Gå til innhold

Linux vs. Windows


Anbefalte innlegg

Quote:


On 2002-01-25 01:44, The Jackal skrev:

Det er vel Lindows som skal kunne kjøre Windowsprogrammer uten emulator, og allikevel basere seg på linux kernelen. Og gjett om Microsoft har saksøkt dem pga navnet.....



 

Jeg blir så jæv... lei av alle disse "pene" uttalelsene om lindows.

1: lindows kan kjøre windowsprogrammer uten emulator. FEIL. Jeg vet at hw.no skrev noe sånt, men det er feil. Lindows baserer seg på wine, det er bare så tett integrert at du ikke skal kunne "merke" at det er der.

2: Alle som har prøvd og bruker wine, vet at det i mange tilfeller fungerer mye bedre når man har logget inn som root, enn for vanlige brukere. Det vet også de bak lindows, derfor fins det kun en bruker i lindows, ROOT!

Det vil si at lindows er like sårbar mot ormer o.l. som windows, fordet du er logget inn som root hele tiden, og har ubegrenset tilgang til systemet. Såklart, de fleste virus o.l. vil ikke fungere i linux, men allikevel.

3: Wine emulerer kun et fåtall (kan diskuteres, men dere forstår hva jeg mener) av windows programmer.

 

Konklusjon:

Lindows er et stabilt os, og baserer seg på linux og wine. Men hvorfor i huleste skal man gidde å bruke lindows, når alle windows programmer vil funke i normal windows, lindows er nesten like sårbar mot hackere/virus som windows (9x, fordi i NT baserte windowser, som XP og 2000, fins det systemadministrator og normale brukere), og det er like dyrt som windows?

Er du idiot som vil briefe med en skikkelig n00bish linux distro, så er nok lindows noe for deg. Hvis ikke, hold deg til windows, eller skaff deg skikkelig linux.

 

_________________

/* I bibelen står det alt man trenger å vite om datamskiner. */

 

[ Denne Melding var redigert av: Radiax på 2002-03-21 21:12 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


extreme skrev (2002-01-25 17:21):

Må innrømme at jeg lo litt da jeg hørte om Lindows. Hva i huleste er vitsen med å lage en kopi av Windows? Det er ingenting som blir bedre enn originalen uansett! Dessuten så må Lindows EMULERE windows programmer, og ytelsestapet i slike ting (F.eks wine) er jo opptil 50%. Hørte også at Lindows skulle koste 99$, det er det samme som XP Home Edition koster! Latterlig!


Hm...hvis tapet av ytelsen er så mye, så er det kanskje litt fåfengt å i det hele tatt lage et slikt OS.

Ok, kanskje hvis de klarer å redusere det tapet med 30-40% så skal jeg kanskje vurdere det, men ellers nei takk.

De fleste vil nokk ha et OS som gir god ytelse.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-21 20:58, Radiax skrev:


1: lindows kan kjøre windowsprogrammer uten emulator. FEIL. Jeg vet at hw.no skrev noe sånt, men det er feil. Lindows baserer seg på wine, det er bare så tett integrert at du ikke skal kunne "merke" at det er der.



 

Wine er ikke en emulator, men en implementasjon av Windows API-kall for X i Unix. Akkurat som Microsoft har laget sin implementasjon av disse funksjonene.

 

Det er altså ikke noe i veien for at Wine skal kunne være like raskt eller raskere enn Microsofts versjon... En vakker dag...

 

Alle med IQ over 85 klarer imidlertid å installere wine selv. Lindows er ikke noe nytt og fantastisk operativsystem, men bare en PR-jippo for Amerikanere med IQ under 85. (Forøvrig et stort og viktig markedssegment...)

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-22 22:15, LeD skrev:


Alle med IQ over 85 klarer imidlertid å installere wine selv. Lindows er ikke noe nytt og fantastisk operativsystem, men bare en PR-jippo for Amerikanere med IQ under 85. (Forøvrig et stort og viktig markedssegment...)


LeD


 

Det jeg prøvde å si.

 

Ja, jeg vet at wine ikke er emulator (står faktisk for Win Is Not an Emulator), men hw.no mener noe annet:

 

Faktum er sannsynligvis at Lindows er manges drøm fordi man kan kjøre Linux-applikasjoner og Windows-applikasjoner side om side - uten emulator (eks. Wine).

http://www.hardware.no/nyheter/feb02/lindo...dows_vs_ms.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...