Gå til innhold

noob på linux hvilken versjon bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å si det sånn, merka forskjell på LFS'en til AMDfan (søskenbarnet mitt) og min RH8.0...

 

Men det har vel egentlig ikke så ekstremt mye å si i nybegynnerfasen. At det går tregt er mye bedre enn at det ikke går i det hele tatt, så jeg synes ikke det er så dumt å velge verken Mandrake eller RH...

Lenke til kommentar

RH 9 bruker noe som heter NPTL, Native Posix Thread Library, som kommer i kernel 2.6 for andre.. RedHat har vært med på å utvikle denne teknologien og den vil dramatisk øke ytelsen på systemet.. Så hvis ikke du har prøvd 9.0 så synes jeg heller ikke du bør klage. Jeg er fullstendig klar over at RH8 er ekstremt treg og det vet jeg ikke hva skyldes, men jeg har overhodet ikke noe å klage over på RH9.0.

 

Og det med at RH skal være noe dårligere enn noen som helst annen distro, det er bare spøryt. Hvilken distro man liker er høyst subjektivt. Har man først blitt vant til redhat og skjønt systemet, så ser man hele logikken og er meget intuitivt samtidig som det kan gjøres akkurat så vanskelig du vil. Dessuten vil jeg påstå at rpm/apt er et meget godt og nesten genialt system.

Lenke til kommentar
RH 9 bruker noe som heter NPTL, Native Posix Thread Library, som kommer i kernel 2.6 for andre.. RedHat har vært med på å utvikle denne teknologien og den vil dramatisk øke ytelsen på systemet.. Så hvis ikke du har prøvd 9.0 så synes jeg heller ikke du bør klage.

Jeg vet det der ALTFOR godt, men er ikke NPTL en erstatning for linuxthreads i glibc?

Jeg oppdaga selfølgelig NPTL ETTER at jeg hadde lagd meg LFS... ;(

Lenke til kommentar

Hmm, jo det er erstatning for linuxthreads som er meget gammelt hvis jeg ikke husker helt feil..

 

Slike forbedringer får vi hele tiden... En av de er ALSA,Advanced Linux Soundarchitecture, noe RH 9 ikke har, men som det finnes rpm-pakker til.. ALSA medfører at lyden blir ekstremt bra... Sånn som det er nå synes jeg lyden er bedre på XP enn linux.. Måtte reinstallere i går da Partition f*cking Magic presterte å fjærne boot-partisjonen min, så da ble også alsa borte (foreløpig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...