CFM Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Har to passive 12" og regner med at dem er koblet i serie siden dem er på 4ohm. Hvis jeg da har skjønt riktig så kan jeg koble om så det blir 2ohm ved å koble som på tegningen jeg legger ved. Spørsmålet er da om det blir noe forskjell i lydkvaliteten? Vil de spille høyere? Hva er egentlig forskjellen? Mulig det er 4ohms høyttalere.. Da er det vel ikke noe å gjøre med? Eller er jeg helt på jordet nå? Endret 14. juni 2009 av W202 Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 kobler du dem i paralell får du 2 ohm på forsterkeren hvis hvær er på 4 ohm. forsterkeren må da gi dobbel strøm. ikke alle forsterkere er dimensjonert for dette og det kan gi problemer. eks at forsterker mister strøm og kontroll over høyttalerene. eller forsterkeren brenner seg. sjekk at den klarer 2 ohm før du kobler slik. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 Ja det er vel ohms lov.. Får titte i bruksanvisningen hvis jeg finner den.. Men lydmessig, blir det noe forskjellen på kvaliteten? Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 lydmessig skulle det nok blitt best lyd om du kobler dem i serie så du får 8 omh. da har forsterkeren best kontroll over elenmentene (dempingsfaktor) som er gitt mellom forholdet av impedans over sluttrinnet i forsterkeren og på høyttaleren. Det vil bli lavere lyd, men spenningsfallet i forsterkeren blir også lavere slik at du også får bedre lyd, siden det ikke går så mye strøm. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 Hehe nå skjønte jeg ingenting her.. Hvis elementene er koblet i parallell som vist på bildet vil jeg få 2ohm, men hvis de er koblet i serie så får jeg 8ohm. Åssen må de være koblet hvis jeg skulle fått 4ohm da? Koblet dem på en 2-kanals forsterker? Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 ser ikke helt for meg anlegget ditt. er det en kasse med to 12 tommere i? er det to kasser med ett element i hvær? da kan du ikke få 4 ohm, med mindre du kjøper to til og kobler i "serieparalell" eller bare bruker den ene. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 Er en kasse med to 12".. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå