forsøkt å redigere HD video via en P3 prosessor med 3,5 ghz, og det var totalt mislykket. Rettere sagt; det var umulig! Redigeringsprogram som håndterer HD må du også ha. Sony Vegas er mye brukt. Pinnacle Studio 12 takler også HD. Har selv kun redigert HD i Vegas 8 Pro, og det funker veldig bra. I tillegg så må du ha et TV apparat som har full HD for å få glede av formatets flotte bilder. Så overgang til full HD genererer gjerne en del uforutsette utgifter Lenke til kommentar
vikenes10 Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Takker for svar. Vil vel tro at min Aspire med 2 duo processor, 2,0 Ghz kommer til kort da... Må vel da kanskje leve med at videoene ikke blir redigert da inntill jeg kjøper ny pc. Er det da greit med denne brenneren fra Canon som jeg linket til? Kikket litt på mulighetene til å redigere i selve kamera igår og ble litt overrasket over at det ikke er mulig å feks slette deler av scener. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Finnes vel ulike innstillinger for opptak med det kamera, som kanskje kan gjøre redigeringen noe "lettere"? Og finnes det ikke måter en kan gjøre om .mts filene til .avi for redigering, uten at en taper så mye kvalitet? Lenke til kommentar
shootas Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) bruker denne laptoppen til redigering og dette er en 2 ghz . kjører m2ts filer helt greit i sony vegas. må bare huske på og sette prewie vinduet til samme som filen din er på. skulle du ønske og bytte til et annet format for og redigere så anbefaler jeg quik time eller mp4. da blir filen mindre og lettere og jobbe med uten at du taper får mye kvalitet. sony vegas konvertere vis du ønsker det Endret 24. juni 2009 av shootas Lenke til kommentar
osoerebo Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Med tanke på redigering av HD video så må du ha pc med 4 kjerners prosessor med rundt 2,5 ghz.Jeg har selv forsøkt å redigere HD video via en P3 prosessor med 3,5 ghz, og det var totalt mislykket. Rettere sagt; det var umulig! Hei! Hva var det som var umulig? Selve redigeringen eller tenker du på eksporteringen til HD etterpå? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Med tanke på redigering av HD video så må du ha pc med 4 kjerners prosessor med rundt 2,5 ghz. Tullball, jeg redigerer HD uten problemer på min Core 2 Duo E6600 2,4GHz. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Kan det være forskjell på HD? Jeg har stilt kamera mitt på beste kvalitet, heter vel noe omtrent som MXP på HF200... Noen HD-formater som er mer komprimert enn andre kanskje, og er det nøvendig å kjøre med maks kvalitet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 AVCHD er den store stygge ulven når det kommer til forskjellige formater. Dette er det stort sett bare trøbbel med. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Så da kan det altså være forskjell fra kamera til kamera, eller hva prøvde du å svare? Tok ikke helt poenget med siste innlegg... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Ja, forskjellen er til stede. Lenke til kommentar
vikenes10 Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Har nå lastet ned en prøveversjon av Pinnacle 12. Men når jeg avspiller i videovindet, blir det veldig hakkete. Hva kan årsaken være? Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 At maskinen din ikke er kraftig nok... ? Har selv opplevd hakking i Studio 12. Men kan noen forklare forskjellen på de ulike kvalitetne en kan ta opp i, med et HF 200? Fra LP- SP og fram til MXP? Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Bør jeg kjøpe denne? Den ser grei ut. Å brenne DVD på PCen er ikke så trivielt som jeg hadde trodd. Mulig jeg har gått glipp av noe, da. Hei,Med tanke på redigering av HD video så må du ha pc med 4 kjerners prosessor med rundt 2,5 ghz. Jeg har selv forsøkt å redigere HD video via en P3 prosessor med 3,5 ghz, og det var totalt mislykket. Rettere sagt; det var umulig! ... I tillegg så må du ha et TV apparat som har full HD for å få glede av formatets flotte bilder. Pentium 3 sine gigahertz kan ikke sammenlignes med Core 2 Duo/Quad-serien nå om dagen. Jeg vil påstå at ca. 2-3 GHz dual core er tilstrekkelig. Under vanlig redigering brukes kun én kjerne uansett. Det er kun når du skal rendre at quad core er kjekt. Da vil det for eksempel ta 2 timer i stedet for 3,5 timer. Du trenger nødvendigvis ikke å kjøpe full HD TV i dag. Hvis du ikke har råd kan du kjøpe det om noen år når ting blir billigere. HD-materialet har du uansett. Finnes vel ulike innstillinger for opptak med det kamera, som kanskje kan gjøre redigeringen noe "lettere"? Og finnes det ikke måter en kan gjøre om .mts filene til .avi for redigering, uten at en taper så mye kvalitet? Det er mulig å nedskalere filene for å gjøre de lettere å redigere. Dette står beskrevet i flere andre tråder her, mener jeg å huske. Hvis du velger å nedskalere, vil jeg anbefale at du tar vare på originalklippene. En gang i framtiden ønsker du kanskje å redigere disse på nytt med full kvalitet. Men kan noen forklare forskjellen på de ulike kvalitetne en kan ta opp i, med et HF 200? Fra LP- SP og fram til MXP? De ulike kvalitetene angir hvor mange megabits/sekundet (Mbps) i snitt som skal brukes. Jo flere Mbps, jo høyere kvalitet. Merk at oppløsningen for alle disse allikevel er den samme; 1920x1080. Med lavere kvalitet får du plass til mer film på et minnekort. Om lavere kvalitet vil bli lettere å redigere er jeg usikker på. Uansett vil jeg anbefale høyeste kvalitet så langt det er praktisk mulig. Lenke til kommentar
pesaroso Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Hei! Dette ser ut som tråden for meg Jeg har et Sony HD-kamera, 1080p. Merket husker jeg dessverre ikke, men selve råfilmen som blir tatt opp til DV-tapen er fantastisk, nesten så en sikler. MEN! Når man drar det over i redigeringsprogram (jeg bruker Pinnacle Studio 11, er enda amatør), blir det ekstremt komprimert i bildekvaliteten, og HD-en jeg filmet er bare et minne. Dette oppdaget jeg dessverre litt for sent, har brukt ca 3 uker på å redigere filmen som den skulle blitt (bare en feriefilm fra rundt omkring), og når jeg da eksporterer og velger høyest kvalitet, blir det fortsatt veldig dårlig i forhold til HD-en som er på råtapen. Noen som har noen gode forklaringer på dette? Er det kameraet? PC-en som ble brukt til redigering? Programvaren? Jeg er helt grønn på dette, så tusen takk dere som gidder å svare! Mvh Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Har kjøpt meg Sony Vegas Platinum og testet litt redigering. Funker på et vis, men det hakker og henger en del. På mpx.no oppgir de følgende systemkrav: Minimum 800 MHz-prosessor (anbefalt). På Sony sin side står det: 800 MHz processor (2.8 GHz recommended for HDV and AVCHD). Har selv en Dual Core E5200 2,5GHz i min HTPC. Vil en oppgradering av CPU være vel anvendte penger i denne sammenheng? Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Man får aldri nok prosessorkraft til videoredigering, så det er bare å oppgradere så mye som mulig. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Hvilken CPU er å anbefale, med tanke på støy og varmeutvikling? Kjøpte E5200 for å ikke få en altfor varm og støyende pc... Men det er kanskje viktigere med en bra pc, enn at den er helt stillegående. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Tja, hvis det gjelder støy; selv har jeg en Core i7 920, og den støyer svært lite. Husk at harddisker også støyer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Det er vel prosessorkjøleren som bråker og denne er det ikke noe problem å skifte ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå