Adrgha Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Jeg tenker å bestille noen småting fra Danmark, og disse kommer på over 200 kroner. Er det samme regelverk på ting fra Skandinavia som det er fra verden før øvrig? Dvs, øvre grense på 200 kroner før MVA og fortollingsgebyr kreves? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Jeg tenker å bestille noen småting fra Danmark, og disse kommer på over 200 kroner. Er det samme regelverk på ting fra Skandinavia som det er fra verden før øvrig? Dvs, øvre grense på 200 kroner før MVA og fortollingsgebyr kreves? Ja, grensen er forsatt på 200,-. Men om det er flere varer som koster over 200 til sammen, så kan de sendes hver for seg, og du vil slippe å betale mva. Men grensen er høyrere om det er en gave som sendes fra privatpersoner utenlands. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Er det ikke slik at dansk moms er den samme som den norske, og momsen blir trukket fra i Danmark, for så bli lagt på i norsk toll? Lenke til kommentar
drbo Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) koster dette mer enn 200 eks mva? Hvis du handler fra vcore.dk f.eks, så vil momsen automatisk bli trukket fra når du registrerer deg med adresse i Norge, når du er innlogget i kassen. Momsen, er 25% i både Danmark og Norge. Det kan også lønne seg å splitte opp småleveranser pga av vekt også, da det er stor prisforskjell på å sende med boblekonvolutt og pakke. Boblekonvolutter kommer også mye raskere og mer problemfritt frem. drbo Endret 15. juni 2009 av drbo Lenke til kommentar
Adrgha Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Jepp, koster mer enn 200kr uten MVA. Er bare to ting men begge kommer over. Det var faktisk vcore.dk jeg tenkte å bruke... hvis de trekker fra dansk MVA blir det vel kanskje ikke så ille. Hvor mye burde jeg regne med å betale Posten i gebyrer? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hvor mye burde jeg regne med å betale Posten i gebyrer? Hvis verdien på vare er mellom; 200-1000 = postens fortollingsgebyr kr.103 + 25% mva. av pakkens verdi (inkl. frakt) over 1000 = postens fortollingsgebyr kr.207 + 25% mva. av pakkens verdi (inkl. frakt) (ja, du må også betale norsk mva. på fraktkostnaden) Lenke til kommentar
Adrgha Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Moms på frakta? Du verden, det hadde selv jeg ikke regnet med! Jeg antar jeg bare bestiller så tar posten seg av resten og sender meg faktura? Aldri prøvd å bestille ting som går over "grensa" før. Alltid fått avsender til å "fikse" litt på verdien eller evt. brukt gavemerking, men denne gangen må jeg nok bare bite i det sure eplet. Endret 15. juni 2009 av Pennywise Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Moms på frakta? Du verden, det hadde selv jeg ikke regnet med! jepp, i scenario over her (200-1000) er det slik. Derimot, -er selve varens verdi under kr.200 (dvs. fritatt for mva./toll avg.) bortfaller selvsagt også mva. på fraktkostnaden. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Jeg antar jeg bare bestiller så tar posten seg av resten og sender meg faktura? I en ideell verden fungerer det slik, men følgene kan sette kjepper i hjula for at det går så glatt; a) Pakken er utydelig/mangelfullt merket mht. verdi b) Pakken er åpnet/kontrollert, men inneholder heller ikke faktura/kvittering som viser verdi c) Pakken er åpnet for kontroll og tyder på uoverenstemmelse mellom angitt verdi vs. (faktisk) skjønnsmessig verdi. I alle tilfeller kan du bli bedt om å dokumentere ved hjelp av kvittering fra bank, utskrift/PayPal kvittering, etc. på hva du virkelig har betalt. Min erfaring (grovt beregnet) er at vel 50% av pakkene mine blir oppholdt/forsinket p.g.a. slike hendelser. Et annet scenario er jo at >200 kroners-pakken tidvis flyr rett gjennom systemet uten å bli "fortollet", det skjer også (heldigvis) Endret 15. juni 2009 av Mekkus Lenke til kommentar
Adrgha Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Takk for hjelpen! Jeg får vel bare bestille og se hva som skjer. I et beste fall-scenario, hvor lang tid bruker Posten normalt sett på å behandle "fortollingen"? Må jeg betale før jeg får ut pakken? Er for så vidt ingen hastesak, så jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Er det beregnet moms/avgift, må det betales når du henter pakken i post/butikk. (jeg vet/husker at det i sjeldne tilfeller har forekommet at noen har fått pakken rett hjem i postkassen, påklistret giro på aktuellt skyldig beløp, men det tipper jeg er "arbeidsuhell" fra de som har håndtert pakken, og noe som genrerelt ikke skal forekomme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå