Gå til innhold

Ny PC til mindre enn 1500 kr- er det mulig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Thomisa:

Til det bruket trådstarter signaliserer vil ikke en PC til 1 500 - 2 500 kr være treg. Avspilling av vanlige dvd-er/filmer vil gå glimrende, internett og vanlige programmer som OpenOffice etc vil gå glimrende.

Har maskin i bruk til slike formål med langt lavere spesifikasjon, og den er både responsive og fungerer like raskt som mine nyere maskiner.

DVD-er spiller jeg uten problemer på en 6 år gammel rigg.

Lenke til kommentar

ja ofc :)

det var for å sette det på spissen..

selfølgelig fungerer den pcen til internett, office, film og musikk, det gjør jo min ipod touch også.

men regner med at hun før eller siden kommer til å kjøre noe tungt på pcen (tungt for denne pcen)og da er det meget lite å gjøre, derfor er det likegreit og innvestere litt ekstra, som varer litt lengere :)

Lenke til kommentar

Hvor mye tungt utenom spill kjører de fleste på PC-en. Det er særdeles lite med programvare som er tunge å drive. Ser man på gjennomsnittlig CPU-bruk for en ordinær bruker er ikke den særlig høy. Samme gjelder minnebruk.

Personlig vil jeg fraråde den billigste Sempron CPU-en, men en Athlon X2 5000+ er CPU kraft nok i massevis for dette bruket. Pares en slik CPU med et Geforce 8100/8200/8300 basert hovedkort eller et AMD 740G/760G/780G så har man power så det holder. De beste av disse hovedkortene vil til og med kunne spiller akseptabelt med og har heller ingen problemer med Blue-Ray kombinert med en slik CPU. Da snakker vi ca 1 000 kr for CPU og hovedkort med akseptabel grafikkløsning. 200 kr for minne, 400 kr for kabinett m/PSU, 200 kr for DVD og 400 kr for harddisk + frakt er ca 2 500 kr. For det får du en PC som holder til særdeles mange brukere. Ja det er over 1 500 kr, men uansett rimelig.

Folk som ikke skal spille, drive videoredigering eller tyngre bildebehandling trenger faktisk ikke særlig mer. Og den vil uten tvil holde i mange år framover.

Skal garantere deg et langt over 50 % av PC-ene som brukes daglig i Norge har dårligere spesifikasjoner enn dette.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Har sannsynligvis sett, lest og laget mer statistikk en de fleste ser i sin levetid.

Trenger ikke se statistikker for å komme med en slik påstand.

- En tur på en større arbeidsplass, der er det nok overvekt av PC-er med langt dårligere spesifikasjoner. Ikke minst bærbare.

- Hva er typiske spesifikasjoner på skole-PC. Ikke særlig høy.

- Den typiske hjemmebruker kjøper ikke dyr PC, og han har den fort vekk i 3 - 4 år.

Vurderer jeg min bekjentskapskrets inklusive barn, så er nok minst halvparten av PC-ene med lavere spesifikasjon enn dette.

Og min 6 år gamle P4 2,6 Ghz med 1,5 GiB ram fungerer glimrende til internett, avspilling av video og å arbeide med dokumenter.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Synes det er mange som kjøper "for kraftige" maskiner, i den forstand at de bruker mer penger enn nødvendig.

For et halvt år siden fikk du en ny maskin til under 1500kr, men grunnet høyere dollarkurs er det nok nå nærmest umulig. Jeg har derimot prøvd, og kom fram til dette oppsettet til 1625kr hos Amentio.no. Ville gjerne hatt 1GB ram til, men det er strengt tatt ikke nødvendig om det er kun surfing o.l. maskina brukes til.

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar

vill anbefale å kjøpe 2GB RAM also. Det er billig og du sparer den frakten som du sikkert kommer til å betale seinere med ekstra 1GB ram oppgradering.

men det gjelder hvis man kommer til å oppgradere from XP til W7 i framtiden.

Lenke til kommentar

Jeg tuller ikke når jeg sier at en Atom- basert minilaptop er mer enn bra nok til hennes bruk - til og med oppkoblet mot en 17" ekstern skjerm og tastatur.

Det går i surfing, youtube, office 2007 og kanskje en eller annen film i dvd-format.

Jeg har tenkt litt over forslagene dere har kommet med og innser at jeg bør gi henne min gode gamle Compal HGL30 - laptop som i grunn er en rakett sett i forhold til hva man får av stasjonær til 1500 kr. Laptopen har vga- utgang til ekstern skjerm, i tillegg til 2- kjerners intel core 2 duo prosessor, 2 gb ddr2 ram, 6600 gt skjermkort, 100 gb 7200 rpm disk m.m. Laptopen er ikke i bruk uansett, og jeg får vel knapt et par tusen kroner for den brukt...?

Hva tror dere? Compal vs. 1500-2000 kroners stasjonær?

Lenke til kommentar

helt enig. folk overvuderer ofte hvor mye kraft de trenger. Hvis maskinen skal brukes til surfing, word, xsl, musikk, film osv.

Og ikke spill, redigering av film, tunge grafiske oppgaver osv, så vil en 5 år gammel pentium 3 1,2ghz fint gjøre jobben 90% like bra som en ny supemega i7 ultra xxx maskin. Og hvis den ikke gjør det, er det fordi den er full av shit å trenger en reformatering av winxp.

Lenke til kommentar
helt enig. folk overvuderer ofte hvor mye kraft de trenger. Hvis maskinen skal brukes til surfing, word, xsl, musikk, film osv.

Og ikke spill, redigering av film, tunge grafiske oppgaver osv, så vil en 5 år gammel pentium 3 1,2ghz fint gjøre jobben 90% like bra som en ny supemega i7 ultra xxx maskin. Og hvis den ikke gjør det, er det fordi den er full av shit å trenger en reformatering av winxp.

nei, det vil den ikke. Men den holder til det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...