Bykatt Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hei, Om noen har gått glipp av gnålet mitt: Noen her på forumet har anbefalt meg Canon 50mm f/1.4 og 100mm makroen, og jeg har blitt hekta på lyssterke fastobjektiv. Jeg har nå langsiktige planer om å utvide samlingen, steg for steg. Målet er å kunne selge normalzoomen... Jeg tar bilder av mye forskjellig; sosialt innendørs og utendørs, portretter, samt av arkitektur og landskap + katter innendørs + hunder ute + litt blomster. Ikke ville dyr på avstand/fugler. På zoomene har jeg virkelig brukt "alle" brennvidder, men erfaringene mine så langt fra 50mm-eren sier meg at forflytting, crop og kreativitet kan kompensere for mye zooming... Ser at 35L, 85L, 135L regnes som fastoptikk-Nirvana for Canon, men det har jeg jo ikke råd til, selv ikke med mitt langtidsperspektiv. Er det bare pga usedvanlige optiske kvaliteter at de har fått sitt renommè, eller er dette ansett som en allsidig fordeling av brennvidder også? Bør jeg derfor basere min kjipis-versjon av "Holy Trinity" på disse brennviddene? Er det noen som har erfaring med Canon 35 f/2, 85 f/1.8 og/eller 135 f/2.8? Andre som "sverger" til fastoptikk i budsjettklassen som har noen innspill? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Vel. Til reise så mo jo det være befriende med 24-105mm L? Personlig sverger jeg foreløpig kun til å ha lyssterk fastoptikk rundt de brennviddene jeg bruker mest. Eller rettere sagt. De brennviddene jeg bruker mest der det er dårlig lys. For meg er dette normalområdet. Alternativt til de tre objektivene du nevner så har du jo 28mm f1.8 og 100mm f2, som vil komplettere 50mm f1.4 som du allerede har. Da dekker du så og si hele 24-105mm-zoomen med 3 objektiver. **Edit: Så at du allerede har 100mm f2.8 macro. Da blir jo 100mm f2 litt overflødig. Endret 14. juni 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Jeg har 35mm f/2 og 85mm f/1.8. Min utgave av førstnevnte er OK; men ikke noe mer. Så en L utgave av den er å anbefale. Sjekk bruktmarkedet. Alternativet kan være en 28mm f/1.8. Litt mer vidvinkel, men bedre optisk . 85mm f/1.8 kan derimot anbefales. Liten og lett. Samtidig som bildene blir flotte. Jeg har også en 24mm f/2.8 og 28mm f/2.8. Førstnevnte er ganske så trivelig på crop, de dagene den gidder å fokusere. 28mm er også grei å ha med å gjøre; men den kunne vært mer lyssterk. Tom Lenke til kommentar
arela Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 28mm e.l., 50mm og 100mm kan vel være en god ide. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå