Gå til innhold

Noen som kan fortelle meg om dette Panasonic kameraet?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer nå å kjøpe meg et lite videokamera.

Jeg ser ikke helt det store poenget med å ha HD til mitt bruk. Jeg har tenkt jeg skal lage en liten personlig håndholdt dokumentar, der jeg helst vil at kameraet skal være så lite og nett som mulig.

Dette kameraet: http://www.ddmr.no/index.php?page=vis_prod...&MenyID=216

4551.jpg?dill=1590443328

Det ser bare vanvittig fristende ut, og lekent. Men kan kvaliteten være noe bra her?

Det står den har 10X optisk zoom, men hvor mange meter er egentlig dette? Gir det skarpt bilde? Og er minnekort inkludert?

Viktigst av alt, hvordan er det å filme i vanlig inne-lys? Jeg skal da ha situasjoner hvor folk sitter å spiser sammen, og dagbok-type forteller. Samtidig skal jeg bruke det utendørs, og inne på konsert. Der er det mest viktig at den klarer å filme omgivelsene uten at det blir for mørkt. Men det hadde vært morsomt om jeg kunne zoomet inn på scenen, slik at man ser hva som foregår der.

Jeg synes også disse Sony kameraene som for eksempel dette http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=97727# ser veldig spennende ut. Men de er også dobbelt så dyre.

Så mine to kriterier er Zoom, og Lys.

Vil at det skal være så enkelt som mulig, bruke vanlig kodek, og fungere med Macbooken min.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kameraer i denne klassen gir ikke så bra resultater i dårlig lys. Selv kameraer som koster 10 000 kr sliter med å filme en middag med dempet belysning eller en konsert. Hvis du vil bruke den mye innendørs må du nesten punge ut mer. Ellers kan du alltids kjøpe denne og lære av erfaringene du får ved å bruke den der du hadde tenkt deg.

Den er forresten vanntett og støtsikker. Dette er ikke kriterier du har nevnt som viktige. Med andre ord betaler du for noe du ikke trenger. Kanskje et annet kamera ville gitt bedre bilde?

Jeg tipper 10x zoom holder til å filme en person ca. 20 meter unna. 10x optisk zoom har noe med meter å gjøre. Ikke direkte, men indirekte. For å si det enkelt: At det er 10x betyr at forskjellen mellom maks vidvinkel og tele er 10 ganger. Det sier derimot ikke hvor vidt eller hvor langt ut det zoomer. Tenk deg en sykkel med 27 gir. Hvor tungt det tyngste giret er varierer fra modell til modell.

Dette kameraet bruker mpeg2 codec som kan greit redigeres på din Macbook.

Minnekort ser ikke ut til å være inkludert. Et 16 GB Kingston SD-kort ligger på 400 kr.

Jeg fant ikke noe test om dette kameraet filmer skarpt eller ikke. Uansett vil jeg påstå at du får mye skarpere bilde om du kjøper et HD-kamera til samme prisen. Grunnen er at HD-kameraet har flere piksler å gjengi detaljene i.

Lenke til kommentar

Finnes det i det hele tatt et HD kamera i samme prisklasse?

Jeg vil da ha et sånt lite fint ett.

Det Sony kameraet jeg linket til, gir det noen bedre resultater?

Hadde vært morsomt å se en test av disse, spesielt Panasonic'en. Designet synes jeg er helt genialt.

-

Edit:

Jeg synes jo det er litt rart hvis et videokamera til 3000 kroner, ikke skal klare å filme en familiemiddag. Det er ikke småpenger det er snakk om. Isåfall har videoteknologi kommet utrolig kort i forhold til foto.

.

Hvordan er dette kameraet da? https://prisguiden.no/product.php?product...1&cat_id=34 Det så også lite og fint ut.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Hei,

Om cameraet makter å filme f.eks. en familiemiddag er egentlig opp til de resultatene du forventer. Du klarer godt å filme familiemiddagen med det cameraet fra Panasonic, men resultatet blir ikke mere enn helt greit liksom. Kornete gjengivelse og svakt lys i bildene. Du kan korrigere en del for dette med et bra redigeringsprogram.

HD camera er nok løsningen, men den genererer en del nye behov som må dekkes for å få glede av det. Fordelen er jo at de investeringene går an å gjøre på litt sikt. Da har du i alle fall et godt råmateriale å jobbe med. MYE bedre enn ordinært format.

Når det gjelder zoom så burde 10X normalt sett holde til slik filming som du antyder. Jeg har filmet i et par tiår med 10X på forskjellige camera, og har aldri savnet kraftigere zoom.

På full zoom så kan det bli svært vanskelig å få stødige scener uten å bruke stativ. Det blir gjerne enda vanskeligere med et lite og lett camera som kanskje mangler bildestabilisator.

Det beste du kan gjøre er å ta runden og prøve forskjellige camera.

Lenke til kommentar

Hmm, her blir jeg svar skyldig gitt!

Hvordan i all verden skal jeg beskrive "hvor kornete"? :ermm:

Det nærmeste jeg kommer er vel at det er adskillig mere støy på bildene enn hvis opptakene gjøres i godt lys.

Endret av Buffalo
Lenke til kommentar

Vurderte å kjøpe dette kameraet en gang, men droppet det pga alle anmeldelsene sa at videoene ble av veldig dårlig kvalitet i forhold til pris, dette kameraet er bare laget for folk som driver med aktiv idrett (eks: filme mens man står på alpint-ski), pga det er vann- og støtsikkert.

Jeg kjøpte dette kameraet til slutt: https://prisguiden.no/product.php?product_id=89947

Fantastisk bra valg, synes jeg, kameraet er veldig lite og lett (faktisk sier produsenten at det er det minste hd-kameraet around), men det gir kjempebra video- og bildekvalitet til prisen, se her:

http://vimeo.com/videos/search:sanyo%20hd%20700

Endret av Grix
Lenke til kommentar

I denne vanntett-serien til Panasonic har de nå tre-fire kameraer, hvor siste er SW21. En skulle jo tro at de har forbedret kvaliteten over årene?

Om det er litt kornete er greit. Akkurat som du tar nattbilder med høy ISO på kameraet, så er det akseptabelt med litt korning. Men hvis du har sett slike skrekkeksempler som ISO4000 om natten osv, da er det stygt.

Lenke til kommentar
I denne vanntett-serien til Panasonic har de nå tre-fire kameraer, hvor siste er SW21. En skulle jo tro at de har forbedret kvaliteten over årene?

Om det er litt kornete er greit. Akkurat som du tar nattbilder med høy ISO på kameraet, så er det akseptabelt med litt korning. Men hvis du har sett slike skrekkeksempler som ISO4000 om natten osv, da er det stygt.

Panasonic SW20:

http://vimeo.com/1207059

Sanyo HD700:

http://vimeo.com/846284

I shall say no more.

Endret av Grix
Lenke til kommentar

Panasonic SW20:

http://vimeo.com/1207059

Sanyo HD700:

http://vimeo.com/846284

I shall say no more.

Bildet fra Panasonic'en er typisk for standard definition kameraer. Dårlig fargegjengivelse, dårlig skarphet og dårlig dynamikk (takler mørke partier/sollys dårlig).

Sanyoen gir faktisk ganske bra bilde for den prisen, men bildestabilisatoren suger big time. Mulig den ikke har stabilisator engang. Du må regne med å ha en veldig stø hånd eller bruke stativ hvis du går for dette kameraet. Men for all del, super bildekvalitet for den prisen.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser jo fullt hva som foregår på skjermen.

Jeg har sagt siden begynnelsen at jeg ikke er ute etter proff-kvalitet. Hvis jeg skulle hatt feilfri video, hadde jeg da snust på kameraer til 3000 kroner?

Det er jo ikke noe feil i fargegjengivningen. Trær er grønne osv, fargene er bare ikke like bra gjengitt som på dyrerere kameraer.

Det jeg var redd for var at kvaliteten skulle være såpass dårlig, at det kom i veien for budskapet.

-

Var å så på det idag og fallt for størrelsen på kameraet. Jeg tror jeg kjøper meg det. Hvis jeg får behov for å oppgradere til et HD-kamera senere, så kan jeg bare selge det.

Sony TG3 var også utrolig pent, men har ikke lyst til å betale 2000 ekstra. I tillegg kan jeg rote litt mer med Panasonic-kameraet i vann osv, uten å måtte bekymre meg. I tillegg ville jo redigeringsjobben blitt mye lengre og ressurskrevende om jeg skulle gått over til HD. Jeg har bare vanlig Macbook liksom.

Så jeg velger ytelse, effektivitet, robusthet, lav pris og størrelse framfor kvalitet gitt.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Det står den har 10X optisk zoom, men hvor mange meter er egentlig dette?

Optisk zoom har ingenting med meter å gjøre.

Men zoom er zoom, og du kan fortsatt gi meg et bedre svar på hvor mange meter nærmere jeg kommer.

Du kan, uansett hvordan du vrir og vrenger på det, IKKE forklare zoom med antall meter.

Filmer du noen som står på en scene 10 meter unna deg, kommer du noen få meter nærmere.

Filmer du en fjelltopp som er noen kilometer unna, så kommer du et par kilometer nærmere.

Hvor mange meter nærmere du kommer, avhenger av hvor langt unna det du filmer er. Men 10x optisk zoom er så mye nærmere at det blir vanskelig å holde kameraet rolig. Mer enn 10x zoom er derfor kun hensiktsmessig om man drasser med seg et stativ. Allikevel reklamerer de billigste jallakameraene med 35x zoom og mer... ikke bare ødelegger det bildekvaliteten (selv om man ikke benytter zoomen), det gjør bildene urolige og man blir sjøsyk av å se på det.

Lenke til kommentar
Kult at Panasonic kameraet har 10x zoom da :)

De sier også at de har 700x digital zoom, og jeg vet dette ødelegger kvaliteten, men kan være morsomt å prøve ut for det.

Blir bare grøt når du zoomer bare halvparten så mye som 700x :)

Huff, grøt er ikke bra. Er det ingen smart prosessor som gjør bildet bedre når du zoomer, i motsetning til når du forstørrer bildet i et redigeringsprogram?

Lenke til kommentar

Nei, digital zoom er akkurat det samme som skjer når man forstørrer et bilde i et bilderedigeringsprogram. Man forstørrer bildet, men kan ikke gjenskape detaljer som i utgangspunktet ikke var der med mindre man går nærmere eller bruker optikk som forstørrer.

Ulempen med digital zoom er at kameraet må forstørre raskt, for eksempel 50 ganger i sekundet. Prosessorene som sitter i kameraer er ikke all verdens rask i forhold til i en PC. Det går ofte derfor på bekostning av bildekvaliteten. Med andre ord ville du fått bedre resultat om du forstørret i ettertid.

Derfor er egentlig digital zoom på stillbildekameraer og videokameraer mer eller mindre ubrukelige. De blir ofte brukt for å hype opp en modell slik at forbrukere uten teknisk innsikt faller for den modellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...